برندگان نوبل صلح امسال

امسال در زمینه صلح سه زن تلاشگر گوی سبقت را از دیگران ربودند.سه زنی که در خشونت خیز ترین مناطق سال گذشته به جستجوی صلح بوده اند.ان هم در میانه تضادهای خونین مذهبی و قومی وقبیله ای حاکم بر جهان سوم .

امسال در انتخاب نهایی خود کمیته نوبل صلح سه فعال زن دوتن از کشور لیبریا ویکی از یمن ،

یکم) الن جانسون-سیرلیف /رئیس‌جمهور لیبریا،

دوم)  لیما گبووی/ فعال حقوق بشر اهل لیبریا 

سوم) توکل کارمن /روزنامه نگاراز یمن

را برندگان نوبل صلح ۲۰۱۱ معرفی کرد. الن جانسون-سیرلف ۷۲ ساله، نخستین زن در قاره آفریقاست که به ریاست دولت رسیده است. خانم جانسون-سیرلف مدیر برنامه‌های توسعه سازمان ملل در آفریقاست. توکل کارمن یکی ازشناخته‌شده ترین چهره‌های مبارزات مردمی در یمن و از بنیانگذاران نهاد"روزنامه‌نگاران زن مستقل" این کشور است. لیما گبووی، اهل لیبریا فعال حقوق زنان است. او در کشوری که متأثر از اختلافات مذهبی و قومی است برای برخورداری زنان از حقوق بیشتر از جمله در نظام انتخاباتی، تلاش می‌کند. 

کمیته نروژی نوبل اعلام کرد که این سه زن به خاطر تلاش های مسالمت آمیز در جهت  ایجاد  امنیت برای  زنان و تضمین حقوق آنان برای مشارکت کامل در برقراری صلح در کشورهایشان، برنده جایزه صلح نوبل سال ۲۰۱۱ شده اند.
توکل کرمان،۳۲ ساله و مادر سه فرزند، با ابراز خوشحالی از دریافت جایزه صلح نوبل گفت: این جایزه، یک پیروزی برای یمنی هائی است که خواستار سرنگونی علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری یمن، هستند.
خانم کرمان گفت: مبارزه برای برقراری مردمسالاری در یمن  ادامه خواهد یافت

نظرات 1 + ارسال نظر
[ بدون نام ] 1390/07/15 ساعت 20:18

...و سلام خدا بر صلح
بر آشتی
و خاموش باد مرگ وستیزه وخشونت ونزاع

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد