رانده شدن هرمزگانی ها از فرصت های شغلی

  دکتر محمود احمدی نِژاد با حضور در بندرعباس مجتمع فولاد هرمزگان را افتتاح کرد.مجتمعی که گفته شده به صورت مستقیم و غیر مستقیم برای 6500نفر اشتغال ایجاد کرده است.

وباز هم گفته شده است که با آغاز به کار دو مجتمع «فولاد کاوه» و «فولاد صبا» به یک باره هرمزگان به «قطب تولید فولاد کشور» تبدیل خواهد شد و این مقام را از دست استان اصفهان در خواهد آورد.

ولی جدا از افتتاح کارخانه هاٰی صنعتی ،آیا واقعا هرمزگان می تواند رتبه اصفهان رادر توسعه نیز کسب کند؟

من تمام این اخبار و آمار را حمل بر صحت می کنم چرا که این سکه روی دیگری هم دارد

هیچ شکی نیست که «اصفهان» را از لحاظ قدمت و وسعت صنایع فعال در ان به هیچ وجه نمی توان با استان «هرمزگان» مقایسه کرد و زمانی این مقایسه نا به جا و نادرست تر خواهد بود که به تاثیر این صنایع بر جنبه های مختلف زندگی مردم اصفهان پرداخته شود.

هرچند که صنایع متفاوت و فراوانی در اصفهان وجود دارد ولی «صنایع فولاد» را باید قلب تپنده ی این استان نامید قلبی که وظیفه ی خود را در ارتقای سطح زندگی مردم حاشیه ی خود به خوبی ایفا کرده است و از حضور تیم های ورزشی مختلف فولاد در عرصه ی ورزش گرفته تا آموزش و پرورش و ومراکز فنی و حرفه ای و دانشکده های علمی کاربردی مرتبط و... مهم تر از همه اشتغال مستقیم و غیر مستقیم چند ده هزارنیرو ی جوان این استان دامنه ار بوده است.

اما در هرمزگان چه؟

هرمزگانی که گویا قطب سوم فولاد کشور که قرار است قطب اول هم بشود!

به قول ما هرمزگانی ها یزد دور است گز که دور نیست.آمار تحلیلی وزارت کار و یا سخنان مقامات ارشد دولت در استان به کنار.

نه هرمزگانی های ساکن جاسک و بستک و گاوبندی و رودخانه و رودان  و...که کافی است که فقط  اهالی شهر بندر عباس و خوانندگان همین متن از خود بپرسند که چه خود و چه نزدیکان شان در کجای این  6500 شغل ایجاد شده قرار دارند؟!

متاسفانه در 30سال اخیر توسعه ی هرمزگان بر اساس صنایع کم ترین تاثیر را بر زندگی مردم خود استان داشته است ودر های اشتغال بر روی شان بسته بوده است . این رانده شدن از فرصت های شغلی ودر عوض جذب نیروی کار از سایر استان ها عملا به شیوه ای تبعیض آمیز بوده است چنان که در ساده ترین فرصت های شغلی نیز نشانی از صاحبان اصلی این آب خاک نیست!.

تبعیضی منفعت طلبانه و ضد ملی که مشخصا رنگ قومیتی و مذهبی داشته است.

توسعه هنگامی عادلانه محقق خواهد شد که بتواند هم زمان بر حاشیه و متن خود اثر گذار باشد و گرنه چه معنایی دارد که نمایندگان هرمزگان و مدیران اجرایی  و روحانیت و مطبوعات محلی و...سینه صاف کنند و باد به غبغب بیندازند و خطابه های غرا بخوانند و روبان سرخ قیچی کنند که بعله...هرمزگان دارد قطب صنعت کشور می شود و هم زمان بی کاری مردم محلی و جوانان هرمزگان در سایه ی همین صنایع سر به فلک بکشد؟ و فقردر محلات اکثر بومی شهر برای همیشه ماندگار باشد.

در همین رابطه هیچ فکرکرده اید که چرا باید فقیر ترین محلات بندرعباس بومی ترین محلات آن نیزباشد؟

هیچ فکر کرده اید که نیروی جوان محلی که به صورت تبعیض آمیزی در این مراکز صنعتی غرب بندرعباس حضور ندارد کدام راه را می تواند برود که ختم به فلاکت نباشد جز راه قاچاق؟

هیچ از خود سوال کرده اید که چرا باید اولین قسمت اجرای طرح محرم در مبارزه با قاچاق سوخت درست در سایه همین صنایع ودر روستاهای اطراف همین مراکز تولیدی اجرا شود؟

قاچاقی که البته سرچشمه های حقیقی آن را باید در پایتخت و اسکله های مخفی جست و گرنه آن چه در این 30ساله نصیب هرمزگانی ها شده جز فقر و بی سوادی و عمقب ماندگی و نعش گاه به گاه جوانانی است که بر آب دریا گم می شوند.

جوانانی که هرمزگان خانه ی اصلی آن هاست نه دیگران .

در همین رابطه:

خبر مرکز خلیج فارس: استاندار هرمزگان: تلاش برای تبدیل هرمزگان به قطب فولاد کشور

 ایرنا: هرمزگان در حال تبدیل شدن به قطب فولاد است

هرمزگان نیوز:هرمزگان قطب فولاد کشور

نظرات 11 + ارسال نظر

شاید بتوان کمی خوش بینانه تر بود.خوبی این کار این است که در مفهومی وسیع تر پیشرفت قابل تاملی برای هر مزگان و ایران است.اینکه از نیروهای بومی در این مشاغل استفاده می شود یا نه باید توسط مقامات مسول پاسخ داده شود و دلایل هم شنیده شود.چرا که هنوز که ابتدای شکل گیری این فاز تولید انبوه است می توان کاری کرد.بعضا شنیده ایم که دلیل را عدم وجود نیروی متخصص اعلام می کنند که باید با دلیل و برهان اثبات شود.روشن کردن مطلب خیلی خوب است اما افرادی مثل شما که به دل سوزی قلم می زنید باید راه حلی نیز اندیشیده باشید و به مقاماتی که مسولند ارائه دهید. من فکر می کنم که اینبار دولت هم مجبور است از نیروهای بومی استفاده ی بیشتر ی کند چون پروژه وسیع تر است و امکان تامین آن از خارج استان هم سخت است و هم هر مزگانی ها ساکت نخواهند نشست.
.. .و باقی

کاظم 1390/10/15 ساعت 10:15

خیلی ها در جریان نیستند ظاهراْ که فولاد مبارکه اصفهان ، فولاد هرمزگان را خریداری کرده است و در حقیقت فولاد هرمزگان هم ملک طلق فولاد مبارکه اصفهان است و شعبه ای از آن مجتمع بزرگ فولاد ( که البته همان هم در ابتدای امر متعلق به هرمزگان بود و در سایه غلیان همت و غیرت نمایندگان وقت تقدیم شد به اصفهان عزیز ! )

متاسفانه همیشه این ظلم در حق هرمزگانی ها شده است و هرمزگانی هم هیچ وقت اعتراض جدی نداشته اند. چه زمانی که صنایع بزرگ ایران را از هرمزگان به اصفهان بردند چه حالا که در این صنایع جایگاهی ندارند

دختر جنوب 1390/10/15 ساعت 10:28

برادر بزرگوار سلام
جانا سخن از زبان ما میگویی
یادم می آید چند شب پیش شب سال نو میلادی دراخبار گزارشی ازتلوزیون پخش شد که نشان می داد خبرنگار ما در لندن به سراغ کسانی که در شب سال نو بدون غذا وسر پناه گذرانده بودند رفته بود وگزارش تهیه کرده بود که دراین شب که در انگلیس همه به جشن وپایکوبی مشغول اند عده ای گرسنه اند .چرا ما می خواهیم همیشه مشکلات کشورهای دیگر را بزرگ ومعضلات خود را کوچک جلوه بدهیم ماکه دم از عدالت می زنیم آیا کسی در کشورمان نه درشب سال نو که هر ۳۶۵روز گرسنه نمی خوابد ؟ آیا در کشور ما تبعیض نژادی نیست ؟چرا بعد از ۳۰سال جوانان استان هرمزگان با وجود ژالیشگاه نفت . گاز .کارخانه های سیمان و.......در کوچه پس کوجه های شهر به دلیل بیکاری وفقر به اعتیاد روی آورند وچرت بزنند به نظر شما این جز این است که مسئولین ما با نقشه وبرنانه ریزی این کار را می کنند تا کسی دیگر به دنبال حق وحقوق خود نباشد تا آن ها راحتتر جیب های خود را پر کنند ودر بانک ههای خارج حساب باز کنند وگرین کارت آمریکا بگیرند اگر جز این باشد اگر جوان هرمزگانی معتاد نباشد فکر می کند اندیشه می کند وبه دنبال بسیاری از مطالبات خود می گردد وباید ژاسخ چرا های خود رابگید که دراین صورت به ضرر آقایان تمام می شود پس چه بهتر که جوانان هرمزگان معتاد باشند وبکار تا آقایان به مراد دلشان برسند وشعار عدالت سر بدهند واز اسلامی که به دلخواه خود از آن تعریف کرده اند افتخار کنند اگر شاه گفت کورش به خواب که مابیداریم این آقایان می گویند ای اسلام ای کورش ای مردم ایران بخوابید که ما برای به یغما بردن ثروت های شما بیداریم

ناخدا 1390/10/15 ساعت 12:22

این درد رو به کجا ببریم استاد.مشکل ما از کجاست که این همه تو سری خور شدیم و صدا مون هم در نمیاد. جایی انتقاد میکنی میگن زبان سرخ سر سبز می دهد به باد سر سبزی دیگه نمونده که دیگه به باد بره.

سلام
کاش حرفون عملی بشت چون گوش همه درن و دروازه چشم جای عقل کار اکنت
یه جا مه امگو
هوندن راه بلدو راه نشونتو هادن
ای تبعیض قدیمین که هنو تازه ن
یکی هوند چرتی رو صنعت تجارت راه دیریا گمرک زمین هوا شهر دهات بزنت
بعد سه چار ماه یادی هوند ابزار اینواردن
هماهنگ شوکه یه گردان ابزار بیارن
قالب شوکه به شما جای اسب ـ قاطر
نگین ساده لوحی شما کرد واتر
.
.
.
شوگو توی شعر که نباید شعار هادی

زمانی موفق ابی که حرفونت تبدیل به عمل بشت اگه حرف خو قبول اته اگه نه که دگه حرفشم مزن که وا حرفونت عده ای گول اخارن همی وبس
موفق بشی

غرب استان - جناح 1390/10/15 ساعت 19:01

با اینکه من سخنان شما رو قبول دارم استاد عزیز ولی باید بگم که اونچنان هم هرمزگانی ها بی کلاه نیست سرشون.
مثلا سالهاست که استانداری هرمزگان با همکاری دانشگاه های شیراز و خلیج فارس بوشهر سهمیه های مهندسی مواد و شیمی رو در حدود سالانه 8 نفر اختصاص داده .

این سهمیه ها از شرط اساسیش اینه که بعد از فارغ التحصیلی باید در همون استان فعالیت کرد .

یا مثلا امسال که در جناح میدان گازی پیدا شد و در بقیه مناطق استان نیز همینطور , علاوه بر 8 نفر مهندسی های مواد و شیمی , شش نفر سهمیه مهندسی نفت برای استان هرمزگان قرار داده شد که این قبول شده ها که الزاما از استان عزیز ما هستند با تحصیل در دانشگاه صنعت نفت , در طرح های نفتی استان هرمزگان فعالیت میکنند

کلا درسته که در این زمینه اهمال هایی صورت گرفته ولی نباید از این تلاشها هم غافل شد . یعنی باید گفت علاوه بر اینکه در گزینش تحصیلکردگان هرمزگانی تبعیض هایی وجود داره ولی مشکل اصلی در گزینش کارگاران و ... هست که باید برطرف بشه .

من خودم هم امسال کنکور دارم برام دعا کنید تا در یکی از این رشته ها (ترجیحا نفت و شیمی :دی ) قبول بشم و بتونم به استان خودم خدمت کنم

با تشکر از شما استاد عزیز

ناخدا 1390/10/15 ساعت 19:45

سلام. راجع به این افتتاحیه یه خبری شنیدم .که این جوری بود .یه چندتا از این کارکنان شرکت فولاد مینابی هستن که گفته بودن یه چند ماهی به اونا حقوق ندادن ولی درست دو روز قبل از این که رییس جمهور بیاد یه 100 هزار تومانی پاداش دادن به اونا و فرستادنشون مرخصی اونا هم غافل از این که رییس جمهور داره میاد.

سلام
جانا که دگر زمان درک است
نی کز گذر زمان مرگ است

لاتیدانی 1390/10/17 ساعت 20:34

آقای ذاکری این لینک رو ببینید :

http://www.ghanoononline.ir/NSite/FullStory/Print/?Id=9905

فکر کنم آقای فرج زاده از مشتریان پر و پا قرص وبلاگ شما باشن که بعد از چهارسال سکوت مطلق اومدن چنین مصاحبه ایی کردن!

مجتبی 1390/10/17 ساعت 20:48

مرحبا بر همت و غیرت نمایندگان مردم شریف استان در مجلس ف...... و البته اسلامی!
دوستان هوشیار با شیم! انتخابات نزدیک است...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد