لاریجانی در صحن مجلس قرائت کرد:

لاریجانی در صحن مجلس قرائت کرد:
توضیح آملی لاریجانی درباره ادعای سهم خواهی از کابینه روحانی و لغو بخشنامه جهانگیری
رئیس قوه قضائیه ای در پیامی خطاب به نمایندگان مجلس که در صحن علنی و توسط علی لاریجانی قرائت شد عنوان کرد: در تعیین کابینه یازدهم هیچ سهمیه ای برای رئیس قوه قضائیه وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار  پارلمانی مهر، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان بحث نوبت صبح جلسه علنی امروز مجلس اظهار داشت: در نوبت صبح امروز و در جریان بررسی هیات وزیران هم رئیس جمهور مطالب کلی را فرمودند و هم موافقین و مخالفین صحبت کردند، اما برخی مطالب نباید به این نحو در اینجا گفته می شد؛ چراکه توهین است و من عمدا گذاشتم که آقایان حرف‌هایشان را بزنند اما نباید به کسی توهین کرد.

رئیس مجلس همچنین پیامی را که از سوی آیت الله آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه خطاب به نمایندگان صادر شده بود را در صحن علنی قرائت کرد.

براساس این گزارش رئیس قوه قضائیه در این پیام درباره اظهارات یکی از نمایندگان مخالف کلیات کابینه که درباره سهمیه داشتن رئیس قوه قضائیه و آقای ناطق نوری در کابینه صحبت کرده بود، عنوان کرد: این حرف ناصوابی است، سهمیه ای وجود نداشته بلکه طبق قانون اساسی وزیر دادگستری باید با پیشنهاد رئیس قوه قضائیه و با هماهنگی رئیس جمهور مشخص شود به این موضوع سهمیه نمی گویند طریق کار است که طبق قانون اساسی مشخص می شود.

همچنین آیت الله آملی لاریجانی در این پیام درباره اظهارات یکی دیگر از نمایندگان درباره اظهارات رئیس دیوان عدالت اداری درباره بخشنامه اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور در زمینه توقف اجرای طرح مهر‌آفرین عنوان کرد: باید هیئت عمومی دیوان عدالت اداری نظر دهد تا یک مصوبه لغو شود بنابراین نظر رئیس دیوان عدالت اداری در این باره نظر شخصی بوده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: نمایندگان نظرات خودشان را در نقد و بررسی با کابینه و وزرا با دقت تمام و با لحاظ همه جوانب مطرح کنند و از برخی نکاتی که امروز مطرح شد که به نوعی توهین به دیگران بود، پرهیز کنند.

دودکش 2

نگارش فیلمنامه‌ای که می‌تواند "دودکش 2" باشد/ حاج آقا انصاری چطور وارد داستان شد


شاید ندانید "دودکش" قرار بوده در دو فصل ساخته شود و جواد عزتی یا همان حاج آقا انصاری سریال بنا بوده نقش شخصیتی به نام قلیچ را بازی کند، اما همه چیز با رمضانی شدن سریال تغییر کرده، با این حال عوامل این سریال همگی سر صحنه حالشان خوب بوده و همین آنها را برای رسیدن به نقطه مطلوب کمک کرده است.

خبرگزاری مهر ـ گروه فرهنگ و هنر: در بخش اول نشست سریال "دودکش" با حضور زینب تقوایی تهیه‌کننده، برزو نیک‌نژاد و حسن وارسته نویسندگان، آریا عظیمی‌نژاد آهنگساز، هومن برق‌نورد، جواد عزتی، الناز حبیبی و محمدرضا شیرخانلو بازیگران به پررنگ شدن آدم‌های معمولی در فیلمنامه سریال و پیش بینی عوامل از موفقیت کار، چگونگی خلق شخصیت‎‌هایی چون فیروز، تبدیل شدن پرداختن به افراد معمولی به عنوان یک ژانر و معضلات اجتماعی که با شکلی شیرین در این سریال به آنها توجه شده است، پرداختیم.

در بخش دوم این نشست نیز موضوعاتی چون بارز بودن طنز موقعیت در این سریال، استفاده از جواد عزتی برای شخصیت روحانی، فیلمنامه اولیه‌ای که قرار بوده دو فصل داشته باشد، زوج هنری تشکر و برق‌نورد، تکه کلام‌ها و ... پرداختیم؛ موضوعاتی که عوامل "دودکش" به طنازی سریالشان درباره آنها صحبت کرده و سطور پس از این را خواندنی کردند:

*سکانس تولد در کلانتری یکی از درخشان‌ترین سکانس‌های "دودکش" و نمونه بارز طنز موقعیت در این سریال بود. از شکل گیری این فضا بگویید.

نیک‌نژاد: می‌توانستیم وقتی می‌خواهیم برای تولد فیروز به کلانتری برویم به یکی از بازیگرانمان بگوییم دستمال گردن ببندد، کت و شلوا آبی تنگ بپوشد؛ از آنهایی که تکان می‌خوری همه‌جایش پاره می‌شود و... اما ما سراغ این کارها نرفتیم.

جا دارد از سردار منتظرالمهدی معاون اجتماعی ناجا تشکر کنم. کلانتری جایی است که مردم عادی به آن مراجعه می‌کنند و قرار نیست هر کس که به کلانتری می‌رود خلافکار باشد. سردار به خوبی این را متوجه شده است. قدیم‌ها مادر من یک سرباز می‌دید می‌ترسید. گاهی پیش می‌آید وقتی پلیس می‌بینیم به جای اینکه احساس آرامش کنیم می‌ترسیم. اصلا دغدغه من بوده وقتی شب از خانه بیرون می‌آیم باید پلیس به من احساس امنیت بدهد نه اینکه بترسم نکند به من گیر بدهد. من ارتباط زیادی با این سرهنگ‌ها و سردارها و ماموران دارم. آدم‌های بسیار خوبی هستند. می‌تواند هیچ فرقی بین برزو نیک نژاد و یک زورگیر در چهره وجود نداشته باشد، پلیس هم باید وظیفه‌اش را انجام دهد اما زحمات منتظرالمهدی در "دودکش" باعث شد پلیس با مردم نزدیک‌تر شود.

الان می‌خواهم درباره یک نکته دیگر هم توضیح بدهم. درباره نقش عالیه، عزیزی گفته بود نفهمیده او در خانه فیروز این‌ها چه می‎کند. یکی از چیزهایی که من دوست ندارم این است که نمی‌خواهم پنج قسمت سریال بگذرد و تماشاچی بگوید چرا هیچ اتفاقی نمی‌افتد و نویسنده بگوید در حال شخصیت پردازی هستیم! به نظر من این یک قمپز کشکی است. تماشاچی باید از دیدن یک قسمت سریال هم لذت ببرد. چه قسمت یک باشد چه 15. عالیه هم نمونه یک زندگی شرقی است که من تجربه‌اش کردم. من بچه شهرستان هستم با افتخار گرگان زندگی می‌کردم. دختر عموی من از جایی با یک ساعت فاصله از شهر به آنجا می‌آمد تا در کلاس کنکور شرکت کند و به خانه برگردد. همه فامیل دغدغه این را داشتند که دخترعمو را پیش خودشان نگه دارند. در "دودکش" صیانت خانواده نشان داده می‌شود. مگر عالیه بچه یتیم نیست؟ دم فیروز گرم که او را پیش خودش نگه داشته است.

*جواد عزتی چطور وارد کار شد و تصمیم گرفتید نقش کوتاه اما مهم روحانی را به او بسپرید؟

نیک‌نژاد: ما زمان کلید خوردن سریال با او صحبت کردیم تا نقشی به نام قلیچ را بازی کند که اصلا الان در سریال وجود ندارد. آن موقع قرار بود شخصیتی به نام قلیچ بیاید و قصه او را می‌دانستم اما در شخصیت او مانده بودم. فکر می‌کردم چه فایده دارد الکی قصه را با او پیش ببرم؟ از حسن وارسته دعوت کردیم بیاید و درنوشتن متن کمک کند؛ کسی که قرار بود اسمش از قسمت 18 کنار اسم من در تیتراژ بیاید و تازه سریال "پایتخت" را تمام کرده بود. آن موقع با خودم گفتم شاید وارسته هم نتواند در این زمینه کمکی کند، چون من پنج ماه با فیلمنامه درگیر بودم و افرادی را می‌شناختم که او قرار بود تازه بیاید بینشان و سخت بود. اما می‌دانستم که خودم دستیار کارگردان و درگیر اجرا هستم. بنابراین اگر کسی مثل او قبول زحمت نمی‌کرد سطح فیلمنامه روز به روز پایین می‌آمد او لااقل می‌توانست به من بگوید مراقب باش فیلمنامه پایین نیفتد. ما هم برای اینکه با تماشاگر روراست هستیم و نمی‌خواهیم سرش را کلاه بگذاریم از قسمت 18 از او خواهش کردیم بیاید.

*جواب سوال مرا که ندادید. همانطور که اشاره شد ویژگی بارز این سریال نسبت به سریال های طنز اخیر، طنز موقعیت است. ما چند کارگردان بیشتر نداریم که در این زمینه درست عمل می کنند. عمده طنزهای تلویزیون کلامی و جذابیت آنها مدت‌دار است. اما "دودکش" مثل آثاری است که از آنها خاطره خوبی داریم؛ کاری مثل "ساختمان پزشکان". پیش از این کاری مشابه این سریال از لطیفی ندیده بودیم و مطمئنا حضور گروه تولید و بازیگران به او کمک کرده است. از طرفی این سوال مطرح می‌شود که چقدر طنز موقعیت به حضور پارتنرهایی برمی‌گردد که قبلا حضورشان در کنار هم جواب داده، یعنی آقایان تشکر و برق نورد. چقدر از این ایده‌ها از طرف بازیگر آمده است؟

نیک‌نژاد: من اصلا زوج هنری را قبول ندارم. زوج هنری لورل و هاردی یا ابوت و کاستلو هستند که در تمام عمرشان یک نقش بازی کرده‌اند. بهنام تشکر و هومن برق نورد اگر در سریال دیگری همان نقش و تیپ "ساختمان پزشکان" را بازی کردند می‌توانید آنها را زوج هنری بنامید. اما این دو تمام تلاششان را کرده‌اند تا تکرار نشوند. اگر قرار شد ما "دودکش 2" را کار کنیم من از لطیفی خواهش کرده‌ام از همین بازیگران استفاده کنیم. من در حال نگارش فیلمنامه دیگری هستم که می‌تواند به عنوان سری دوم دودکش استفاده شود.

تشکر و برق نورد بده بستان‌هایی با هم دارند که ناشی از تجربیات قبلی آنها است و موفقشان می‌کند اما من هیچ نقشی را برای کسی ننوشتم. بازیگران تلاش کرده‌اند تا خودشان را به نقش برسانند. امیرحسین رستمی را پنج سال است این شکلی ندیده‌اید چون تلاش کرده تا به این شخصیت برسد. جواد عزتی 15 روز سرکار ما بوده که 5 شب از آن را نخوابیده است. چون قبلا نقش روحانی را در "طلا و مس" بازی کرده بود به این فکر می‌کرد تا چطور اتفاق دیگری بیفتد.

برق‌نورد: گذشته از تعریفی که ارائه شد اصلا ما می‌پذیریم که من و تشکر زوج هنری هستیم اما در این کار به خصوص ما خیلی با هم زوج نبودیم. در واقع دو بازیگر مجزا بودیم که به یک کار دعوت شده بودیم اما صحنه‌هایی که با هم داشتیم با هم راحت بودیم. تنها جایی که می‌توانم اسمش را بگذارم زوج هنری "دزد و پلیس" بود که کاراکترهایمان 24 ساعته پیش هم بودند. آنجا امتحان خوبی برای هر دومان بود. چون معمولا در کارهای جدی که یکی کله پوک و دیگری دانای کل است ما همیشه از دست فرد کودن می‌خندیم و بازیگری که قرار است جدی بازی کند احساس می‌کند از خنده‌ها عقب افتاده است، بنابراین می‌خواهد از کمدین جلو بزند و آن وقت همه چیز خراب می‌شود. اما بهنام تشکر این حسن را دارد که می‌داند جایش کجاست و هیچوقت نمی‌خواهد از من جلو بزند. یا در "ساختمان پزشکان" هیچوقت از بهنام جلو نمی‌زدم. می‌دانستم نقش من چه اندازه‌ای دارد و اگر بخواهم از آن بیرون بزنم همه چیز خراب می‌شود.

خوشبختانه بهنام نیز این هوش و درایت را دارد که اندازه نقشش را حفظ می‌کند. "دزد و پلیس" امتحان خوبی بود و بعد از آن هر وقت درباره پارتنر صحبت می‌کردم می‌گفتم همبازی‌های گوناگونی در کارهای مختلفی داشتم اما از همه بهتر بهنام بود که اندازه‌اش را نگه می‎دارد.

*بده بستان خوبی که بین شما شکل می‌گیرد گاهی باعث می‌شود فکر کنیم بداهه‌سازی انجام می‌شود. این حدس درست است یا هر دو به متن وفادار بودید؟

 آریا عظیمی‌نژاد آهنگساز: دیالوگ‌های فیروز در این سریال جنسی متفاوت دارد. دیالوگ‌های فیروز کاملا فکر شده هستند و اثری از بداهه در آن دیده نمی‌شود.

برق نورد: یک واو هم از متن جابجا نشده است.

تقوایی: زمان خواندن پنج قسمت فیلمنامه که با جزئیات نوشته شده بود، با رسیدن به فیروز، آقای برق نورد در ذهن ما شکل می‌گرفت. اینطور نبود که شخصیتی برای کسی نوشته شده باشد. بلکه داستانی داشتیم که زمان خواندنش ایفای نقش برق نورد به ذهن ما می‌رسید.

نیک نژاد: بله تا حدی که وقتی لطیفی و تقوایی سوال می‌کردند پس کی کار را کلید بزنیم از آنها خواستم قرارداد برق نورد را بنویسند تا خیال من راحت شود و بقیه فیلمنامه را بنویسم. من با بسیاری از بازیگران این مملکت رفیق هستم، نقش فیروز را فقط بازیگری به نام هومن برق نورد می‌توانست بازی کند. کسی از من پرسید توانایی او چیست؟ گفتم همین حالا دو بار بگو رتق و فتق و "ضفط و رفط"؟ این یکی از توانایی‌های هومن برق نورد است.

برق نورد: فقط یکیش‌ها!

وارسته: از آن چند هزار تا.

نیک نژاد: آن هم با آن عصبانیت، با ریتم تند...

*اتفاق خوبی که درباره تکه کلام‎ها رخ داد این بود که برای مثال آمپاس خیلی در زبان ها افتاده بود اما از یک قسمتی به بعد دیدیم که کمتر از این واژه استفاده شد. اینکه شور استفاده از یک واژه را در می‌آورند هم مربوط به طنزهای کلامی ما است.

نیک نژاد: خواستید من برایتان می‌نویسم. ما نزدیک به 47، 48 تکه کلام نوشتیم. به این دلیل که نمی‌خواستیم به تکرار بیفتیم. کمی که جلو می‌روید می‌بینید فیروز از "تشریک مساعی" زیاد استفاده می‌کند. آریا عظیمی‌نژاد هم از یک نت‌هایی در قسمت‌های اول استفاده می‌کند اما به مرور نت‌هایش را تغییر می‌دهد.

*اگر بخواهیم به جواد عزتی بپردازیم بد نیست درباره ایفای کاراکتر روحانی این بار در قاب تلویزیون از او سوال کنیم. به ویژه که این نقش حضوری به نسبت کمتر از شخصیت‌های دیگر دارد و بازیگر باید به قوام و موفقیت شخصیت ایمان داشته باشد تا به ایفایش تن بدهد. چون دیگر خبری از این نیست که با خودش بگوید اگر این قسمت کار درنیامد قسمت بعدی بهتر می‌شود و باید این حضور کوتاه کاملا موفق باشد. طلبه "طلا و مس" هم طنازی خاص خود را داشت ولی اینجا بار طنزش زیادی بالا رفت و به همین دلیل انتقادهایی هم دریافت کرد.

عزتی: ترس که با من بود. 24 ساعت حرف می‌زدیم، فکر می‌کنم دو و نیم نصفه شب بود که من با خانم تقوایی حرف می‌زدم یا با برزو نیمه شب بحث می‌کردیم تا ببینیم این موضوع به نتیجه می‌رسد یا خیر. اولین ترس من این بود که مخاطب 19 قسمت با کاراکترهایی روبرو است که به آنها عادت کرده، دوستشان دارد و حرف‌هایشان را می‌شنود. هرچقدر که آن حرف‌ها اطلاعاتی به او ندهد اما کلامشان را دوست دارد. من باید کاراکتری را بازی می‌کردم که وقتی وارد می‌شود اتفاقا باید کلام او شنیده شود و این کمی کار را سخت می‌کرد. خوشبختانه نیک نژاد، لطیفی و تقوایی اهل گفتمان و هم‌فکری بودند و من را تنها نگذاشتند. با خودم گفتم اول باید به کاراکتری برسیم که تماشاچی قبل از اینکه حرفش را گوش کند دوستش داشته باشد، بنابراین سوا از اینکه این فرد روحانی است، او باید از جنس مردم، ساده و دوست‌داشتنی باشد. این موضوع کمی خیالمان را راحت کرد. من از دقیقه اولی که با برزو صحبت کردم، او از تک تک کلمات من دیالوگ‌های شخصیت را شکل می‌داد.

نیک نژاد: من به او گفتم جواد می‌دانم مردم تو را دوست دارند و الکی خرجت نمی‌کنم. به من اجازه بده تا قبل از بستن قرارداد اتود بزنیم. تا سرانجام به جایی رسیدیم که به او گفتم اگر این کار چیزی به تو اضافه نکند به تو قول می‌دهم چیزی از تو کم نمی‌کند.

وارسته: زمانی که من هفتم هشتم فروردین میانه‌های پخش "پایتخت" وارد کار شدم، به من گفتند "دودکش" قرار است دو فصل باشد و تو به فصل دوم که قلیچ وارد کار می‌شود فکر کن. بعد از آن ناگهان در اواخر اردیبهشت گفتند آقایان دارابی و فرجی از کار بازدید کردند و سریال قرار است ماه رمضان پخش شود. این مقداری تصمیم گیری‌ها را تغییر داد. اینجا باز باید جلسه می‌گذاشتیم و قصه‌ای که سیاست گذاری برای آن داشتیم و زحماتی برایش کشیده شده بود، به ماجرای دیگری تبدیل می‌شد. به همین خاطر عزتی دیر وارد قصه شد. از قسمت 15 قلیچ وارد کار می‌شد و قصه‌هایش را هم نوشته بودیم.

برق نورد: اصلا قصه هایی که سر صحنه برای من تعریف می کردی همه قلیچ بود. اما یکدفعه او به حاج آقا انصاری تبدیل شد! من یک شب آمدم فیلمنامه را برای برزو ایمیل کنم و او گفت دیگر ننویس از فردا قلیچ وجود ندارد و نقش جدیدی به نام حاج آقا انصاری داریم.

تقوایی: البته منظور بازیگر ایفاکننده این نقش ها است. عزتی قرار بود اول شخصیتی به نام قلیچ را بازی کند و بعد نقش دیگری برایش در نظر گرفتیم.

عزتی: من اعتقاد دارم بعضی جاها با هوش بازی کردن بهتر از خوب بازی کردن است. اینکه هوشت را به کار بگیری تا قصه را پیش ببری این بهتر از تلاش برای صرفا خوب بازی کردن است. من می‌خواستم به اتفاق دوست داشتنی بودن این شخصیت برسم.

نیک‌نژاد: اولین کاری بود که به بازیگران آف می‌دادیم و آنها روز تعطیلشان هم سر صحنه می‌آمدند تا بازی‌ها و سکانس‌های دیگران را ببینند، چون حالمان خوب بود. این جواب بسیاری از افرادی است که می پرسیدند چرا زینب تقوایی؟ فکر می کنم خوب بودن حالمان خیلی به تهیه کننده بستگی دارد. تهیه‌کننده قرار است بیاید جای دوربین مشخص کند، بگوید چطوری بازی کن یا نقاط ضعف فیلمنامه را بگوید؟ اگر گفت دمش گرم اما بسیاری از تهیه کنندگان ما از یک گروه حرفه‌ای استفاده می‌کنند و عوامل حرفه‌ای جمع می‌کنند و این اصل تخصص تهیه کننده است. تیتراژ کار را ببینید از صداگذار علی علویان است که سیمرغ گرفته تا آریا عظیمی نژاد و منِ نیک نژاد که به عنوان دستیار کارگردان آوردنم کار راحتی نیست. با قیمت چهار سال پیشم هم دستیار این کار شدم. تهیه کننده تاثیر فراوانی بر جمع شدن یک گروه حرفه‌ای داشته است. تهیه کننده باید مدیریت درست داشته باشد. من بسیاری از تهیه کنندگان را دیده‌ام که ماهی سه بار سر صحنه می‌آیند و این ناشی از انتخابشان است که گروه حرفه‌ای گذاشته‌اند.

القاعده مسئولیت انفجارهای خونین عراق را پذیرفت

القاعده مسئولیت انفجارهای خونین عراق را پذیرفت/ گروه تروریستی القاعده:شیعیان در امان نخواهند بود


یک گروه تروریستی وابسته به القاعده در بیانیه ای مسئولیت حملات و انفجارهای خونین عراق در روز شنبه را پذیرفت. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، گروه تروریستی موسوم به "دولت اسلامی عراق و شام" وابسته به القاعده در بیانیه ای مسئولیت انفجارهای خونین در بغداد و دیگر مناطق عراق در سومین روز تعطیلات عید سعید فطر در این کشور را پذیرفت. در این بیانیه این گروه تروریستی ضد اسلام آمده است که انفجارهای خونین در روز شنبه حامل این پیام برای شهروندان شیعه در عراق بود که آنها در هیچ زمانی چه در شب، روز یا تعطیلات عید در امان نخواهند بود. گفتنی است بغداد و برخی شهرهای عراق روز شنبه شاهد انفجارهای مهیبی بود به طوری که بر اثر آن 74 نفر کشته و صدها نفر زخمی شدند.

بررسی کابینه یازدهم آغاز شد

بررسی کابینه یازدهم آغاز شد
معرفی یک دقیقه ای وزرای پیشنهادی/ روحانی: به امنیتی بودن کابینه افتخار می کنم/ با وزرا شرط شده است
رئیس جمهور با بیان اینکه تعامل دولت و مجلس بسیار کارگشاست، گفت: مجلس آگاه، پویا و پیگیر می تواند سلامت و موفقیت قوه مجریه را تضمین نماید.

به گزارش خبرنگار مهر، حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در سخنان خود در دفاع از کابینه پیشنهادی ضمن عرض ارادت به ریاست مجلس، اعضای هیات رئیسه، نمایندگان ملت شریف ایران از خداوند بزرگ خواست که عبادت همه ملت در این ماه صیام و قیام مورد قبول درگاه او قرار گرفته و شوالی پراز برکت برای همه ملت مقرر شود.

وی گفت: قبل از هر چیز بابت یک هفته تلاش بی وقفه نمایندگان محترم و عزیز برای بررسی برنامه های وزیران و ویژگی های آنها از شما تشکر می کنم و امیدوارم در ساعات امروز، فردا و شاید پس فردا که پیش رو داریم تا سرنوشت کابینه دولت یازدهم مشخص شود با عنایت خداوند متعال از پشتوانه اخلاص، تقوا، تفکر دقیق، دلسوزی برای منافع و تعهد به مطالبات مردم و همچنین پاسخگویی وزیران پیشنهادی به سئوالات و دغدغه های نمایندگان بهره ببریم.

رئیس جمهور با بیان اینکه در همه مراحلی که در این روزها پیش رو داریم مطمئن هستم که اخلاص متعالی دینی و انصاف سرلوحه همه گفتارها و کردارها خواهد بود، تاکید کرد: بارها بنده به عنوان نماینده مردم در مجلس شاهد تقاضاهای روسای جمهور گذشته در مورد کسب اعتماد برای وزرای پیشنهادی بوده ام و اکنون مفتخرم که خود در پیشگاه نمایندگان ملت ایستاده ام تا چهره های آشنا، کارآزموده و دوراندیش را در معرض قضاوت شما قرار دهم.

روحانی ادامه داد: در همین آغاز کار دیدیم که تجربه حضور وزرای پیشنهادی در کمیسیون ها و فراکسیون های مختلف نشان داد که گفتگو، همدلی و تفاهم را به دنبال دارد.

وی گفت: بسیاری از سئوالات با صراحت پرسیده شد و اطلاعات بسیاری مبادله گردید و در این بین بسیاری از سوء تفاهمات برطرف شد.

رئیس قوه مجریه با تاکید بر اینکه تعامل دولت و مجلس بسیار کارگشاست، خاطر نشان کرد: مجلس آگاه، پویا و پیگیر می تواند سلامت و موفقیت قوه مجریه را تضمین کند.

روحانی افزود: وزرای پیشنهادی در گزارش خود درباره تعامل با مجلس از نمایندگان آزادی یاد کردند که از سر خیرخواهی صلاحیت و برنامه های وزرای پیشنهادی را مورد کنکاش قرار دادند.

وی گفت: به سهم خود این دقت نظرها را ارج می نهیم و امیدواریم پس از دولت نیز همین گونه تعاملات پابرجا بماند.

رئیس جمهور عنوان کرد: اینجانب با شناخت شرایط خطیر کشور و مشورت های فراوان تصمیم ورود به عرصه رقابت های انتخاباتی گرفته ام و از ابتدا تلاش کردم که تحلیل خود را از شرایط خطیر و رویکردهایی که در جهت بهبود اوضاع در نظر داشتم به صورت شفاف و صریح با مردم در میان بگذارم.

روحانی ادامه داد: مردم نیز با رای خود نشان دادند که با این تحلیل و رویکرد موافق هستند، بنده نیز از همان لحظه اعلام نتایج همواره بر خود فرض می دانستم که به عنوان الزام رسمی رای مردم را به عنوان میثاق بین خود و مردم تلقی کرده و لوازم اجرای آن را فراهم آورم.

رئیس جمهور تصریح کرد: سوگندی که در همین جا از همین تریبون ادا کردم نیز در همین چارچوب تاکیدی الهی بر این عهد اجتماعی بود.

وی با بیان اینکه بدیهی است رای به رئیس جمهور، رای به شخص نیست، عنوان کرد: انتظار این است که میثاق مردم از طریق تشکیل دولت شکل نهادینه گرفته تا خواسته های عمومی مردم را محقق کند.

رئیس جمهور خطاب به نمایندگان مجلس گفت: شما منتخبان مردم هستید و خواسته های آنان را نمایندگی می کند لذا انتظار این است این فرآیند مهم با تفاهم به صورت موفقیت آمیز طی شود.

رای شما صرفا رای به افراد نیست

وی با بیان اینکه رای شما صرفا رای به افراد نیست، افزود: رای شما رای به مجموعه دولت نیز هست به همین خاطر آیین نامه های داخلی مجلس زمانی را برای تبیین برنامه های دولت بسط و پیش بینی کرده است.

روحانی ادامه داد: تلاش خواهم کرد به صورت اختصار تحلیل خود را بیان کرده و برنامه دولت را برای بهبود اوضاع تشریح کنم. همه می دانیم کشور در شرایط دشوار اقتصادی و اجتماعی قرار دارد و فشارهای بین المللی نیز بر این مشکلات افزوده است در اصل این فشارها نقطه اصلی تمرکز خود را برای آسیب به اقتصاد قرار داده است.

وی با بیان اینکه فشارهای بین المللی درصدد است مسیر ارتباطی کشور با جهان خارج را محدود و یا احیانا مسدود نماید، افزود: صحبت بر سر این نیست که تحریم ها اثرگذار بوده یا نه، بلکه سخن بر سر این است که آیا شیوه انتخاب شده از سوی کشورهای غربی برای حل مشکلات درست است یا نه؟ آیا گروگان گرفتن نیازهای یک جامعه برای حل مسئله ای که بی تردید می تواند راه حل کم هزینه ای داشته باشد شیوه منطقی، عقلانی، قابل قبول و مورد پذیرش بشریت درعصر حاضر و آینده خواهد بود؟

رئیس جمهور در ادامه به وضعیت اقتصادی داخلی کشور پرداخت و گفت: برخورداری از درآمد نفتی فراوان طی سالهای گذشته می توانست فرصتی استثنایی برای ایجاد ظرفیت های جدید در کشور به وجود آورد تا از طریق اشتغال درآمدزا، کشور از بزرگترین دغدغه هرم سنی جمعیت عبور کند.

طی سالهای گذشته بودجه رشدی جهشی پیدا کرده

روحانی با اشاره به اینکه طی سالهای گذشته بودجه رشدی جهشی پیدا کرده است، گفت: از این طریق تعهدات دولت با افزایش شدید روبرو شده، واردات با رشد فراوان مواجه گشته که اتکای آن نیاز به تداوم برخورداری از منابع سرشار نفتی است.

وی ادامه داد: مصارف سیستم بانکی بر منابع پیشی گرفته است و فاصله به وجود آمده با منابع بانک مرکزی پر شده در مجموع امروز با سه عدم تعادل در تراز پرداخت ها، بودجه دولت و نظام بانکی مواجهیم که باید برای حل آنها بکوشیم.

رئیس جمهور به اهمیت اجرای اصل 44 قانون اساسی پرداخت و گفت: از طرف دیگر دو مجموعه از اصلاحات اقتصادی مورد نیاز کشور در عرصه واگذاری اصل 44 که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده و دیگری اصلاح قیمت انرژی پس از قانون هدفمندی صورت گرفته است که دولت یازدهم باید برنامه های خود را برای مراحل بعدی مشخص کند.

وی با بیان اینکه آنچه در این مرحله روشن است ضرورت آسیب شناسی جدی اقدامات انجام شده است، افزود: دولت یازدهم در اقتصاد کلان با 5 سرفصل اقتصادی و یک سرفصل سیاست خارجی و البته سرفصل سیاست داخلی و امنیتی و سرفصلی با عنوان سیاست اجتماعی روبروست.

روحانی ادامه داد: برای تحقق هر یک از آنها نیازمند کارآمدی اعضای کابینه هستیم، کسری بودجه، کسری تراز پرداخت ها و نظام چند نرخی ارز، عدم تعادل در سیستم بانکی و بالاخره روش اجرای سیاست اصل 44 قانون اساسی به عنوان 5 سرفصل اقتصادی در کنار تحریم های بین المللی، سرفصل های اصلی را تشکیل می دهد.

رئیس جمهور با بیان اینکه دولت برای مواجهه با شرایط دشوار موجود برنامه های ویژه ای دارد، افزود: رسیدگی به الزامات ضروری مردم، لزوم پرداخت به حل مشکلات و یافتن راه حل اساسی و تبیین منابع مالی هدفمندی یارانه ها، تنظیم روابط مطلوب گمرکی و تسهیل فعالیت در حوزه بانکی از جمله ضروریاتی است که باید انجام شود.

روحانی اظهار داشت: تلاش برای اجرای واقع بینانه بودجه 92 با توجه به عدم تحقق درآمدها از جمله موارد دیگری هستند که مجموعه وزرا و معاونین رئیس جمهور باید در اجرای آن بکوشند.

وی به دلایل زودهنگام معرفی اعضای کابینه خود اشاره کرد و گفت: در واقع دلیل معرفی زودهنگام کابینه با توجه به همین ضرورت ها و مشکلات صورت گرفت لذا اقدامات اولیه ضروری شش ماه اول دولت با همین هدف صورت خواهد گرفت تا برای برقراری ثبات و آرامش در اقتصاد کشور کمک کند.

روحانی رویکرد اساسی آینده خود را تشریح کرد و گفت: ما دو رویکرد اساسی را دنبال می کنیم از یک طرف در عرصه دیپلماسی تلاش می کنیم در چارچوب خواست استقلال طلبانه بر چالش های موجود بین المللی فائق آییم و بتوانیم روند نامطلوب موجود را متوقف کنیم، از طرف دیگر محدودیت های موجود منابع را به منزله فرصتی تلقی خواهیم کرد تا به بهره وری فعالیت ها بیفزاییم.

نظام بانکی نیاز به تغییرات اساسی دارد

رئیس جمهور ادامه داد: ما باید تلاش کنیم منابع اقتصادی را افزایش و تخصیص بهینه منابع موجود را بهبود بخشیم که در این رابطه نظام بانکی نیاز به تغییرات اساسی دارد.

روحانی ادامه داد: از طرفی دیگر بازار سرمایه محل جذبی برای پس انداز گردد که اگر به عنوان مرکزی برای تامین مالی بنگاه ها به شمار آمد تسهیل مناسبی برای کارهای تولیدی صورت می گیرد. در سمت بنگاه ها به بهبود فضای کسب و کار می پردازیم تا از این طریق فعالیت تولیدی با جاذبیت ادامه پیدا کند. بازنگری شیوه اجرای اصل 44قانون اساسی در همین راستا معنی پیدا می کند.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه اولویت دیگر دولت کاهش رشد نقدینگی است تا از این طریق شتاب تورم کاهش یابد، گفت: کاهش تورم به رشد اقتصادی و ثبات اقتصاد کلان کمک می کند که نتایج مثبت آن قابل توجه است. در همین سال مطالعات مورد نیاز برای ارزیابی چگونگی هدفمندی یارانه ها، شیوه پرداخت خانوارها و پیامد آن بر مدل کسب و کار را آغاز می کنیم. همراه با آن نظام ارزی را به سمت یکسان سازی نرخ ارز سوق می دهیم.

روحانی با تاکید بر اینکه فاز دوم باید کاراتر و با تاکید بر رفع عدم تعادل های اقتصاد کلان به اجرا درآید گفت: اولین آزمون سخت دولت تدبیر و امید در بودجه سال 93 است که مطمئناً بر مبنای معیار انضباط مالی، انضباط پولی، شفافیت حداکثری منافع و منابع و افزایش کارایی مصارف تنظیم می شود.

وی تصریح کرد: شش وزیر بهداشت، آموزش و پرورش، علوم، کشور و دفاع در مدیریت هزینه و نوآوری سازی در ساز و کارهای خود بسیار تعیین کننده هستند.

رئیس جمهور با بیان اینکه از طرفی دیگر وزارتخانه هایی در حوزه های خود با بنگاه های بزرگی سر و کار دارند که نقش مهمی در بودجه دارند افزود: وزارت نفت، ارتباطات و فناوری اطلاعات، نیرو، صنعت، معدن و تجارت در زمره این حوزه ها هستند. یکی از معیارها برای این حوزه ها قدرت مدیریت و برقراری ارتباط با بنگاه های بزرگ بوده است.

وی با اشاره به برنامه های دولت برای سیاست خارجی خاطرنشان کرد: در سیاست خارجی باور دولت این است که تحقق ارزش های مهم و دشوار با پیگیری مشی در سیاست اعتدال است. اعتدال به معنای توازن میان آرمان و واقعیت در مسیر جهت دادن به واقعیت ها است. گفتمان اعتدال در دولت حرکت واقع بینانه، متوازن، هوشمندانه و تعامل سازنده به منظور ارتقای جایگاه امنیت و توسعه می باشد.

در گفتمان عدالت افراط و تفریط جایی ندارد

روحانی گفت: در گفتمان عدالت افراط و تفریط جایی ندارد، سیاست خارجی مبتنی بر قداست، تامین منافع ملی و در خدمت توسعه همه جانبه است. فرصت سازی، تحریم زدایی در حوزه های حیاتی، ایجاد اعتماد متقابل و تعامل سازنده، منافع مشترک که از موضع برابر صورت می گیرد محور اصلی سیاست خارجی دولت است.

رئیس جمهور با بیان اینکه توجه به همه حوزه های دیپلماسی به خصوص دیپلماسی عمومی و قواعد انسانی و مادی برای پیشبرد اهداف سیاست خارجی رویکرد دولت در اجرای اهداف سیاست خارجی است، گفت: احیا و ارایه چهره مطلوب از نظام جمهوری اسلامی ایران در سطح بین المللی ضرورت دارد که دستگاه سیاست خارجی چنان توانا، مدبر و هوشمند باشد که در مقابل تحولات خارجی و داخلی لحظه ای از حمایت از منافع مان غفلت نکند.  از نیروهای کارآمد در دستگاه دیپلماسی استفاده می کنم که این تلاش همان رویکرد شایسته سالاری است که بر آن پای فشرده ام.

روحانی با تاکید بر اینکه سیاست خارجی عرصه جار و جنجال های حزبی و جناحی نیست، گفت: سیاست خارجی عرصه کارهایی نظیر انضباط در کلام و گفتار، منابع منسجم، متعادل و همه جانبه و اجرای دقیق و حرفه ای است زیرا این عرصه تصمیم گیری است و تصمیم گیری در گروی وقت در فکر و عمل است. کوچکترین بی دقتی مخل امنیت ملی بوده و در مواردی موجب آسیب های غیرقابل جبران می گردد.

رئیس جمهور گفت : سیاست خارجی عرصه جار جنجال های سیاسی و حزبی و جناحی نیست ، این عرصه خطیر انضباط در کلام و گفتار و تنظیم مواظع سنجیده و همه جانبه و اجرای حرفه ای را می طلبد . 

وی تاکید کرد که کوچکترین بی دقتی در سیاست خارجی مخل امنیت ملی خواهد بود.

رئیس جمهور درباره سیاست داخلی گفت: از آنجا که رئیس جمهور مسئول اجرای قانون اساسی است، برنامه سیاست داخلی او نیز معطوف به اجرایی کردن کلیه اصول قانون اساسی و به ویژه فصل سوم آن است.

وی با بیان اینکه در این راستا اجرای این بخش از قانون با مشکلاتی از جمله ناکافی بودن سطح آگاهی ها از حقوق و آزادی ها، کوتاهی عمر احزاب، عدم کادرسازی در احزاب و همه عواملی که به طور مفصل در این بند برشمرده شده است، مواجه است، افزود: راه حل چنین دیده و گفته شده است که توسعه وفاق ملی و تقویت همبستگی اجتماعی، اهتمام به امر بازتولید اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی، ارتقای نشاط سیاسی، تقویت مناسبات حاکمیت و ملت، تبدیل قانونگرایی به مشی اجتماعی، ایجاد فضای آرامش برای فعالان عرصه های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی، همزیستی مسالمت آمیز برای همه ادیان و تضمین وجه مردم سالارانه نظام، اهتمام نخبگان و نهادینه کردن فرهنگ سیاسی در فرهنگ عمومی کشور می تواند وجود این مشکلات را برطرف کند.

روحانی با اشاره به بخش فرهنگ و هنر و برنامه های مورد نظر در این حوزه عنوان کرد: صیانت از فرهنگ و هویت دینی ملی، تقویت توان و اقتدار ملی، کمک به ارتقای سطح فرهنگ عمومی، کمک به تحقق خواسته های اجتماعی، تضمین آزادی نیروهای فرهنگی، رونق اقتصاد فرهنگ وهنر، گسترش مبادلات جهانی فرهنگ و بهره گیری از فناوری های نوین در جهت ارتقای اهداف فرهنگی نظام از جمله اقداماتی است که باید در این حوزه در نظر گرفته شود.

رئیس قوه مجریه با اشاره به اینکه در سالیان گذشته به طرق مختلف از سختی هایی که جامعه تحمیل می کرد و از انتظارات و مطالبات مردم آگاه می شدم، تصریح کرد: از صمیم قلب باور داشتم که ایرانیان باید بهتر زندگی کنند، احساس وظیفه دارم که آبروی خویش را که از سر خدمت به نظام و ارتباط با مردم کسب کردم بدون هیچ محافظه کاری در میان گذاشته و استوار و با عزمی راسخ وارد میدان شدم، باور داشتم ورودم ادای تکلیف در برابر ملت است.

وی گفت: احساس می کردم جامعه از افراط و تفریط به تنگ آمده و اعتدال راهی است که ملت از آن استقبال خواهد کرد و در مجموع  تاکید بر همه ارکان نظام منجر به پیروزی در انتخابات شد، اکنون معتقدم می توان به مجموع مطالبات مردم در چارچوب زمانبندی معقول وهمکاری همه دلسوزان پاسخ مناسب داد.

روحانی افزود: با تدوین رئوس برنامه های دولت و تقدیم آن به مجلس و نیز انتخاب کابینه آمده ام تا به مطالبات مردم پاسخ دهم؛ خدا را شاهد می گیرم که در این زمان حساس تلاش کردم که از همه فرصت ها نهایت استفاده را کرده تا شایسته ترین افراد را برگزینم و لحظه ای اداره کشور را بدون سکان دار رها نکنم.

کابینه پیشنهادی حاصل خرد جمعی است

رئیس جمهور با اشاره به تشکیل چهار کارگروه اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی و سیاست خارجه برای تدوین برنامه ها و انتخاب وزرا عنوان کرد: در ذیل این چهار کارگروه 20 کارگروه فرعی تشکیل شد که در آن بالغ بر 6 هزار ساعت کار صورت گرفت تا برنامه های مختلف تدوین شود.

وی با بیان اینکه کابینه پیشنهادی حاصل خرد جمعی نخبگان کشور است، تصریح کرد: در انتخاب وزرا به هیچ عنوان سهم خواهی جناح ها، احزاب و تشکل ها در کار نبوده؛ هیچ حزب، گروه و جناحی در تصمیم گیری نسبت به وزرا به من فشار نیاورده و هیچ وزیری به عنوان سهم جناح خاص مد نظر نیست.

روحانی با بیان اینکه افکار گذشته تمام وزرای پیشنهادی محترم است، عنوان کرد: آمدن وزرای پیشنهادی به دولت صرفا به خاطر تجربه، تعهد و کارآمدی آنها در این مقطع بوده است، با آنها شرط شده که در انتخاب همکارانشان معیار جناحی را در نظر نگیرند.

اصل بر شایسته سالاری است

وی با بیان اینکه اصل بر شایسته سالاری، اعتدال و فراجناحی بودن است، یادآور شد: مبنای من در انتخاب وزرا و نیز معاونین بر این اساس بوده است، قطعا شما هم در بحث و رایتان معیارهای اصلی انقلابی، دینی، کارآمدی و نجات کشور را بدون در نظر گرفتن وابستگی های سیاسی مد نظر قرار خواهید داد.

روحانی تصریح کرد: تمام وزرای انتخاب شده از دلسوزان نظام، مطیعان رهبر و کسانی که آماده همکاری با نظام هستند، انتخاب شده اند.

رئیس جمهور با بیان اینکه از تک تک وزیران برای همکاری شخصاً تقاضا و دعوت کردم افزود: آنها برای خدمت به کشور این وظیفه را بر دوش گرفتند. البته مجلس شورای اسلامی نمایندگان طبق قانون دست شان برای هر گونه بحث و بررسی باز است . 

وی با بیان اینکه برای انتخاب وزرا 28 معیار مد نظر بوده است، افزود: همه این افراد انتخاب شده بر اساس 28 معیار سنجیده شدند که فعلاً لازم نیست الان آن 28 معیار  را اعلام کنیم البته مدعی نیستم که آنچه انجام شده کامل و بدون نقص بوده و باور ندارم در تصمیم گیری ها کاملاً درست و بدون خطا بودم ولی تمام تلاشم را برای انتخاب شایسته انجام دادم و به شایستگی های آنها ایمان دارم.

وی با بیان  این که تمام همکارانی که در روز تحلیف معرفی کردم در جهت تحقق اهداف و برنامه های دولت بوده است، افزود: این افراد را به این دلیل انتخاب کردم که کسانی بودند که از پس تحقق اهداف و برنامه ها برآیند. نمایندگان عزیز و محترم دولت تدبیر و امید یک مجموعه واحد است، مجموعه افرادی که در فهرست پیشنهادی در صحن معرفی کردیم بیشتر به این دلیل بود که مشکلات را از نظر اقتصادی، سیاسی و امنیتی و فرهنگی در نظر گرفتیم.

رئیس جمهور ادامه داد: سعی کردیم وزیرانی را کنار هم بیاوریم تا توان کار جمعی را داشته باشند و شرایط کشور را پیچیده تر از آن دیدیم که به خود اجازه آزمون و خطا دهم اما با تمام توان و با تمام وزیران شرط کردم مدیریت استعدادهای جوان و پرورش نیروهای نخبه را در اولویت کاری خود قرار دهم. با این که وقوف کامل به مشکلات دارم اما هنوز هم بسیار خوشبین هستم و به اراده خداوند ایمان دارم.

روحانی با بیان اینکه من به هدایت و ارشادهای مقام معظم رهبری امید دارم، افزود: ایشان همواره همراه و یار دیرینه خود را مورد تفقد خود قرار داده، در ضمن من به حمایت همکاران عزیزم در مجلس امید دارم که فرزند مجلس را تنها نخواهند گذاشت. من به این ملت بزرگ و بزرگوار امید دارم که منتخب خود را با صبر و ثبات یاری خواهد کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح ویژگی های وزرای پیشنهادی خود پرداخت و گفت: البته بحث در مورد ویژگی های کلی وزرا در ادامه مورد بررسی نمایندگان قرار خواهد گرفت اما طبق آیین نامه من باید وزرا را معرفی کنم لذا سعی می کنم در مورد هر یک از وزرا به اندازه یک دقیقه و به اختصار توضیح دهم.

آقای آخوندی از بیت علم و علما هستند

رئیس جمهور به عباس آخوندی وزیر راه و مسکن و پیشنهادی خود اشاره کرد و  گفت: آقای آخوندی از بیت علم و علما هستند، ایشان دارای مدرک فوق لیسانس راه و ساختمان از دانشگاه تهران دارای دکترای اقتصاد سیاسی از دانشگاه لندن هستند، شما ایشان را می شناسید از افراد فعال در جهاد سازندگی در دولت های مختلف بودند و در وزارت مسکن و شهرسازی نیز مسئولیت داشتند. طرح آمایش سرزمینی را تهیه کردند همچنین عضو هیات علمی دانشگاه تهران، عضو نظام مهندسی ساختمان هستند لذا در مجموع با شناختی که خود من داشتم ایشان را به عنوان بهترین فرد برای تصدی این مسئولیت یافتم.

دهقان از از فعالان دفاع مقدس بوده است

روحانی در ادامه به ویژگی های حسن دهقان وزیر پیشنهادی خود برای وزارت دفاع پرداخت و گفت: سردار سرتیپ و پاسدار دهقان را شما نمایندگان محترم می شناسید از فعالان دفاع مقدس در سپاه تهران و عضو یگان های رزمی در دوران دفاع مقدس بودند. همچنین مدتی فرماندهی نیروهای هوایی سپاه را داشتند.

وی جانشین وزیر دفاع در دولت هفتم و هشتم بود و در بسیاری از زمینه های حساس تولید اقلام دفاعی نقش موثری داشته، چند سال در  بنیاد شهید و امور ایثارگران خدمتگزار بوده است.

روحانی ادامه داد: دهقان امروز نیز در لقای استادی دانشگاه تهران مشغول کار هستند و در کارشناسی و کارشناسی ارشد در رشته های صنعتی سابقه دارد. با  توجه به سابقه ایشان در دفاع مقدس و آشنایی به صنعت دفاعی و به دلیل اینکه وزارت دفاع باید همکاری خوبی با بخش صنعت داشته باشد ایشان را به عنوان گزینه خوب برای این سمت یافتم.

وزیر پیشنهادی علوم استاد تمام است

رئیس جمهور به ویژگی های جعفر میلی منفرد وزیر پیشنهادی علوم پرداخت  و گفت: وی از شخصیت های علمی و دانشگاهی کشورمان است، از افراد ممتاز علمی که به درجه استاد تمامی رسیده، مهندسی برق در دانشگاه امیرکبیر اخذ کرده و تجربیات فراوان در وزارت علوم و بخش دانشگاهی داشته است.

وی ادامه داد: آقای منفرد از تلاشگران تاسیس پارک علم و فناوری بودند و در زمان دفاع مقدس معاونت اجرایی وزارت علوم را عهده داشتند. لذا شخصیت مستقل دارد و با همه جناح های فعال در دانشگاه ها ارتباط خوبی دارد. من قول صریح از ایشان گرفتم که ایشان 100 درصد مشی اعتدال را در دانشگاه ادامه دهند و برنامه های مد نظر دولت در دانشگاه را دنبال خواهد کرد.

حجتی فرد دیگری را پیشنهاد داد

روحانی در ادامه به ویژگی های وزیر پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی پرداخت و گفت: مهندس حجتی برای این سمت برگزیده شدند، ایشان در ابتدا برای قبول این سمت امتناع می کردند و یکی از افراد مفید را برای این کار معرفی کردند و گفتند این بهتر می تواند کمک کند و من هم به وی کمک خواهم کرد اما بعد از مشورت زیاد با افراد در مجموع همه نظرشان این بود که خود حجتی مسئولیت را بپذیرد و همان فرد در کنار ایشان به عنوان معاون فعالیت کند.

وی ادامه داد: آقای حجتی ابتدا تردید داشت اما وقتی شرایط را دید پذیرفت. وی تجربه بسیار موفقی در این سمت دارد. واردات امسال من را بسیار نگران کرد یعنی  7.5 میلیون تن گندم باید وارد کنیم لذا احساس کردیم تحول جدی در کشاورزی نیاز داریم. انشاءالله با کمک همه نمایندگان مردم، کشاورزان و سیاست های دولت در زمینه کشاورزی به یاری خداوند در سال آتی شاهد شرایط بسیار مطلوب تری باشیم.

وزارت ارتباطات نیاز به ارتباطات خارجی دارد

رئیس جمهور در ادامه به معرفی واعظی وزیر پیشنهادی اش برای وزارت ارتباطات  پرداخت و گفت: دکتر واعظی در سال های اخیر با این که چهره ای در زمینه سیاست خارجی داشته است ولی همه شما می دانید ایشان تحصیلاتش در همین رشته ارتباطات است، اولین آشنایی من بعد از  انقلاب با ایشان زمان مسئولیت وی در وزارت مخابرات زمان شهید قندی بود.

وی افزود: اتفاقاً زمینه ارتباطات و فناوری علاوه بر تخصص در زمینه مسایل الکترونیک مخابرات و آی سی تی که بسیار مهم است نیاز به ارتباطات فعال خارجی نیز دارد. برای اینکه بتوانیم شرکت های مختلف را به بخش های بیرونی وصل کنیم هم برای دریافت تکنولوژی هم برای فعال شدن شرکت های داخلی که این می تواند بسیار کارآفرین باشد. لذا از ایشان هم تشکر می کنم و تایید می کنم ایشان یکی از مدیران  موفق و فعال بودند.

کسی فهم امنیتی داشته باشد حسن است

روحانی به ویژگی‌های چیت چیان وزیر پیشنهادی خود برای وزارت نیرو اشاره کرد و گفت: ایشان معرف حضور همه تان است، اولین آشنایی من با وی در همین مجلس بود، ایشان نماینده مجلس بودند. از خانواده روحانی هستند همچنین جزو اعضای خانواده های شهید محسوب می شوند، کارشناس مهندسی مکانیک دارد همچنین کارشناسی ارشد دانشوری را کسب کرده اند. رتبه دانشگاهی وی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر ممتاز بود، دارای سوابق مفید قانونگذاری است، البته ایشان در اوایل انقلاب مدت ها در سپاه فعالیت داشته اند

وی ادامه داد: از این رو کسانی که به دلایل دفاع از کشور در دفاع مقدس و سپاه بودند برای ما افتخار محسوب می شوند البته اینکه کسانی می گویند کابینه امنیتی است یا امنیتی بود من به آنها می گویم اگر کسی فهم امنیتی داشته باشد حسن است و همه ما به آن افتخار می کنیم، ایشان در مجلس 12سال معاون انرژی بودند، شش سال قائم مقام و معاونت برنامه ریزی بودند و عضو هیات علمی دانشگاه هستند، چهره ای خدوم، فعال و صاحب نظر ه برای ایشان آرزوی موفقیت دارم.

جنتی همیشه تفکر میانه روی داشته

 روحانی در خصوص معرفی علی جنتی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: آقای جنتی از چهره های علمی و انقلابی است که در دوران انقلاب و پیش از پیروزی انقلاب بسیار فعال بودند و از فضلای به نام حوزه علمیه بودند که با فقه، اقتصاد و فلسفه اسلامی آشنایی دارند.

روحانی گفت: البته من با وی از سال های اولیه طلبگی اش آشنا بودم و در انقلاب و نهضت اسلامی با هم همکاری داشتیم. جنتی بعد از انقلاب در صدا و سیما جزء شورای سرپرستی بود مدتی هم معاون بین الملل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده است. در سیاست خارجی هم عنصری فعال بوده و همواره تفکر اعتدالی و میانه روی داشته است.

سلطانی فر کامپیوتر متحرک است

رئیس جمهور در خصوص مسعود سلطانی فر وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان اظهار داشت: سلطانی فر از چهره های خدوم و فعال است و نماینده استان های مختلفی بوده است. وی در شش استان مسئولیت های مختلف داشته است. دو سال تجربه مدیریتی در سمت قائم مقام سازمان تربیت بدنی دارد که تجربه در این حوزه است، وی در مدیریت امور برای جوانان فعال بوده و مسئولیت شورای جوانان استان ها را بر عهده داشته است.

وی با بیان این که بینش سلطانی فرد بینش توسعه ای است تصریح کرد: در زمینه جوانان صاحب برنامه است و فکر دارد. او تاریخچه خوبی از ورزش و ورزشکاران دارد که من متعجب شدم که مثل کامپیوتر متحرکی که همه این ها را به خاطر می سپارد. قطعا وزیر ورزش باید اطلاعات گسترده ای از این مسائل و ظرفیت ورزش کشور داشته باشد. کارنامه ایشان چه در استانداری و چه در ورزش کارنامه موفقی بوده است.

رحمانی فضلی جز جلسه علما بود

رئیس جمهور در خصوص رحمانی فضلی وزیر پیشنهادی کشور با بیان این که ایشان نیاز به معرفی ندارند و همه با ایشان آشنا هستند گفت: آخرین مسئولیت رحمانی فضلی با شما نمایندگان در دیوان بوده است. البته آشنایی من با او در دور چهارم مجلس است که همواره نماینده معقول، صاحب نظر بوده است و همین بس که جزء جلسه عقلا بوده است هر کس جزء جلسه عقلا بود یک دلیل بر اعتدال و اعتقاد به مشورت و صاحب نظری است.

روحانی با اشاره به سابقه رحمانی فضلی در صدا و سیما افزود: وی در شورای امنیت ملی و هم در خود وزارت کشور تجربه دارد. تحصیلاتش در مقطع کارشناسی ارشد جغرافیای سیاسی و دکترایش با تخصص جغرافیا با گرایش برنامه ریزی است که در اصول برنامه ریزی و مدیریت صاحب نظر است و استان های ما بیشتر از لحاظ توسعه ای و اقتصاد شاهد یک تحرک جدی باشند. البته در وزارت کشور مسئولیت های دیگری هم هست.

روحانی افزود: اما با آمدن رحمانی فضلی در این سمت یک آرامشی به کشور می دهد و به همه کشور اعلام می کند فضایی را حاکم کنید که این فضا عمدتا اقتصادی و فرهنگی خواهد بود البته اگر لازم باشد فضای امنیتی و سیاسی به وجود می آید.

آن موضوع ربطی به صلاحیت زنگنه ندارد

روحانی در ادامه به معرفی بیژن زنگنه وزیر پیشنهادی نفت پرداخت و گفت: در خصوص وزارت نفت با خیلی ها صحبت و مشورت کردم. ابتدا که از زنگنه دعوت کردم ایشان فرد دیگری را معرفی کرد و گفت من به او کمک می کنم بار دوم که از وی دعوت کردم کس دیگری را معرفی کرد ولی هر دو شخصی که زنگنه معرفی کرده بود گفتند بهترین شخص وزیرنفت خود زنگنه است.

روحانی با بیان این که تجربه ای از کار با وی در شورای امنیت ملی دارم گفت: البته در رسانه ها برخی چیزها را ذکر کرده اند که مولفش خودم هستم یعنی خود من هستم اگر اشکالی بوده و خودم پاسخ می دهم و این موضوع ربطی به صلاحیت ایشان ندارد.

روحانی تصریح کرد: در شرایط فعلی وزارت نفت یک اهمیت ویژه ای دارد و یک منبع درآمدی با معضلاتی مواجه است. امروز نیاز به دیپلماسی فعال و تلاش گسترده ای دارد. زنگنه جزء بهترین هاست و یا می توان گفت بهترین است. وی قادر است این مسئولیت را بپذیرد با توجه به این که آشنایی من با او از جبهه های نبرد بوده است و در جهاد فعال بوده و ان شاء الله این راه را به خوبی ادامه می دهد.

سن نعمت زاده بالا اما قلبش جوان است

روحانی در معرفی نعمت زاده وزیر پینشهادی صنعت و معدن و تجارت اظهار داشت: آقای نعمت زاده نیاز به معرفی ندارند تا اسم صنعت را ببریم به طور طبیعی نام نعمت زاده در کنار صنعت حضور پیدا می کند. از اولین دولت ها ایشان وزیر بوده و چهره فعالی دارد. این که نعمت زاده را پدر صنعت یا پتروشیمی بنامند درست است. در همه بخش ها آثار فعالیت و تجارب ایشان است.

روحانی گفت: به همه کسانی که این وزارت خانه را پیشنهاد دادند همه نعمت زاده را معرفی کردند و به عنوان معاون حاضر به همکاری با او بودند. یکی می گفت سن نعمت زاده بالاست اما قلب نعمت زاده جوان است و تلاشش مانند تلاش جوانان است. در این روزها با دو سه مشکل مواجه شدیم که با فعال بودن آقای نعمت زاده مشکلات حل و فصل شد.

وی اظهار داشت: همه صاحب نظران صنعت ایشان را به عنوان پدر صنعت می شناسند تا در کنار تجارت صنعت و معدن را از سایه درآورد ما در کوتاه مدت نیاز به تجارت داریم اما در بلند مدت نیاز به صنعت و معدن داریم.

در شورای امنیت ملی خدمت آقای ربیعی بودیم

روحانی در خصوص علی ربیعی وزیر پیشنهادی کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: آقای ربیعی بیش از 20 سال کار کرده اند و ما با هم دوست و رفیق هستیم و ربیعی معاون پارلمانی در مجلس بود و فردی صاحب نظر است و در شورای امنیت ملی در خدمت ایشان بودیم. اگر بگوییم فکر استراتژیک دارد سخن ناروایی نگفته ایم. الان ایشان به عنوان استاد دانشگاه و پژوهشگر فعالیت می کند.

رئیس جمهور گفت: در بحث وزارت کار ما به غیر از بعد اقتصاد بخش کارگری نیز مهم است و در خصوص مسائل اجتماعی وی صاحب نظر است درست است ایشان تحصیل کرده است اما ایشان را به عنوان کارگر می شناسم و همه کارگران وی را از جنس خودشان می دانند.

طیب نیا صاحب نظر و مجرب است

روحانی ادامه داد: آقای دکتر طیب نیا برای وزارت اقتصاد و دارایی معرفی شده اند که فردی صاحب نظر، متخصص و از اساتید برجسته و بنام در حوزه مسائل اقتصادی و به عنوان یکی از صاحبنظرانی هستند که دارای تجربه عملی زیادی است.

وی گفت: این وزیر پیشنهادی در کمیسیون های مختلف دولت در نهاد ریاست جمهوری، شورای پول و اعتبار، ستاد تنظیم مقررات بازار، سازمان مدیریت و برنامه ریزی و در معاونت های وزارت اقتصاد مسئولیت داشته است.

رئیس جمهور ادامه داد: وی چهره ای است که به دلیل دانش و تجربه مورد نظر صاحبنظران است، با بسیاری از صاحبنظران درباره وی مشورت کردیم و در نهایت آقای دکتر طیب نیا جزو بهترین ها برای این وزارتخانه معرفی شدند، در صحبت هایی که با خود وی نیز داشتم همین مسئله به دست آمد، ان شاء الله وزارت اقتصاد و دارایی را متحول خواهد کرد.

پورمحمدی فقط وزیر دادگستری نخواهد بود

روحانی در معرفی وزیر پیشنهادی دادگستری گفت: آقای پورمحمدی نیاز به معرفی ندارد به خاطر اینکه سالها وزیر کشور بوده و مسئولیت های متعددی داشته است، در سالهای اخیر رئیس سازمان بازرسی کل کشور بوده و دارای تحصیلات حوزوی در سطح اجتهاد است.

وی با اشاره به اینکه آقای پورمحمدی در هر کجا بوده موفق عمل کرده، افزود: وی هم بخش اجرایی و هم بخش قضا را تجربه کرده و الان هم به عنوان استاد حوزه و دانشگاه مشغول تدریس است.

رئیس جمهور تاکید کرد: آقای پورمحمدی تنها وزیر دادگستری و رابط قوه مجریه و قضائیه نخواهد بود بلکه به خاطر تجربه های فراوان در هیات دولت از تجارب وی استفاده خواهیم کرد.

روحانی همچنین در معرفی حجت الاسلام علوی به عنوان وزیر اطلاعات عنوان کرد: وی از چهره های شناخته شده و معتدل است، در مجلس اول زمانی که قانون وزارت اطلاعات را در کمیسیون مشترک دفاعی-داخلی می نوشتیم وی نیز عضو این کمیسیون بود و در تدوین این قانون نقش داشت؛ وی در مجلس، ریاست کمیسیون امنیت داخلی و شوراها را تجربه کرده و به طور کامل به قوانین آشنا است.

علوی هم جز جلسه عقلا بود

رئیس جمهور با اشاره به اینکه از اعضای «جلسه عقلا» بودن از سوابق آقای علوی است و وی همیشه به میانه روی و دقت نظری شهرت داشتند، عنوان کرد: در دوره سوم و چهارم مجلس خبرگان و همچنین کمیسیون خبرگان با وی همکار هستیم، آقای علوی عضو کمیسیون سیاسی- اجتماعی خبرگان است و به طور کامل به مسائل امنیتی اشراف دارد. ان شاء الله این مسئولیت را به خوبی انجام می دهند.

در این شرایط به وزیری هوشمند نیاز داریم

روحانی در جلسه رای اعتماد به وزیران پیشنهادی دولت جدید در معرفی محمدجواد ظریف وزیر پیشنهادی امور خارجه اظهار داشت:آقای ظریف فردی شناخته شده در سیاست خارجی است که از زمان فعالیت ایشان در بخش سازمان ملل مذاکرات مربوط به قطعنامه 598 با ایشان نزدیک تر شدیم.

وی به سوابق ظریف به عنوان معاون وزیر خارجه سفیر ایران در سازمان ملل ،اشاره کرد و گفت:ظریف از چهره های ممتاز در فهم سیاست خارجی و دارای دانش و تخصص مورد نیاز و از افراد شایسته بخاطر تجربیات فراوان است و حتما یکی از چهره های به نام در مذاکرات سیاست خارجی است.

روحانی افزود: یکی از افراد صاحب نظر و دانشمند در سیاست خارجی آقای ظریف است و جز بهترین گزینه ها یا دقیقتر بهترین گزینه است آن هم در این شرایطی که به وزیر خارجه آگاه هوشمند و کار آمد برای رفع معضلات نیاز داریم.

هاشمی جایگاه جهانی دارد

وی با بیان اینکه هاشمی از اساتید پزشکی دانشگاه تهران است، تصریح کرد: وی جزو افراد نمونه کشور است و جایگاه جهانی دارند و به بسیاری از سمینارهای بین المللی دعوت می شوند و همچنین دبیر کل انجمن چشم پزشکی ایران هستند.

رئیس جمهور با اشاره به خدمت های هاشمی به مردم گفت: ایشان به افراد نیازمند کمک می کنند و طرحی که به عنوان خیریه نوآوران سلامت تاسیس کردند تیم های جراحی، امکانات جراحی چشم و دندانپزشکی را به صورت موبایل درآوردند، متحرک کردند در استان های محروم و تاکنون 50 هزار نفر از افراد محروم کشورمان به صورت مجانی معالجه شدند.

وی افزود: ما اگر بتوانیم چنین موسسات خیریه را در ایران گسترش دهیم بخش بزرگی از معضلات بخش سلامت را حل و فصل کرده ایم.

روحانی با بیان اینکه هاشمی از وزیرانی است که من با اصرار از وی دعوت کردم که این مسئولیت را بپذیرد، گفت: حضور دکتر هاشمی در وزارتخانه بهداشت و درمان موجب تحول خواهد شد و با برنامه هایی که دولت برای بخش سلامت دارد کاملا همدل و هماهنگ است و می تواند مشکلات را برطرف کند

وی همچنین در مورد وزیر آموزش و پرورش محمد علی نجفی گفت: هم مجلس و هم مردم با ایشان آشنا هستند و از چهره های علمی بنام و از دانشجویان با استعداد رشته ریاضی در دانشگاه ام آی پی بوده است و بعد هم در ایران در دولت مسئولیت های مختلف به عهده داشته و هم مدتی که به عنوان وزیر آموزش و پرورش بود انصافا وزیر مورد احترام و محبوب همه بود.

نجفی با تجربه است

رئیس جمهور، نجفی را صاحب نظر و باتجربه خواند و گفت: برنامه های خوبی برای بخش آموزش و پرورش دارد و با توجه به سابقه طولانی اش در این وزارتخانه امیدوارم بتواند اعتماد نمایندگان را کسب کند.

روحانی در پایان خطاب به نمایندگان گفت: امیدوارم تمام کابینه از اعتماد نمایندگان برخوردار باشند و دولت یازدهم بتواند هر چه سریعتر کار خود را آغاز کند و وعده هایی که به مردم داده است را بتواند یکی پس از دیگری عملیاتی کند.

عضو ناظر شورای رقابت خبر داد:  سردرگمی در بازار خودرو امروز پایان می‌یابد؟

34.7.86-1.jpg

عضو ناظر شورای رقابت با اشاره به سردرگمی مردم در بازار خودرو گفت: در جلسه امروز تلاش خواهیم کرد تکلیف قیمت خودروهای باقی‌مانده را روشن کنیم.

محمدعلی مددی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ضمن انتقاد از برخی تعللات در اعلام قیمت خودروی موجود در بازار تصریح کرد: متاسفانه شورای رقابت آن‌طور که انتظار می‌رفت نتوانست بازار را کنترل کند و به دلیل وجود برخی تفاوت‌ها در قیمت‌های محاسبه‌شده و تورم اعلام شده توسط بانک مرکزی، مردم در خرید خودرو سردرگم شده‌اند.

وی ادامه داد: به همین دلیل در حاشیه جلسه عصر امروز شورا بحث قیمت‌گذاری خودرو بار دیگر مطرح خواهد شد و بنده به همراه دو نماینده دیگر مجلس که به عنوان عضو ناظر در شورا حضور داریم، تلاش خواهیم کرد تکلیف قیمت خودروهای باقی‌مانده و هم‌چنین دستورالعمل‌های قبلی که در برخی جهات اجرایی نشده‌اند را روشن کنیم.

روسیه ارسال موشک‌های ضد هوایی اس- 300 به سوریه را لغو کرد

pv6f29YH.jpg.part.jpg

یکی از مقامات ارشد روسیه اعلام کرد، کشورش فروش موشک‌های پیشرفته ضد هوایی اس-300 به سوریه را به دلیل نگرانی درخصوص آنکه "ممکن است این موشک‌ها به دست افرادی که نباید، بیفتد و در حمله به هواپیماهای غیرنظامی در فرودگاه اصلی تل‌آویو استفاده شود"، لغو می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این مقام ارشد روسیه در مصاحبه با روزنامه ساندی تایمز اعلام کرد، مسکو در مقابل انتظار دارد که اسرائیل از انجام حملات هوایی بیشتر به سوریه اجتناب کند.

وی افزود: این مساله ما را بسیار نگران می‌کند. جامعه بسیار بزرگ روس‌ها در اسرائیل اصلی‌ترین عامل توجه و رویکرد ما در قبال اسرائیل است و ما اجازه نخواهیم داد که این مساله به وقوع بپیوندد.

مساله فروش موشک‌های اس 300 ظاهرا در نشست بسیار مهمی که در ماه جاری میلادی میان بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در منطقه سوچی در دریای سیاه برگزار شد، مورد بحث و مذاکره قرار گرفت.

یکی دیگر از مقامات ارشد روسیه نیز که خواست نامی از وی برده نشود در مصاحبه با روزنامه نیویورک تایمز گفت، با وجود بیانیه‌های رسمی منتشر شده، روسیه محموله موشک‌های پیشرفته ضد هوایی اس-300 را به سوریه ارسال نمی‌کند.

بر اساس این گزارش، نتانیاهو قصد داشت تا در جریان نشستش با پوتین در منطقه سوچی دریای سیاه، رئیس‌جمهوری روسیه را متقاعد کند که چنین معامله‌ای خطر بسیاری برای ثبات منطقه و غیرنظامیان اسرائیل دارد و منجر شد تا برنامه فروس شش آتش‌بار اس- 300 به رژیم بشار اسد لغو شود.

قالیباف: کشور نیازمند یک تغییر جدی در نظام اداری است

hemmat khahi (3 of 6)-1.jpg

محمد باقرقالیباف بر این نکته که کشور نیازمند یک تغییر جدی در نظام اداری است، تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری که به یزد سفر کرده، در آغاز سخنان خود در مسجد حظیره یزد، مردم این شهر را متدین، مومن، شهیدپرور، پرتلاش، پرکار، صبور و زحمتکش توصیف کرد و گفت: در این جمع، جوانان عزیزی را که امید این کشور هستند می‌بینم. امروز که توفیق داشتم در شهر یزد باشم، وقتی به چشمان جوانان این شهر نگریستم، یاد دوستان شهیدی از این استان افتادم که ماه‌ها و روزها در کنار هم بودیم؛ مثل شهید جعفرزاده و شهید آقابابایی، دوستانی که هر کدامشان مایه افتخار من هستند.

وی در ادامه یاد شهید محراب، آیت‌الله صدوقی و مرحوم آیت‌الله خاتمی را نیز گرامی داشت و افزود: با همه سختی‌هایی که این روزها داریم، همین که خدا عمر ما را در این مقطع قرار داده تا در سایه یک نظام اسلامی باشیم، شاکر هستیم، هرچند شکر این نعمت بزرگ را نمی‌توانیم به جا آوریم.

قالیباف افزود: مردم از یک مدیر توقع ندارند که به وعظ، خطبه و نصیحت بپردازد. مردم از یک مدیر انتظار ندارند که نظریه‌پرداز باشد. مدیر باید حرفی که می‌زند طوری باشد که مردم احساس کنند دغدغه‌های خودشان را از خود او می‌شنوند. پاسخ آن دغدغه‌ها را هم به جای این‌که با گوش خود بشنوند در زندگی روزانه خود آن را حس کنند. این خطر وجود دارد که اگر شکر نعمت به جای نیاوریم، خدا آن نعمت را از ما بگیرد و هم دنیای مردم و هم آخرت آنها را از بین ببریم. شکر نعمت این است که ما به عنوان یک مدیر این طور صحبت بکنیم که مردم رفع مشکلات خود را از زبان یک مدیر بشنوند.

قالیباف همچنین گفت: یک زمانی حضرت امام(ره) فرمود که راه قدس از کربلا می‌گذرد، شاید آن روز عده‌ای به این حرف باور نداشتند، اما امروز می‌بینیم که واقعا راه قدس از کربلا می‌گذرد، یک نظام اسلامی در عراق مستقر است و صدام کافر از بین رفته و رزمندگان اسلام در جنگ‌های 33 روزه و 22 روزه در غزه و جنوب لبنان شهید می‌شوند و مقاومت می‌کنند. مهم این است که ما مقاوم باشیم و از عقل و تدبیری که خدا داده به درستی استفاده کنیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در ادامه با ابراز این عقیده که امروز بیش از هر زمان دیگر، شرایط اقتصادی سخت شده وچه کسی هست که از تورم و گرانی آسیب ندیده باشد؟ خاطر نشان کرد: بیکاری دغدغه همه خانواده‌ها شده. چالش کشور ما، امروز این است که سوءتدبیر در اداره جامعه داریم. من به عنوان یک خدمتگزار می‌گویم قبل از اینکه تحریم ما را دچار چالش بکند، سوءتدبیر ما را دچار چالش کرده است. لذا اگر به این موضوع توجه نکنیم، هم دنیا و هم دینمان در خطر خواهد بود. شفاف و روشن می‌گویم که در روز 24خرداد که نقطه عطفی برای انقلاب اسلامی است، فرصت آزمون و خطا نداریم. نباید بعد از سی و اندی سال به گونه‌ای تصمیم بگیریم که یکی- دو سال بعد پشیمان شویم.

ادامه نوشته

محمدی‌زاده: مصوبه جدید مجلس موجب افزایش زمین‌خواری می‌شود

IMG_5009.JPG

رییس سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: مصوبه جدید مجلس برای تغییر کاربری زمین‌ها موجب افزایش زمین خواری می‌شود بنابراین ما به شورای نگهبان نامه نوشتیم تا جلوی این مصوبه را بگیرد.

به گزارش خبرنگار سرویس «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمدجواد محمدی زاده در حاشیه برگزاری نخستین همایش بیوتکنولوژی محیط زیستی که امروز در سالن همایش سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، افزود: در سالهای گذشته بودجه سازمان محیط زیست افزایش خوبی پیدا می‌کرد اما در سال 92 بودجه کل کشور انقباضی است. البته با توجه به در اولویت بودن محیط زیست توقع داریم که مجلس شورای اسلامی توجه خاصی را به این حوزه داشته باشد. این در حالی است که برخی از پیشنهادات ارائه شده ما در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی با موافقت مواجه نشد.

وی با بیان اینکه نگران مصوبه مجلس در زمینه تغییر کاربری زمین‌ها هستیم اظهار کرد: به نظر می‌رسد با این مصوبه امکان سوء استفاده برخی از افراد مانند زمین خواران افزایش یابد.

رییس سازمان حفاظت از محیط زیست در زمینه اجازه ورود خودروهای لوکس به سطح شهر ، اظهار کرد: این تصمیم در مورد ماشین‌های خاصی که جنبه موزه‌ای و تاریخی دارند گرفته شده و تعداد این خودروها محدود است. آنها نباید در شهر تردد کنند و لازم است در مراکز موزه‌ای نگهداری شوند و ما این تقاضا را مطرح و پیگیری کرده‌ایم و امیدواریم از تردد هر کدام از این خودروها که فاقد معاینه فنی هستند جلوگیری شود.

محمدی زاده درباره مهلت داده شده از سوی دولت به منظور استفاده خودروها از سوخت یورو4 گفت: با افزایش این مهلت مخالف بودیم اما دولت مصحلت دانست که مدت داده شده را دو ماه تمدید و تا پایان خردادماه سال جاری افزایش دهد اما قطعا این مدت تمدید نخواهد شد.

وی درباره موارد استفاده از بیوتکنولوژی اظهار کرد: سالهاست که این ظرفیت به وجود آمده و حتی تبدیل شیر به ماست و پنیر نیز از جمله فرایندهای بیوتکنولوژیک محسوب می‌شود. البته بیوتکنولوژی به عنوان یک علم تخصصی از 100 سال قبل در دنیا و 30 سال قبل در ایران مطرح شده است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه برای حفاظت از محیط زیست به منظور جلوگیری از آلاینده‌ها می‌توان از بیوتکنولوژی استفاده کرد گفت: می‌توان از کود بیولوژیک به جای کود شیمیایی استفاده کرد و بهره‌گیری از چنین روش‌هایی در حوزه کشاورزی موثر بوده و محصولات غذایی فراوانی مانند زردآلو، سیب و خرما با این روش بعمل آمده است.

وی افزود: امیدواریم به تدریج کاربرد مواد شیمیایی در عمل آوری محصولات حذف شود .

محمدی‌زاده گفت: در سال گذشته چند نمایشگاه در زمینه محصولات خوراکی بیوتکنولوژی برگزار شد و این نمایشگاه‌ها را بخش خصوصی برگزار کرده و از این بخش حمایت می‌شود و ما تاکید بر نهادینه کردن این محصولات و ممنوع کردن مصرف سم داریم.

ادامه نوشته

وزیر دفاع: در شرایط تهدید، دشمن متخاصم را با حجم انبوه موشک در هم می‌کوبیم

vahidi46_4.jpg

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تاکید کرد که قدرت و حجم بالای آتش موشکی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی در شرایط تهدید قادر است با حجم انبوه موشک، دشمن متخاصم را در هم بکوبد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، سردار احمد وحیدی در حاشیه مراسم تحویل انبوه سکوی پرتاب (لانچر) موشک‌های دوربرد زمین به زمین توسط سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع به نیروی هوافضای سپاه، طی سخنانی با پاسداشت حماسه فتح خرمشهر و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای عظیم‌الشأن عملیات پیروز بیت‌المقدس گفت: به حول و قوه الهی و تلاش و همت فرزندان رشید ملت ایران در سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع، امروز شاهد تحویل انبوه سکوی پرتاب موشک‌های دوربرد زمین به زمین هستیم.

سردار وحیدی اضافه کرد: تحویل انبوه سکوی پرتاب علاوه بر اینکه تجلی اقتدار و خودکفایی جمهوری اسلامی ایران در طراحی و ساخت این سامانه راهبردی به شمار می‌رود، نشانگر قدرت و حجم بالای آتش موشکی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران است که در شرایط تهدید قادرند با حجم انبوه موشک، بطور همزمان دشمن متخاصم را در هم کوبند.

وی با اشاره به انجام این پروژه خاطرنشان کرد: این اقدام وزارت دفاع که با همکاری نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انجام شده است، لبیک عملی به فرمان فرمانده معظم کل قوا امام خامنه‌ای (دام عزه) است.

وزیر دفاع در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به اینکه "قدرت دشمن‌کوب موشکی جمهوری اسلامی ایران تنها بخشی از اقتدار دفاعی کشورمان محسوب می‌شود"، تصریح کرد: همه این توانمندی‌ها به منظور دفاع از صلح و تحقق بازدارندگی مؤثر انجام می‌شود.

وحیدی از مراسم صبح امروز به عنوان رزمایش آمادگی نیروهای مسلح برای دفاع از تمامیت ارضی کشور یاد کرد و افزود: جنگ تحمیلی صدام و حامیانش علیه ایران اسلامی به ما آموخت که اگر آماده، قدرتمند و مهیای دفاع نباشیم، دشمن مقاصد شوم خود را عملی خواهد کرد و اگر آماده، قدرتمند و مهیای دفاع باشیم، هرگونه اقدام خصمانه از سوی دشمنان ملت ایران، سلب خواهد شد.

وی تأکید کرد: امروز بحمدالله وزارت دفاع با راهبرد محوری «خودباوری»، «تلاش»، «خودکفایی»، انواع سلاح و سامانه‌های نظامی را در حوزه‌های هوافضا، دریایی، هوایی، زمینی، الکترونیک و اپتیک بطور کاملاً بومی طراحی و تولید می‌کند، این توانمندی و تسلیحات پیشرفته در کنار قدرت ایمان، شجاعت و آمادگی یگان‌های عملیاتی نیروهای مسلح، آمادگی بسیار مطلوب و بالایی را ایجاد کرده بطوری که می‌توانیم با قاطعیت ادعا و اعلام کنیم که امروز فاصله آمادگی رزمی - عملیاتی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی در مقایسه با آغازین روزهای جنگ تحمیلی از زمین تا آسمان است.

وزیر دفاع در ادامه گفت: این خودکفایی و قدرت دفاعی و آمادگی مثال‌زدنی، مرهون خون شهیدان، تجارب ارزشمند دفاع مقدس و پایبندی کامل نیروهای مسلح به آرمان‌های امام شهیدان و شهیدان انقلاب اسلامی است.

وحیدی در پایان با قدردانی و تشکر از متخصصان و کارکنان اقتدارآفرین سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع و نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، تأکید کرد: ایران اسلامی با هیچ‌کس سر جنگ ندارد و آغازکننده هیچ جنگ و درگیری نخواهد بود، اما به هیچ‌کس نیز اجازه تجاوز و اقدام خصمانه را نخواهد داد و با اقتدار خصم متجاوز را در هم کوبیده، آنان را از اقدام خود پشیمان خواهد کرد.

تذکر رهبر انقلاب به حاج محمود کریمی

مراسم جشن میلاد امیرالمومنین امام علی (ع) در شب ولادت آن حضرت در امام‌زاده علی اکبر چیذر برگزار شد. این مراسم با قرائت قرآن و سخنرانی حجت‌الاسلام شهاب مرادی آغاز شد و سپس محمود کریمی مدیحه‌سرایی کرد.

به گزارش عقیق، کریمی در ابتدای مراسم با اشاره به شایعات به وجود آمده از ماه محرم نسبت به نحوه عزاداری و استفاده از سنج و دمام در مجالسش همراه با نوای عربی «یا حسین» مدعی شد: اگر آقا فرمودند دمام نزنید، دلایل خاص خودش را داشت و البته بعضی از دلایل هم گفتنی نیست؛ هر چند کار ناشایستی صورت نگرفته بود!

وی ادامه داد: ما در حقیقت «سنج و دمام» را از بقیه آلات موسقی جدا کرده بودیم و عین کلام حضرت آقا در محرم این بود که مراقب باشید چیزی به این‌ها اضافه نشود.

کریمی به دیدار خود با رهبر معظم انقلاب در ایام فاطمیه نیز اشاره کرد و افزود: این بار که من حضرت آقا را زیارت کردم (شام شهادت حضرت صدیقه سلام الله علیها) آقا به من فرمودند: «آقای کریمی دیگه سنج و دمام نزن» و من هم به حضرت آقا عرض کردم چشم!

کریمی با گلایه از شایعات به وجود آمده در این‌باره گفت: این مسئله فرق می‌کند با شایعاتی که گفتند. بعضی‌ها حکم را می‌گیرند و بعد هم می‌گویند نظر آقا این‌چنین بود و آن‌چنان نبود. یک‌سری هستند استفتاء می‌کنند و حلال می‌دانند. یک سری هم می‌روند استفتاء می‌کنند و حرام می‌دانند.

این مداح اهل بیت اضافه کرد: فردای قیامت یقه همه کسانی را که به ناحق پشت سر من حرف زدند، می‌گیرم و اعلام می‌کنم که از شما شاکی هستم! شماها مجتهد نبودید و چنین حرفی زدید. ذره‌ای هم حرف هیچ‌کس برای من مهم نبوده. مرجع من حضرت آقاست و به ایشان هم گفتم چشم.

وی با اشاره به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر با مداحان گفت: بعد از مراسم ولادت حضرت زهرا (س) خیلی‌ها به من زنگ زدند و ابراز خوشحالی کردند و گفتند که منظور حضرت آقا شما بودید. در حالی که طرف صحبت حضرت آقا در آن فرمایش در اصل با کسانی بود که در مراسم جشن، دم می‌دهند و سینه می‌زنند.

وی در ادامه تاکید کرد که بعضی وقت‌ها صحبت‌های رهبر انقلاب را درست انتقال نمی‌دهند و در این باره توضیح داد: پس از مراسم به آقا عرض کردم اگر مراسم جشنی در شب جمعه که مصادف با شب زیارتی حضرت اباعبدالله است، برگزار شود، چه کنیم؟ آقا خودشان فرمودند روضه امام حسین نمک مجلس است.

این مداح اهل بیت (ع) با اشاره به ایام پیش رو و انتخابات ریاست جمهوری نیز گفت: ان‌شاءالله هر کسی که انتخاب می‌شود و می‌خواهد رئیس‌جمهور شود، باید «چشم» گفتن به آقا را بلد باشد و البته عمل کردن به این چشم‌ها را هم باید بلد باشد.

نامه دو تن از علمای قم به هاشمی

در پی خارج شدن آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از صحنه رقابت انتخاباتی، آیت‌الله موسوی اردبیلی با ارسال نامه‌ای به ایشان ضمن تشکر ازآقای هاشمی رفسنجانی تأکید کرد نامهربانی‌ها و تنگ نظری‌ها چیزی از قدر و منزلت شما نمی‌کاهد. متن نامه چنین است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

محضر برادر گرامی جناب حجت الاسلام والمسلمین آقای هاشمی رفسنجانی زیدعزه

سلام علیکم و رحمه‌الله و برکاته

برخود لازم می‌دانم از فداکاری و اقدامات خیرخواهانه شما تشکر نمایم. نامهربانی‌ها و تنگ نظری‌ها چیزی از قدر و منزلت شما نمی‌کاهد. خدمات شما در خاطر و نگاه ملت شریف ایران خواهد ماند و اجر شما نزد خداوند علیم و خبیر محفوظ است ان‌شاءالله.

عبدالکریم موسوی اردبیلی

31/2/92

حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی فرزند آیت‌الله جوادی آملی نیز با ارسال نامه‌ای از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تقدیر کرد. متن نامه چنین است:

بسمه تعالی

حضور مبارک آیت‌الله هاشمی رفسنجانی (دامت‌برکاته)
باتقدیم سلام و ارادت خالصانه

مردان الهی همواره در خروش و جاری‌اند و آسایش آنها در نهاد ناآرامشان بی‌قرار است،‌ کم نیستند آنانی که در خلوت شبانگاهی خود با ناله و آه سر می‌کنند و پیشانی عبودیت در پیشگاه داور یکتا و یگانه می‌سایند، کم نیستند رادمردانی که در جلوت نبرد و چکاکک شمشیرها پا در رکابند و از شبانگاهان تا سپیده‌دمان بر افسار گسیختگان می‌تازند و تا صبح ظفر ندمد از اسب ستیز با ستم پیاده نمی‌شوند، بسیارند هنرمندانی که بر عرشه منبر و یا سنگر خطابه دلها را می‌شورانند و به کوی مقصود کوچ می‌دهند، چه بسیار قلمهایی که رقص کنان دلها می‌ستانند و جانها را به دیار یار به پرواز در می‌آورند، فراوانند افرادی که نه زردی زر و نه سپیدی سیم و نه کرسی مقام و نه صیت نام بر آنها چیره نگشته، و فریبا نیامد، نادر نیستند آنانی که سر در گرو یار نهادند و تا بی‌خود شدن ازخود و پرگشتن از ساغر یار از پا ننشستند و از مرکب فرمانبری نیاساییدند تا آنکه امید فتح کاشتند و نوید ظفر درو نمودند، چه بسیار رادمردانی که تخم مصیبت در هاون صبر کوبیدند و تلخی آنرا نیوشیدند تا دیگران بر سفره شیرین ظفر برآیند و ازشهد آن ساغر بر گیرند.

اما خدا شاهد است و پیام آوران او گواهی می‌دهند که بسیار نادرند اشخاصی که اینهمه را با هم دارند و در عین حال با نهایت سادگی و خلوص با تن پوش ارادت و کلاه خود معرفت درحالی که رگبار اهانت و دروغ و طوفان تهمت و افترا می‌بارد بار دیگر به میدان پا می‌نهند و پرچم عقلانیت و اعتدال را به اهتزاز در آورده و راه می‌نماینند، خستگان را توان و افسردگان را جان و تشنگان را آب روان و به ناباوران امید می‌نوشانند.

صاحب این قلم که تنها بر تماشاگه راز برآمده، به ایران اسلامی افتخار می‌کند که سردارانی همچون هاشمی رفسنجانی را در نهاد خود پرورانده که به دماوند استواری می‌آموزد و بر پهنه نیلگون خلیج فارس دریادلی رسم می‌نماید، به شجره طوبی ثمردهی می‌آموزد و حنظل می‌خورد و عسل به بار می‌نشاند و کنار جهالتها با سلام می‌گذرد و از گذرگاه لئیمان با کرامت عبور می‌نماید.

اکنون همگان بر امام راحل(ره) درود می‌فرستند که یار تنهایی او که با زنده بودنش نهضت را زنده می‌دانست اکنون شجر به ثمر نشسته‌ای کشته و می‌رود تا با تفکری عمیق‌تر و وسیع‌تر امتداد اندیشه‌اش را در روزگار نوین نمایان سازد و آینده نهضت را باخوانشی شایسته به گونه دیگر رقم زند، در دنیایی که خزف بجای لعل و وهم به جای عقل می‌نشیند ضروری می‌نمود تا فرزانه‌ای برخیزد و باطن اندیشه و جانمایه انگیزه امام راحل(ره) و نهضت بزرگش را نمایان سازد تا همگان بیابند به میزانی که صدف انقلاب سخت و دشوارست، گوهر آن نرم و گواراست.

بر شما که نه تنها قهرمان بهرمانید بلکه پهلوان ایرانید از سر صدق و ارادت درود می‌فرستم و از درگاه خدایی که تنها به او پناه می‌برید و شکایت نمی‌برید می‌خواهم که نامتان را در صحبت عزت بلند دارد و آرزوی دیرینتان که نمایان ساختن ایران اسلامی سربلند غیور آباد و آزاد برای همه ایرانیان و ایران دوستان است در پیش چشمانتان برافراشته دارد.

ایران و ترکیه می‌توانند در بخش کشاورزی مکمل یکدیگر باشند

مهدی اکر، وزیر غذا، کشاورزی و دامپروری ترکیه که در رأس هیأتی در تهران بسر می‌برد روز شنبه با وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از ایسنا،دکتر علی‌اکبر صالحی در این دیدار ضمن اشاره به روابط بسیار خوب دو کشور در بخش سیاسی افزود: دو کشور در بخش کشاورزی، فرآورده‌های دامی، دانه‌های روغنی و سایر محصولات کشاورزی می‌توانند مکمل یکدیگر باشند و با تعامل این دو بخش علاوه بر تأمین نیازهای دوجانبه بازار منطقه را نیز می‌توانند تحت پوشش خود قرار دهند.

وزیر امور خارجه کشورمان درباره مسأله سوریه ابراز امیدواری کرد که این موضوع محوری در منطقه هرچه زودتر توسط کشورهای منطقه حل شود و از ریشه‌دار شدن این بحران و توسعه آن جلوگیری شود و نشست ژنو 2 بتواند گام موثری برای برون رفت سوریه از بحران بیندیشد.

مهدی اکر، وزیر غذا، کشاورزی و دامپروری ترکیه نیز با تشکر از فرصت این دیدار گفت: روابط بین ترکیه و ایران دارای پیوندهای تاریخی، جغرافیایی، فرهنگی و دینی است و همه این پیوندها عاملی است که دو ملت باید در کنار هم باشند و ارتباطات دو ملت باید قوی باشد و این قدرتی که از تاریخ می‌آید دو کشور را ملزم می‌کند مسائل منطقه‌یی را با یکدیگر حل و فصل کنند.

او افزود: بدون تعامل ایران و ترکیه مشکل سوریه حل نخواهد شد.

وی افزود: ایران و ترکیه علاوه بر روابط دوجانبه در سطح سازمان همکاری اقتصادی اکو، سازمان همکاری اسلامی و دی هشت همکاری دارند و این ظرفیت بسیار خوبی برای توسعه همکاری‌ها ه‌بویژه در بخش کشاورزی است.

پشیمانی احمدی نژاد از یک تصمیم جنجالی

باوجود گذشت نزدیک به شش سال از ادغام «17 شورای عالی در کمیسیون‌های اقتصادی دولت» هفته گذشته شورای اقتصاد به ساختار اقتصادی کشور بازگشت.همزمان مسعود روغنی زنجانی گفته: محمود احمدی نژاد پیام داده است " کمک کنید تا سازمان مدیریت وبرنامه ریزی را برگردانم".

ادغام شورای اقتصاد وانحلال سازمان مدیریت وبرنامه ریزی دو تصمیم انتقاد برانگیز محمود احمدی نژاد در دو دوره ریاست جمهوری او بوده اما حضور او در نشست شورای اقتصاد وتصمیم به بازگرداندن سازمان مدیریت وبرنامه ریزی این شائبه را تقویت می کند که محمود احمدی نژاد به صورت تلویحی به اشتباهات خود اعتراف کرده است.

مسعود روغنی زنجانی گفته است که " چندی پیش آقای خورشیدی داماد آقای احمدی‌نژاد به دیدار من آمد. از آقای احمدی‌نژاد پیام آورد که می‌خواهد سازمان برنامه را احیا کند و از من مشورت خواست، من به او گفتم احیای سازمان مدیریت در این دولت مقدور نیست زیرا افکار ایشان با کارکرد سازمان نمی‌خواند."

مسعود روغنی زنجانی 14 سال سابقه مدیریت بر سازمان برنامه وبودجه را دارد سازمانی که در دولت محمد خاتمی با سازمان امور اداري و استخدامي كشور ادغام شد وازتیرماه 1379 با عنوان سازمان مدیریت وبرنامه ریزی به صورت آغاز کرد.

هفته گذشته نیز 226 نماینده مجلس طرح احیای سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور را امضا کردند. این طرح هفته گذشته به هیات رئیسه مجلس ارائه شد تا در دستور کار قرار گیرد.

نمایندگان قصد داشتند در نامه ای از محمود احمدی نژاد بخواهند تا این سازمان را احیا کند اما مجلسی‌ها از ارسال این نامه منصرف شده‌اند چرا که اکثریت نمایندگان خواستار بازگشت سازمان مدیریت و برنامه ریزی هستند و فضای مساعدی به وجود آمده تا احیای این سازمان از طریق مجلس به طور قانونی صورت گیرد. آنگونه که غلامرضا تاج گردون، نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس اعلام کرده يک‌فوريت اين طرح پس از پايان بررسي لايحه بودجه 92 در جلسه علني مجلس به راي گذاشته خواهد شد.

بازگشت شورای اقتصاد

یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین نهادهای تصمیم ساز در اقتصاد ایران بار دیگر با ساختار سابق آغاز به کار کرده است.در نشست شورای اقتصاد که هفته گذشته به ریاست محمود احمدی نژاد تشکیل شد، حضور مردان اقتصادی کابینه چشمگیر بود و تنها يكی دو چهره اقتصادي خارج از دولت از جمله رييس اتاق بازرگاني ايران حضور داشتند. شورای اقتصاد، در میانه‌های سال 86 با هدف آنچه از سوی دولت نهم «کوچک‌سازی دولت» خوانده شده بود؛ منحل و در کمیسیون اقتصادی دولت «ادغام» شد. در همان زمان انتقادهای فراوانی به این تصمیم دولت وجود داشت؛ اما پاسخ این انتقادها، یکی بود: «شوراهای عالی، از جمله شورای اقتصاد به کار خود ادامه دهند اما؛ در کمیسیون اقتصادی دولت.»

شورای اقتصاد در ایران نزدیک به شش دهه پیش ایجاد شد. نخستین جلسه این شورا بعد از ظهر 9 فروردین‌ماه 1325 خورشیدی در تهران تشكیل و علی امینی، نخست‌وزیر وقت، به دبیر كلی آن انتخاب شد. قرار بود ریاست شورا با نخست‌وزیر وقت و اعضای یازده گانه آن دست‌اندر‌كاران اقتصاد كشور باشند كه قبلاً تعیین شده بودند و در نخستین جلسه حضور داشتند. وظیفه این شورا بررسی و تصویب طرح‌های مهم اقتصادی كشور بود. حسنعلی منصور نیز مدتی طولانی دبیر كل این شورا بود. ایرادی كه از همان آغاز كار به این شورا گرفته شد؛ نداشتن اعضایی از میان كارشناسان، استادان و اصحاب نظر بود كه از مقامات دولتی نباشند و بتوانند آزادانه مسائل را بگویند و درباره طرح‌ها نظر دهند. در سال‌های پس از انقلاب، شورای اقتصاد به رکن اساسی تصمیم‌گیری اقتصادی کشور تبدیل شد. دوران جنگ، نحوه تخصیص کالاها و بودجه موجود را راهبری می‌کرد و در سال‌های میانه دهه 80 به ریاست رئیس جمهور هر هفته جلسه داشت. شورای اقتصاد مانند برخی دیگر از شوراهای عالی نظیر شورای پول و اعتبار، منحل و با نام کامل «شوراي عالي مديريت و برنامه‌ريزي اقتصادي» در دولت نهم، در کمیسیون اقتصادی دولت ادغام شد.

ننگ بر بی غیرتی.....

ننگ بر ما که هنوز پا میشیم و میریم تو این کشورک های عربی و

 پولمون رو خرج میکنیم و آخرش هم ...

ننگ بر بی غیرتی.....

l9881_164455_4856060881670.jpg

سخنرانی سالانه رئیس جمهوری آمریکا به نقل وب سایت کاخ سفید

سخنرانی سالانه رئیس جمهوری آمریکا

 

ap-7.JPG

 

باراک اوباما در سخنرانی سالانه رییس جمهوری (State of Union) وعده داد اقتصاد آمریکا را احیا خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) رییس جمهوری دموکرات آمریکا وعده داد دولت نه "بزرگتر" که "هوشمندتر" خواهد شد و نه برای "معدودی" که برای بسیاری دولتمداری خواهد کرد.

اوباما در عین حال خواستار تدابیری برای کاهش خشونت‌های مسلحانه در کشور شد و از دو حزب خواست برای اصلاح نظام مهاجرت اقدام کنند.

وی در سخنرانی سالانه خود در مجلس نمایندگان آمریکا به مخاطبانش گفت وظیفه نسل او به راه انداختن موتور اصلی رشد اقتصادی آمریکا یعنی "طبقه متوسطی رو به ترقی" است.

رییس جمهوری آمریکا گفت رسیدن به رشد اقتصادی و افزایش اشتغال "مانند ستاره راهنما" به تلاش‌های دولت جهت خواهد داد.

با این همه اوباما تاکید کرد که طرح‌های او ذره ای کسر بودجه آمریکا را بیشتر نخواهد کرد.

به گزارش بی.بی.سی، رئیس جمهوری آمریکا هم‌چنین اعلام کرد که ۳۴ هزار سرباز آمریکایی تا اوایل سال ۲۰۱۴ افغانستان را ترک خواهند کرد.

با خروج این نیروها، شمار نیروهای آمریکایی در افغانستان عملا به نصف خواهد رسید.

در حال حاضر آمریکا در افغانستان ۶۶ هزار سرباز دارد.

آمریکا عملیات‌های رزمی خود در افغانستان را تا آخر سال ۲۰۱۴ پایان خواهد داد اما هنوز مشخص نیست که چه تعداد نیروی آمریکایی در افغانستان پس از سال ۲۰۱۴ باقی خواهند ماند.

رئیس جمهوری آمریکا و حامد کرزای، همتای افغانش ماه گذشته توافق کردند تا انتقال مسئولیت‌ عملیات‌های رزمی به نیروهای افغان را سرعت ببخشند.

پیشتر شماری از مقامات آمریکایی در مورد احتمال ماندن حدود ۹ هزار سرباز آمریکایی در افغانستان پس از ۲۰۱۴ صحبت کرده‌اند.

اما دولت آمریکا همچنین گفته که گزینه خروج کامل نیروهای این کشور از افغانستان را نیز رد نمی‌کند.

اوباما هم‌چنین در این سخنرانی اشاره کوتاهی نیز به ایران و مساله هسته‌ای این کشور کرد.

رییس جمهوری آمریکا گفت رهبران ایران باید متوجه باشند که وقت حل دیپلماتیک این بحران همین حالاست چرا که یک ائتلاف متحد خواستار عمل ایران به تعهداتش شده‌اند.

اوباما یک بار دیگر تاکید کرد کشورش تمام آنچه را که باید برای جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای انجام خواهد داد.

ایران تاکید کرده برنامه هسته‌ایش تسلیحاتی نیست.

سال پیش جان اف کندی، رئیس جمهوری اسبق آمریکا در کنگره حاضر شد و اعلام کرد که قانون اساسی نه تنها ما را برای رسیدن به قدرت رقیب نمی‌کند بلکه ما را به شریکی برای روند پیشرفت تبدیل می‌کند. این وظیفه من است که با ارائه نطق سالانه خود اعلام کنم که این وظیفه تمام ماست.

امشب به لطف اراده مردم آمریکا پیشرفت‌های زیادی در این گزارش حاصل شده است. پس از یک دهه جنگ فرسایشی زنان و مردان شجاع یونیفرم پوش ما به خانه باز می‌گردند. پس از سال‌ها رکود، اقتصاد ما بیش از شش میلیون شغل ایجاد کرده است. اقتصاد ما در 20 سال گذشته به نفت خارجی کمتری نیاز پیدا کرد. وضعیت مسکن رو به شکوفایی است و معاملات بورس کشور افزایش یافته است. امشب با پشت سرگذاشتن بحران‌ها می‌توانم بگویم که نطق سالانه قوی‌تری را ارائه می‌کنم. اما ما اینجا جمع شدیم و می‌دانیم که فعالیت میلیون‌ها آمریکایی که خودشان را وقف کشور کرده‌اند در این پیشرفت‌ها بی‌حاصل نبوده است. اقتصاد ما شغل‌هایی را ایجاد کرده اما همچنان برخی از مردم نمی‌توانند شغل تمام وقت پیدا کنند. این وظیفه نسل ماست که موتور رشد اقتصاد آمریکا را روشن کند. مردم آمریکا از دولت انتظار ندارند تا همه مشکلات را حل کند. آنها از ما انتظار ندارند که در کنگره بر روی هر مساله‌ای با یکدیگر توافق داشته باشیم اما آنها از ما انتظار دارند که منافع کشور را بر منافع احزاب در اولویت قرار دهیم. آنها از ما انتظار دارند تا در مواقع ممکن توافق‌های منطقی با یکدیگر داشته باشیم چرا که آنها می‌دانند آمریکا زمانی رو به جلو حرکت می‌کند که متحد باشد و این وظیفه تمام ملت است. وظیفه ما باید با اتخاذ تصمیم‌های اولیه درخصوص بودجه آغاز شود؛ تصمیماتی که تاثیرات بسیاری بر بهبود اوضاع اقتصادی می‌گذارد. ظرف چند سال گذشته احزاب دموکرات و جمهوری خواه آمریکا با یکدیگر برای کاهش کسری بودجه 5 / 2 تریلیون دلاری همکاری کرده و این اقدام را از طریق کاهش هزینه‌ها و افزایش نرخ مالیات برای اقشار ثروتمند اجرا کردند. با این حال ما به نیمه راه رسیدن به کسری بودجه چهار تریلیون دلار رسیده‌ایم.

ما باید کار خود را به اتمام برسانیم اما سئوال اینجاست که این کار چگونه ممکن است؟ در سال 2011 کنگره قانونی را تصویب کرد که طبق آن چنانچه هر دو حزب آمریکا نتوانند درخصوص طرحی برای کاهش کسری بودجه به توافق برسند حدود یک تریلیون دلار به صورت خودکار از بودجه در سال جاری کاهش می‌یابد. این اتفاقات آمادگی ارتش آمریکا را به خطر می‌اندازد. این اقدام اولویت‌هایی از جمله آموزش، انرژی و تحقیقات پزشکی را به نابودی می‌کشاند. این اقدام همچنین بهبود اقتصادی ما را با کاهش مواجه می‌کند و به قیمت از بین رفتن صدها هزار شغل است. به همین دلیل است که دموکرات‌ها، جمهوری خواهان، رهبران تجاری و اقتصاد دانان اعلام کردند که این کاهش‌ها واقعا ایده بدی است. حال برخی در این کنگره پیشنهاد دادند که تنها با کاهش بودجه در بخش آموزش، کارآموزی، خدمات درمانی و مزایای بیمه اجتماعی، کسری بودجه را جبران کنیم. این ایده بسیار بدتر است. آن کسانی که نسبت به برنامه خدمات درمانی نگرانی دارند باید لزوم اصلاحات منطقی را بپذیرند، در غیر این صورت برنامه بازنشستگی سرمایه‌گذاری‌های آمریکا را برای کودکان ما در آینده تضعیف می‌کند و وعده‌های تحقق بازنشستگی را برای نسل‌های آتی به خطر می‌افکند. ما نمی‌توانیم فشار را تنها بر روی قشر کارگر جامعه وارد کنیم و انتظاری از اقشار ثروتمند و قدرتمند نداشته باشیم. ما نمی‌توانیم قشر متوسط جامعه را تحت فشار بگذاریم چرا که آنها هم اکنون برای مسائلی از جمله آموزش و خدمات درمانی تحت فشار قرار دارند.

بسیاری از آمریکایی‌ها (دموکرات‌ها، جمهوری‌خواهان و گروه‌های مستقل) می‌دانند که ما از طریق این اقدام نمی‌توانیم به سعادت برسیم. آنها می‌دانند که رشد اقتصادی متعادل نیازمند رویکردی منطقی برای کاهش کسری بودجه است که باید شامل کاهش‌هزینه‌ها و درآمدها باشد و هر کس باید در این راه سهم خود را اجرا کند و این رویکردی است که من امشب ارائه می‌دهم. برای مقابله با مابقی کسری بودجه باید کاری را انجام دهیم که رهبران در دو حزب هم اکنون ارائه کردند و آن افزایش نرخ مالیات است. با این اقدام دیگر نیازی به کاهش شدید بودجه آموزشی و خدمات درمانی نیست. ما می‌توانیم با توافق دو حزبی اصلاحات مالیاتی جامع را که منجر به ایجاد شغل و کاهش کسری بودجه شود انجام دهیم. من کاملا درک می‌کنم که اصلاحات مالیاتی و مابقی اصلاحات آسان نخواهد بود. سیاست برای هر دو طرف دشوار است. هیچ کدام از ما نمی‌توانیم صد درصد به آنچه می‌خواهیم برسیم. اما باید در نظر داشته باشیم که هر جایگزینی به قیمت از دست رفتن مشاغل، تضعیف اقتصاد و فشار به اقشار کارگر جامعه آمریکا تمام خواهد شد. بنابراین اجازه دهید که منافع حزبی را کنار بگذاریم و برای تصویب بودجه‌ای که جایگزین کاهش‌های وحشتناک خواهد شد و منجر به سرمایه‌گذاری‌های خلاقانه در آینده می‌شود، تلاش کنیم. کشوری با اقتدار آمریکا نمی‌تواند پایه اقتصاد خود را بر گذشتن از بحرانی به بحرانی دیگر پایه‌ریزی کند. اجازه دهید هم اکنون توافق حاصل شود. هم اکنون اکثر ما موافق هستیم که کاهش کسری بودجه بخشی از دستور کار ما قرار دارد اما بگذارید صریحا اعلام کنم که کاهش کسری بودجه به تنهایی یک طرح اقتصادی نیست؛ طرحی که از آن انتظار رشد اقتصادی که به افزایش شغل و ارتقاء وضعیت طبقه متوسط بیانجامد. رسیدن به رشد اقتصادی و افزایش اشتغال مانند ستاره راهنما به تلاش‌های دولت جهت خواهد داد. یک سال و نیم گذشته من قانون مشاغل آمریکا را مطرح ساختم که اقتصاددان‌های مستقل اعلام کردند این طرح به ایجاد یک میلیون شغل جدید می‌انجامد. من از کنگره پیشین برای تصویب بخشی از آن تشکر می‌کنم و از این کنگره نیز می‌خواهم که مابقی آن را تصویب کند.

هر آنچه که من پیشنهاد می‌دهم نباید منجر به افزایش کسری بودجه ما شود؛ ما به دولتی بزرگ احتیاج نداریم بلکه به دولتی کوچک نیاز داریم که اولویت‌های خود را مشخص کرده و در سطح وسیعی سرمایه‌گذاری کند. اولویت اول ما تبدیل آمریکا به قطب مشاغل جدید و تولید است. من امشب تاسیس سه قطب تولیدی بزرگ کشور را علاوه بر موسسه ابتکاری که در اوهایو وجود دارد، اعلام می‌کنم. اگر بخواهیم بهترین تولید را داشته باشیم باید بر روی ایده‌های برتر سرمایه‌گذاری کنیم. سرمایه‌گذاری‌های ما در بخش‌ تحقیقات پزشکی، تولید دارو، احیای اعضا و سایر موارد درآمدهای بسیاری را به اقتصاد کشور تزریق کرده است. هم اکنون ما باید با توسعه سرمایه‌گذاری‌های خودمان در بخش انرژی بیشتر تلاش کنیم. پس از سال‌ها رایزنی در این خصوص ما سرانجام تلاش کردیم تا آینده اقتصاد خودمان را کنترل کنیم. ما نسبت به 15 سال گذشته نفت بیشتری را در آمریکا تولید می‌کنیم. ما همچنین نسبت به گذشته گاز طبیعی بیشتری را وارد چرخه تولید کرده‌ایم و همچنین ظرف چهار سال گذشته تهدید افزایش آلودگی کربنی را که سیاره ما را تهدید می‌کرد، از بین بردیم. اما به خاطر آینده کودکان خود باید تلاش بیشتری را برای مبارزه با تغییرات آب و هوا انجام دهیم. ما با افزایش روز افزون وزش بادهای گرم، خشکسالی، آتش سوزی و سیل رو به رو هستیم. ما می‌توانیم باور کنیم که طوفان سهمگین "سندی" و یا خشکسالی‌ها طی 10 سال گذشته تنها یک اتفاق بود یا با اتفاق نظر باور کنیم که می‌توان با تکیه بر علم پیش از آنکه دیر شود جلوی آن را بگیریم. خبر خوب این است که ما می‌توانیم پیشرفت معناداری در این خصوص در کنار رشد اقتصادی قوی داشته باشیم. در همین حال افزایش تولید گاز طبیعی به انرژی‌های پاک‌تر و استقلال بیشتر در حوزه انرژی منجر شده است. من پیشنهاد می‌دهم که ما از برخی از منابع نفت و گاز خود برای سرمایه‌گذاری بر روی تامین امنیت در بخش انرژی استفاده کنیم که این امر منجر به تحقیقات جدید و ارتقاء فناوری‌ها می‌شود. حوزه انرژی آمریکا یکی از آن بخش‌هایی است که جزو زیرساخت‌های در حال فرسایش است و نیازمند اصلاحات فوری. ارتقاء زیرساخت‌ها به ایجاد شغل بیشتر منجر می‌شود، من پیشنهاد می‌دهم تا هر چه سریعتر این اصلاحات انجام شود. ما به بنادر مدرن برای انتقال کالاها، خط لوله‌های مقاوم‌تر در مواجهه با طوفان و مدارس مدرن‌تر برای کودکان نیاز داریم. بگذارید ثابت کنیم که هیچ مکانی برای سرمایه‌گذاری بهتر از ایالات متحده آمریکا نیست و آن را از هم اکنون آغاز کنیم.

بخشی از تلاش‌های بازسازی کشور باید در حوزه مسکن انجام شود. تحقیقات نشان می‌دهد زمانی که یک کودک در روند آموزش قرار می‌گیرد تنها سه کودک از هر 10 کودک می‌توانند هزینه‌های کلاس‌های خصوصی پیش از تحصیل رسمی در مدارس را تقبل کنند و همین امر در تمام طول زندگی، آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. من پیشنهاد می‌دهم تا مذاکراتی در همه ایالت‌ها برای اجازه دسترسی هر کودک آمریکایی به این آموزش‌ها برگزار شود. هر دلاری که ما در این راه سرمایه‌گذاری کنیم بعدها هفت دلار منافع در پی خواهد داشت که با افزایش نرخ سواد و کاهش نرخ جرایم همراه خواهد بود. ما باید این فرصت‌ها را در اختیار هر دانش آموز آمریکایی قرار دهیم. برای ارتقای شرایط زندگی قشر متوسط شهروندان ما باید به آموزش و کارآموزی مناسب دسترسی داشته باشند. زمانی ما اقتصادی قوی خواهیم داشت که بتوانیم از نخبگانی که پرورش داده‌ایم، استفاده کنیم. اصلاحات گسترده به معنای ایجاد امنیت بیشتر و درآمد بیشتر است. اصلاحات واقعی همچنین به معنای تغییرات در سیستم مهاجرت قانونی، کاهش بروکراسی و افزایش جذب کارآفرینان برای ایجاد شغل و ارتقای اقتصاد خواهد بود. به معنای واقعی کلمه می‌دانیم که اصلاحات باید انجام شود. در همین جا که ما صحبت می‌کنیم گروه‌هایی از احزاب اصلی آمریکا برای تدوین لایحه‌ای در این خصوص تلاش می‌کنند. آنها قرار است ظرف چند ماه آتی لایحه اصلاحات بخش مهاجرت را مطرح کنند. اما نباید فراموش کنیم که ما زمانی اقتصادی قوی خواهیم داشت که زنان، مادران و دختران ما بتوانند در محیط شغلی‌ای بدون تبعیض و آزاد از هرگونه ترس از خشونت داخلی فعالیت کنند. امشب من اعلام می‌کنم که در ثروتمندترین کشور روی زمین هیچ فردی که به صورت تمام وقت کار می‌کند نباید در فقر زندگی کند و باید حداقل 9 دلار در ساعت حقوق دریافت کند. این گام کوچک منجر به افزایش درآمد میلیون‌ها خانواده شاغل می‌شود. ما با خانواده‌های قوی‌تر، جامعه‌ای مقتدر خواهیم داشت و همین به آمریکای قدرتمند ختم می‌شود.

من همچنین از سربازان و غیر نظامیانی که خود را فدای حمایت از ما کرده‌اند، تقدیر می‌کنم. به خاطر آنها با اطمینان می‌توانیم بگوییم که آمریکا ماموریت خود را در افغانستان به اتمام خواهد رساند و به هدف اصلی خود که از ریشه کن کردن هسته‌ اصلی القاعده است، می‌رسیم. هم اکنون ما 33 هزار تن از زنان و مردان سرباز خود را به خانه آورده‌ایم، در بهار نیز نقش نیروهای ما به نقش حمایتی تبدیل می‌شود چرا که نیروهای امنیتی افغانستان مسئولیت‌های امنیتی را برعهده می‌گیرند. من می‌توانم اعلام کنم که ظرف سال آتی 34 هزار سرباز آمریکایی دیگر از افغانستان به آمریکا باز می‌گردند. این روند خروج نیروها همچنان ادامه خواهد یافت و تا پایان سال آتی میلادی جنگ ما در افغانستان تمام خواهد شد. پس از 2014 تعهد ما به افغانستانی متحد ادامه پیدا خواهد کرد اما ماهیت تعهدات ما تغییر می‌کند. ما در حال رایزنی با دولت افغانستان بر روی دو عملیات هستیم که شامل آموزش و تجهیز نیروهای افغانستان است. بنابراین افغانستان بار دیگر دچار بحران نمی‌شود و تلاش‌های مبارزه با تروریسم به ما اجازه خواهد داد تا مابقی هسته القاعده و گروه‌های وابسته به آنها را از بین ببریم. امروز القاعده که به ما در 11 سپتامبر 2001 حمله کرد رو به زوال است. گروه‌های مختلفی وابسته به این گروه ظهور کردند که از شبه جزیره عربستان به آفریقا آمده‌اند. تهدیدی که این گروه‌ها ایجاد می‌کنند رو به کاهش است اما برای مقابله با این تهدید ما نیاز نداریم که ده‌ها هزار از دختران و پسران خود را اعزام کنیم و یا سایر کشورها را اشغال کنیم.

در عوض ما نیاز داریم تا به کشورهایی از جمله یمن، لیبی و سومالی کمک کنیم تا بتوانند امنیت را برقرار سازند. ما همچنین باید به متحدان خود در مبارزه با تروریست‌ها کمک کنیم و این دقیقا همان کاری است که ما در کشور مالی انجام می‌دهیم. همین طور در هر کجا که لازم باشد ما با استفاده از توانایی‌های خود اقدام مستقیمی را علیه تروریست‌هایی که تهدید جدی برای آمریکا هستند، انجام می‌دهیم. ما باید ارزش‌های خود را در مبارزه با تروریسم در اولویت قرار دهیم. به همین دلیل است که دولت من به صورت خستگی ناپذیری برای ارائه چارچوب سیاست‌های حقوقی در مبارزه با تروریسم فعالیت می‌کند. ما کنگره را کاملا در جریان اقدامات خود قرار داده‌ایم. من ظرف چند ماه آتی کنگره را در جریان روند هدف‌گیری، بازداشت و بازجویی تروریست‌ها قرار می‌دهم چرا که می‌خواهم سیستمی شفاف به مردم آمریکا و جهان ارائه کنم. البته چالش‌های ما به القاعده ختم نمی‌شود. آمریکا همچنان به تلاش‌های خود برای پیشگیری از گسترش سلاح‌های خطرناک در جهان ادامه خواهد داد. رژیم کره شمالی باید بداند که تنها زمانی به امنیت و سعادت می‌رسد که مقررات بین‌المللی را رعایت کند. تهدیدی که کره شمالی با انجام سومین آزمایش هسته‌ای خود انجام داد تنها آنها را منزوی‌تر می‌کند. ما در کنار متحدان خود دفاع موشکی خود را مستحکم‌تر می‌کنیم. کره شمالی باید بداند که در مقابل این تهدیدها با واکنش شدیدی رو به رو خواهد شد.

از سوی دیگر رهبران ایران نیز باید درک کنند که هم اکنون زمان راه حل دیپلماتیک است؛ چرا که جامعه جهانی به صورت یکپارچه از ایران می‌خواهد که به وظایف خود عمل کند و ما هر اقدامی را که لازم باشد انجام خواهیم داد تا از دسترسی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری کنیم. در همین حال ما همکاری‌های خود را با روسیه ادامه خواهیم داد تا زرادخانه‌های هسته‌ای خودمان را هر چه بیشتر کاهش دهیم و به رهبری تلاش‌های جهانی برای تامین امنیت موادهای هسته‌ای که می‌تواند در دست افراد بی‌صلاحیت قرار گیرد، ادامه می‌دهیم.

آمریکا همچنین با تهدید روز افزون حملات سایبری رو به روست. ما می‌دانیم که هکرها هویت افراد را به سرقت می‌برند و به پست‌های الکترونیکی خصوصی نفوذ می‌کنند. هم اکنون دشمنان ما به دنبال آن هستند تا به نهادهای مالی، تاسیسات انرژی و سیستم‌های کنترل ترافیک هوایی نفوذ کنند. ما نمی‌توانیم تنها نظاره‌گر باشیم تا چندین سال بعد شگفت‌زده شویم که چرا در مواجهه با این تهدیدات که خطری برای امنیت و اقتصاد ما بود اقدامی انجام نداده‌ایم. برای همین است که من یک حکم اجرایی جدید را به تازگی به امضا رساندم تا دفاع سایبری خود را در زمینه اطلاعات و ارتقاء استانداردها برای حمایت از امنیت ملی، مشاغل و حیطه امور خصوصی انجام دهیم. هم اکنون کنگره نیز باید کار خود را به خوبی انجام دهد و این حکم را تایید کند تا دولت ما توانایی‌ بیشتری برای حمایت از شبکه‌ها و مقابله با حملات داشته باشد.

همانطور که ما از مردم خود حمایت می‌کنیم باید به یاد داشته باشیم که جهان امروز نه تنها شاهد تهدیدات است بلکه شامل فرصت‌ها نیز می‌شود. برای افزایش صادرات آمریکا، حمایت از مشاغل آمریکا و افزایش سطح حضور آمریکا در بازارهای آسیا ما تلاش داریم تا مذاکرات جامعی را داشته باشیم.

آمریکا همچنین با شرکای خود در اروپا همکاری خواهد کرد تا فقر گسترده را ظرف دو دهه آتی از بین ببرد. این کار با اتصال مردم به اقتصاد جهانی و آموزش زنان و ارائه فرصت‌ها به جوانان انجام خواهد شد. ما همچنین حمایت از کودکان جهان را برای پیشگیری از مرگ و میر آنها انجام می‌دهیم و به تعهدات خود برای نسلی عاری از ایدز پایبندیم.

از همه مهمتر آمریکا به کشورهایی که دچار تغییرات تاریخی شده‌ و یا به دلیل حرکت به سمت آزادی، در مسیر تغییر قرار دارند، کمک می‌کند. من در سفر خود به میانمار در سال 2012 و دیدار با آنگ سان سوچی، رهبر دموکراسی خواه این کشور دریافتم که این کشور نیازمند یاری ماست. در خیابان‌های برمه هزاران تن از مردم صف کشیده بودند که پرچم‌های آمریکا را در دست داشتند. یکی از آنها گفت: عدالت و قانون در آمریکا وجود دارد. من می‌خواهم که کشورمان شبیه آمریکا شود.

ما باید در حوزه دفاع از آزادی به عنوان عاملی پایدار از آمریکا تا آفریقا و از اروپا تا آسیا باشیم. ما همچنین در کنار مردم خاورمیانه که خواستار حقوق جهانی خود هستند، ایستاده‌ایم و از روند انتقال مسالمت آمیز قدرت به سوی دموکراسی حمایت می‌کنیم. این روند پیچیده خواهد بود و ما نمی‌توانیم روند تغییرات را در کشوری همانند مصر دیکته کنیم. اما می‌توانیم و باید به حقوق اساسی مردم مصر احترام گذاشته و بر آن تاکید کنیم. ما همچنین فشار خود را بر رژیم سوریه ادامه خواهیم داد چرا که آنها مردم خود را قتل عام می‌کنند. در همین حال از رهبران اپوزیسیون سوریه که به حق هر شهروند سوری احترام می‌گذارند، حمایت می‌کنیم. این‌ها پیام‌هایی است که من در سفر ماه مارس خود به خاورمیانه مطرح خواهم کرد.

تمامی این اقدامات به شجاعت و جانفشانی نیروهایی که در مکان‌های خطرناک فعالیت می‌کنند از جمله دیپلمات‌ها، افسران اطلاعاتی و نیروهای مسلح آمریکا بستگی دارد. تا زمانی که من فرمانده کل قوا باشم هر آنچه لازم باشد برای حمایت از نیروهای خود در کشورهای دیگر انجام خواهم داد و ما بهترین ارتش جهان را حفظ خواهیم کرد. ما بر روی قابلیت‌های جدید همزمان با کاهش هزینه‌های دوران جنگ سرمایه‌گذاری می‌کنیم. همچنین اطمینان حاصل می‌کنیم که تمام اعضای نیروهای مسلح از آموزشی برابر و مزایایی برابر برخوردار باشند. ما همچنین بر روی افزایش مهارت‌های خواهران و دختران خود متمرکز خواهیم شد چرا که زنان ثابت کرده‌اند که در میادین نبرد آماده مبارزه هستند. ما همچنین از ارائه کمک‌های خود به کهنه سربازان دریغ نخواهیم کرد. اما با این حال دفاع از آزادی تنها وظیفه ارتش ما نیست، ما همه باید سهم خود را ایفا کنیم و این شامل حفظ حقوق اساسی برای شهروندان و از جمله حق رای می‌شود. زمانی که هر آمریکایی این حق را نادیده می‌گیرد چرا که نمی‌تواند چهار، پنج و یا شش ساعت در صف رای گیری بایستد و رای خود را بیاندازد در واقع ما به آرمان‌های خود خیانت می‌کنیم. برای همین است که من اعلام کردم که یک کمیسیون غیر حزبی برای ارتقای وضعیت رای گیری در آمریکا تشکیل شود. در این کمیسیون دو کارشناس که از وکلای ارشد در تیم انتخاباتی میت رامنی بودند، حضور دارند.

در صورتی که ما برای حفظ سرمایه‌های اصلی خود که همان کودکان هستند متحد نشویم تمام گفته‌های من ارزش چندانی نخواهد داشت. حدودا دو ماه از زمان کشتار در شهر نیوتاون می‌گذرد. می‌دانم که این اولین باری نیست که این کشور تلاش می‌کند تا خشونت‌های مسلحانه را کاهش دهد اما این بار متفاوت است. اکثریت مردم آمریکا از اصلاحات جدید از جمله بررسی سابقه خریداران سلاح حمایت می‌کنند. سناتورهایی از احزاب دموکرات و جمهوری خواه بر روی قوانین جدید سخت‌گیرانه کار می‌کنند تا از خریده شدن سلاح توسط مجرمان پیشگیری کنند. نیروهای پلیس از ما درخواست کردند تا در مبارزه با جرایم مجرمانه خشاب‌هایی با ظرفیت بالا را از خیابان‌های آمریکا جمع کنیم چرا که آنها نیز در مبارزه مداوم و فرسایشی خود خسته شده‌اند. تمامی این پیشنهادات باید به تصویب کنگره برسد. اگر می‌خواهید رای منفی بدهید این انتخاب شماست اما این پیشنهادات لایق گرفتن رای مثبت است. ما باید به خاطر کودکان بی‌گناهی که در مدرسه ابتدایی در نیوتاون کشته شدند و سایر خانواده‌های قربانیان به این پیشنهادات رای مثبت دهیم.

ما باید این بار کاری متفاوت انجام دهیم. ما "شهروند" هستیم، این کلمه تنها توصیف کننده ملیت یا وضعیت حقوقی نیست، این کلمه نشان دهنده شخصیت و باورهای ماست. این کلمه نشان دهنده آن است که آمریکا تنها زمانی پیشرفت می‌کند که هر کدام از ما وظایف خودمان را در قبال یکدیگر و نسل آینده اجرا کنیم. این وظیفه تمامی ماست تا به عنوان شهروندان آمریکا نویسنده فصل آتی آمریکا باشیم.

متن کامل سخنرانی سالانه رئیس جمهوری آمریکا به نقل از وب سایت

 کاخ سفید در ادامه مطلب..........

لینک خبر ایسنا

رییس قوه قضاییه: مسوولان از سخنان نادرست و بداخلاقی‌ها پرهیز کنند

رییس قوه قضاییه: مسوولان از سخنان نادرست و

 بداخلاقی‌ها پرهیز کنند

Multimedia_pics_1389_11_Photo_3559.jpg

 

رییس قوه قضاییه با بیان اینکه «باید خداوند را بابت نعمت‌های بزرگی که به ملت ایران ارزانی داشته شکر کنیم» راهپیمایی 22 بهمن را عزت‌آفرین و غرورانگیز دانست و گفت:‌در شرایطی که کشور ما تحت شدیدترین فشارها و تحریم‌ها است، در این روز از هر قشر و با هر سلیقه و فکری به خیابان آمدند تا به دنیا ثابت کنند دفاع از انقلاب و نظام اولویت اصلی آنان است و این موضوع اوج بصیرت‌شناسی مردم را نشان می‌دهد.

به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا،‌ آیت‌الله آملی‌لاریجانی در جلسه مسوولان عالی قضایی با اشاره به این‌که «همانطور که اصل وقوع انقلاب اسلامی مورد توجه بسیاری از کارشناسان و جامعه‌شناسان بود، حضور حماسی و همیشگی مردم در دفاع از انقلاب آن هم پس از 34 سال و با وجود تمام فشارهای خارجی، پدیده‌ای شگرف و قابل مطالعه است» گفت: البته بسیاری از غربی‌ها که نگاهی مادی به زندگی دارند از درک نگاه معنوی حاکم بر انقلاب، مردم و مسوولان این نظام عاجزند و همواره این سوال برایشان مطرح است که چگونه ملتی می‌تواند با این همه فشار و تحریم و توطئه علیه خود باز هم در صحنه دفاع از کشور و نظام خود حاضر شود.

آملی لاریجانی با تاکید بر این‌که «دین، رشته و حلقه اتصال قشرهای مختلف مردم ایران است و همواره آنان را به صحنه می‌آورد» از اخلاق نیز به عنوان عامل دیگر حضور همیشگی مردم در دفاع از انقلاب نام برد و گفت: بسیاری از مردم نیز علاوه بر حمایت دیندارانه از نظام با تمسک به اخلاق عزتمند خود، دفاع از انقلاب و کشور را وظیفه‌ای اخلاقی می‌دانند، در حالی که چه‌بسا حتی ظاهر دینی نیز ندارند.

رییس قوه قضاییه همچنین «ولایت فقیه» را عامل بسیار مهمی در همبستگی مردم و حمایت همیشگی آنان از انقلاب دانست و افزود:‌ با وجود ولایت فقیه در کشور بن‌بستی وجود ندارد و این نظام به رهبری حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری همواره به سوی قله کمال در حرکت بوده است و مردم نیز با درک این نعمت بزرگ و در پرتوی دینداری و اخلاق‌مداری، عزت‌مندانه و با اقتدار کامل پشتیبان نظام اسلامی بوده و هستند و همه مسوولان باید شکرگزار این نعمت‌ها باشند.

آملی لاریجانی با تاکید بر این‌که مردم انقلابی و بصیر ایران اسلامی با وجود تمام فشارها، توطئه‌ها و تحریم‌ها علیه نظام اسلامی بازهم با حضور حماسی خود در صحنه دشمنان را ناامید کردند، گفت:‌ پیام انقلابی مردم به کشورهای سلطه‌طلب این بود که فشارهای شما بی‌فایده است و حتی نتیجه عکس می‌دهد و مردم هوشمند و بصیر ایران با درک شرایط و پی بردن به ماهیت اصلی فشارها و تحریم‌های استکباری که عقب راندن مردم از آرمان‌های انقلاب است، این تهدیدها را به فرصتی برای نمایش دوباره اقتدار و عظمت نظام اسلامی تبدیل کردند.

رییس قوه قضاییه نتیجه اقتدار و عظمت ملت ایران را قطع دست بیگانگان دانست و افزود:‌ مردم انقلابی ایران باردیگر ثابت کردند که هرگاه دشمنان این نظام در صدد ضربه زدن به اصل نظام هستند و سخت‌ترین فشارها را به مردم وارد می‌کنند تا آنان دست از حمایت خود بردارند، این مردم انقلابی باز هم ثابت‌قدم و استوار در صحنه حضور می‌یابند.

آملی لاریجانی پیام راهپیمایی 22 بهمن را برای مسوولان، لزوم خدمت‌رسانی بیشتر به مردم، رعایت قوانین و اجتناب از ایجاد تفرقه در جامعه و بداخلاقی‌های سیاسی و مجرمانه برشمرد و گفت: مردم با این حضور حماسی اعلام کردند با توان و اقتدار و عزت و سربلندی از این امور عبور می‌کنند.

وی تاکید کرد:‌ مسوولان باید حدود خود را بشناسند، همانطور که قانون اساسی حدود و مسوولیت‌ها را مشخص کرده‌ است. مردم، بابصیرت کامل میان مشکلات معیشتی خود و حمایت از اصل نظام تفکیک قائل شدند و تمام‌قد در دفاع از نظام ایستاده‌اند. مسوولان باید قدر بشناسند و اگر بی‌تدبیری‌هایی دارند باید کنار بگذارند و از سخنان نادرست و بداخلاقی‌ها پرهیز کنند.

رییس دستگاه قضایی با تاکید بر این‌که مقام معظم رهبری نیز همواره امر کرده‌اند که مسوولان اختلاف‌های خود را به میان مردم نکشانند، افزود:‌ مردم انقلابی ایران به خوبی مصداق‌ها را تشخیص می‌دهند و امیدواریم تمام مسوولان نیز در مسیر خدمت به اسلام و مسلمین و با اقتدار کامل، تحت ولایت مقام معظم رهبری حرکت کنند.

در این جلسه مسوولان عالی قضایی پیش‌نویس آیین‌نامه اجرایی نحوه اداره و نظارت بر بازداشتگاه‌های انتظامی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

لینک خبر ایسنا

مذاکرات ایران و آژانس پایان یافت

مذاکرات ایران و آژانس پایان یافت

 

s-3.jpg

 

هشتمین‏ ‏دور‏ ‏از‏ ‏مذاکرات‏ ‏ایران‏ ‏و‏ ‏آژانس‏ ‏که صبح‏ چهارشنبه‏ - ‏۲۵ بهمن‏ ‏- در‏ ‏سازمان‏ ‏انرژی‏ ‏اتمی‏ ‏کشورمان‏ ‏آغاز‏ ‏شده بود، دقایقی پیش پایان یافت.

به‏ ‏گزارش‏ ‏خبرنگار‏ ‏انرژی‏ ‏هسته‏‌یی‏ ‏خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا‏)، هنوز خبری از جزییات این نشست منتشر نشده است.

هرمان‏ ‏ناکار‏تس‏ - معاون‏ ‏یوکیا‏ ‏آمانو‏ ‏- در راس هیات‏ ‏فنی‏ ‏و‏ ‏کارشناسی‏ ‏آژانس‏ ‏بین‏‌المللی‏ ‏انرژی‏ ‏اتمی‏ ‏بامداد چهارشنبه وارد‏ ‏تهران‏ ‏شد.

علی‏‌اصغر‏ ‏سلطانیه‏، ‏نماینده‏ ‏دائم‏ ‏ایران‏ ‏در‏ ‏آژانس‏ ‏بین‏‌المللی‏ ‏انرژی‏ ‏اتمی‏ ‏ریاست‏ ‏هیات‏ ‏ایرانی‏ ‏را‏ ‏بر‏ ‏عهده‏ ‏دارد.

به گزارش ایسنا، رییس سازمان انرژی اتمی ایران صبح چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت در مورد مذاکرات ایران با آژانس گفت: این گفت‌وگوها ادامه دارد و بسته نمی‌شود و ادامه خواهد داشت تا به یک نتیجه معقول با آژانس دست پیدا کنیم.

فریدون عباسی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که بازرسان آژانس و تعدادی از دیپلمات‌های غربی قصد بازدید از سایت پارچین را مطرح کرده‌اند، گفت: پارچین یک سایت هسته‌یی نیست و ما این را بارها تکرار کرده‌ایم.

وی با بیان این‌که آن‌ها ابهاماتی را در مورد سایت پارچین مطرح می‌کنند و ما در مورد رفع این ابهامات گفت‌وگو می‌کنیم، گفت: آن‌ها برای ادعاهایی که در مورد پارچین مطرح می‌کنند باید مدارک لازم را ارائه کنند و اگر سندی دارند آن را بیان کنند. ما این را بارها گفته‌ایم که اگر مدرکی دارند آن را نشان دهند، اما امتناع می‌کردند.

رییس سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: هیچ موضوعی در مورد بازدید از سایت پارچین و یا سایت دیگر در حال حاضر مطرح نیست و ما گفت‌وگو می‌کنیم که امیدواریم به یک چارچوب منطقی برسیم.

عباسی گفت: برای آن‌ها شرایط عوض شده و در گفت‌وگوها معقولانه‌تر برخورد می‌کنند و امیدواریم در مورد این مسائل منطقی برخورد کنند و حقوق ملت ایران را به رسمیت بشناسند و در مورد ابهامات نیز مدارک ارائه دهند در آن صورت ما پاسخ آن‌ها را می‌دهیم.

رییس سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: هیچ موضوعی در مورد بازدید از سایت پارچین و یا سایت دیگر در حال حاضر مطرح نیست و ما گفت‌وگو می‌کنیم که امیدواریم به یک چارچوب منطقی برسیم.

رییس سازمان انرژی اتمی در مورد نشر اطلاعات محرمانه‌ای پرونده هسته‌یی ایران و حفاظت نامناسب در مورد این اطلاعات از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و این که آیا ایران با توجه به شکایتی که کرده پاسخی دریافت کرده یا خیر؟ گفت: ما پاسخ مناسبی در مورد این اعتراضات دریافت نکرده‌ایم و اعتراض در این زمینه داشتیم. اخیرا نماینده ما اعتراض دیگری داشت در مورد منتشر شدن خبر نصب ماشین‌های سانیتفیوژهای جدید در برخی از رسانه‌ها و اینکه چرا اطلاعاتی که به آژانس می‌دهیم توسط برخی در آژانس به نشریات داده می‌شود و منتشر می‌شود.

وی افزود: برخی از کارمندانی که در آژانس فعالیت می‌کنند از خود آژانس حقوق نمی‌گیرند و از کشورهای خود حقوق می‌گیرند و در واقع این کارمندان به آژانس کمک می‌کنند و وابستگی به کشور خود دارند در آژانس افرادی از ملیت‌های گوناگون حضور دارند و بعضا این اطلاعات را در اختیار کشورهای خود و یا سرویس‌های امنیتی قرار می‌دهند و باید از این موضوع جلوگیری شود و ما به آقای آمانو در این ارتباط حذر داده‌ایم.

وی افزود: ما بزرگترین امتیازی که به آژانس داده‌ایم که در مورد pmd (ابعاد احتمالی نظامی) گفت‌وگو کنیم و این دلیل نمی‌شود که ما بی‌جهت اطلاعات کشورمان و سایت‌های نظامی و مکان‌های حساس را در اختیار آژانس قرار دهیم چرا که آنجا جایی مطمئن برای این اسناد و اطلاعات نیست و باید به این موضوع توجه کنیم.

رییس هیات مذاکره‌کننده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با ایران گفت که وی و هیات همراهش در گفت‌وگوهای ۱۳ فوریه (۲۵ بهمن) در تهران برای حل موضوعات مهم مرتبط با برنامه انرژی هسته‌یی ایران «به سختی کار» خواهد کرد.

هم‌چنین هرمان ناکارتس، روز سه‌شنبه پیش از ترک وین به مقصد تهران گفت که هدف آژانس «نهایی کردن سند رویکرد ساختاری» برای حل «موضوعات برجسته» در زمینه فعالیت‌های انرژی هسته‌یی ایران است.

به گزارش شبکه خبری پرس تی وی، رییس بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی افزود: ما مذاکرات خوبی خواهیم داشت.

ایران هم‌چنین قرار است در ۲۶ فوریه (۸ اسفند) دور جدیدی از گفت‌وگوها را با گروه 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان) در قزاقستان برگزار کند.

وجود گل‌سنگ‌های خطرناک در آرامگاه کوروش

رییس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی هشدار داد:

 

وجود گل‌سنگ‌های خطرناک در آرامگاه کوروش

 

12-493.jpg

رییس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت: گل‌سنگ‌های خطرناکی در آرامگاه کوروش کبیر وجود دارند که به رصد و پایش بیشتری توسط مرمت‌گران نیاز دارند.

به گزارش خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پریسا محمدی اظهار کرد: گل‌سنگ‌ها موجوداتی هم‌زیست هستند که از قارچ و جلبک تشکیل می‌شوند و شکل‌های متفاوتی را به‌وجود می‌آورند. این موجودات نیازهای غذایی کمی دارند، در شرایط سخت، زندگی می‌کنند و در جاهایی که درخت و جانور کمتر وجود دارد دیده می‌شود. همچنین امروزه در مطالعات فضایی از گل‌سنگ‌ها استفاده می‌شود.

او با بیان این‌که سه نوع گل‌سنگ وجود دارد، توضیح داد: از یک گونه‌ی آن حدود 100 مورد و از گونه‌ای دیگر بیش از 230 مورد در آرامگاه کوروش دیده شده است. همچنین یک نوع گل‌سنگ بسیار خطرناک وجود دارد که می‌تواند سنگ را تخریب کند و اولین‌بار در سال 2003 میلادی شناسایی شد که حدود 90 مورد از آن در قسمت شمال آرامگاه کوروش گزارش شده است. به گفته‌ی کارشناسان، این نوع گل‌سنگ فقط روی بناهای سنگی تاریخی رشد می‌کند. در حال حاضر نیز براساس تصاویری که وجود دارد، خراش‌ها و خوردگی‌هایی روی سنگ‌های آرامگاه کوروش دیده می‌شود. همچنین گونه‌ی اول گل‌سنگ‌ها تقریبا در همه جای آرامگاه و بویژه در بخش‌هایی که با سیمان مرمت شده‌اند دیده می‌شود.

وی ادامه داد: تغییر ظاهر سنگ، خورده شدن، ایجاد حفره، لایه‌لایه شدن سنگ و انحلال کریستال‌های آن از جمله نشانه‌های وجود گل‌سنگ است. هر تغییری در آب و هوا می‌تواند سرعت رشد گل‌سنگ‌ها را تغییر دهد. به این ترتیب ممکن است در جاهایی قصد کم کردن رطوبت را داشته باشیم، ولی رشد گل‌سنگ‌ها افزایش یابد.

او با تأکید بر این‌که مرمت سنگ‌ها با استفاده از سیمان باعث رشد گونه‌های جدید گل‌سنگ در آثار باستانی شده است، افزود: مرمت‌های بدون پایش، خسارت بیشتری را نسبت به مرمت نکردن به آثار می‌زنند. به همین دلیل بهتر است مرمت‌گران بخش‌هایی از یک اثر را که مرمت می‌کنند پس از مدتی رصد کنند تا وضعیت قبل و بعد از مرمت مشخص شود.

دختر ریاضی دان ایرانی  افتخاری برای آمریکا

American Mathematical Society honors

 Maryam Mirzakhani

Iranian math scientist Maryam Mirzakhani has received the 2013 biennial Satter Prize in mathematics presented by American Mathematical Society.



The Satter Prize is dedicated to a woman to recognize and appreciate the winner’s mathematical accomplishments.

Born in 1977 in Tehran, Mirzakhani grew up in the Iranian capital and got her bachelor in math from the country’s prestigious university, Sharif University of Technology, in 1999, while later she received her master and PhD degrees from Harvard University in the United States.

“Thanks to my great teachers in Iran, both in high school and at Sharif University for providing a stimulating environment for their students,” she expressed at the award ceremony.

Mirzakhani is an alumna of Iran’s National Organization for Development of Exceptional Talents (NODET), who was crowned two gold international medals.


She won gold medals in both the International Mathematical Olympiad (Hong Kong 1994) in which she scored 41 out of 42 points, and in the International Mathematical Olympiad (Canada 1995) with a perfect score of 42 out of 42 points, ranking her 1st jointly with 14 other participants.

برج شیطان کنار خانه ی خدا

توهینی بزرگ و نابخشودنی به کعبه

 

توطئه انگلیسی -صهیونیستی ساخت برجهای عظیم

 در کنار کعبه با انتقادات زیادی نیز از سوی زائران

مواجه شده است.

نماد شیطان برستی در برج ساعت کنار خانه ی خدا

دوبله «حريم سلطان» پخش اين سريال را قطع کرد

 دوبله «حريم سلطان» پخش اين سريال را قطع کرد

 

حاشيه‌هاي پيش‌آمده درزمينه‌ دوبله سريال «حريم سلطان» در ايران، در نهايت به توقف پخش اين سريال تاريخي خارجي از شبکه ماهواره‌اي فارسي‌زبان منجر شد. طي روزهاي اخير برخي خبرها از دستگيري دوبلورهاي سريال «حريم سلطان» پس از دستگيري گروهي از دوبلورهاي انيميشن‌ها منتشر و اعلام شد که اين افراد روانه زندان شده‌اند. اين در حالي است که در پي دستگيري دوبلورهاي سريال «حريم سلطان»، انجمن گويندگان و سرپرستان گفتار فيلم در بيانيه‌اي اعلام کرد که هيچ يک از دوبلورهاي دستگيرشده از سوي وزارت اطلاعات عضو اين انجمن نيستند. در اين بيانيه همچنين تاکيد شد: «اعضاي اين انجمن همواره مخالفت خود را با هر گونه فعاليت زيرزميني و غيرقانوني که لطمات جدي به فرهنگ و ادبيات کلامي اين مرز و بوم وارد آورده است، اعلام داشته‌ و از آن پرهيز کرده‌اند.» اين اطلاعيه درواقع مؤيد آن بود که افراد دستگير شده يا عضو ديگر انجمن‌هاي فعال در زمينه دوبله بوده‌اند يا عضو گروه‌هاي زيرزميني سريال «حريم سلطان» که به زندگي يکي از پادشاهان عثماني مي‌پردازد و بيش از همه به حرمسراي او توجه دارد، در اين مدت با انتقادات بسياري مواجه شده و بسياري اين مجموعه تاريخي را به تحريف تاريخ متهم کرده‌اند. حتي رجب طيب اردوغان، نخست وزير اين کشور نيز در انتقاد از اين سريال گفته است: برخي مدعي هستند که ما در تاريخ کشورمان جز جنگ و لشکرکشي و توطئه و يک حرمسراي بزرگ چيزي نداشته‌ايم. بيگانگان مي‌توانند تاريخ ما را هرجور که دلشان خواست تعريف کنند، اما ما بايد تاريخ و تمدن خودمان را درست بشناسيم و درست معرفي کنيم. با اين حال طبق برآورد برخي رسانه‌ها از جمله بي‌بي‌سي، اين سريال در سراسر جهان بيش از 150 ميليون تماشاگر ثابت دارد و البته با پخش از يکي از شبکه‌هاي ماهواره‌اي فارسي‌زبان، احتمال اضافه شدن مخاطبان ايراني (البته افرادي که به ماهواره دسترسي دارند) نيز به اين تعداد مي‌رود. اما اعلام خبر دستگيري صداپيشگان سريال «حريم سلطان» که تاکنون توسط منبعي رسمي تاييد نشده است، درنهايت به قطع يک‌باره اين سريال انجاميد و شبکه فارسي‌زباني که به پخش اين سريال اقدام مي‌کرد، با بهره‌گيري از زيرنويس، پايان فصل نخست اين سريال را علت قطع شدن حريم سلطان عنوان کرد!

معرفی ده شغل مرگبار در جهان

 

- کارگران ساختمان | نسبت مرگ ۶۱ نفر از هر ۱۰۰٫۰۰۰

این کارگران زحمت کش هستند که اسکلت ساختمان های جدید، پل ها و سازه های بزرگ در جهان را میسازند. بدیهی است افرادی که این شغل را انتخاب میکنند باید از سلامتی کامل جسمی و ذهنی برخوردار باشند، زیرا یک قدم اشتباه میتوانند آنها را از چندین طبقه به پایین بیاندازد و موجب مرگ شود. حتی با استفاده از بهترین و مجهزترین وسایل ایمنی و وجود قوانین سختگیرانه برای متوقف کردن کار در آب و هوای نامساعد، باز هم آمار مرگ و میر کارگران بسیار زیاد است.

معرفی ده شغل مرگبار در دنیا

- – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – -

- چوب بُر ها | نسبت مرگ ۸۱ نفر از هر ۱۰۰٫۰۰۰

کارگران چوب بُری معمولا باید در مکان های سخت و نامناسب به قطع درختان بپردازند. در تپه های مرتفع و با وجود وزش باد شدید که باعث افتادن تنه درخت میشود. علاوه بر این ساعات طولانی کار معمولا باعث خستگی و کاهش سطح هوشیاری میشود و همین مسئله زمینه ساز بروز حوادث مختلف میشود. البته به تازگی شرکت های چوب بُری با بکار گیری وسایل ایمنی مجهز، جان بسیاری از کارگرانشان را نجات داده اند.

معرفی ده شغل مرگبار در دنیا

- – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – -

- خلبانان و پرسنل پرواز | نسبت مرگ ۸۸ نفر از هر ۱۰۰٫۰۰۰

بسیاری از مردم فکر میکنند که شغل خلبانی فقط به جا به جا کردن مسافران و وسایل تجاری ختم میشود. در صورتی که خلبان هایی هستند که وظیفه دارند برای ارزیابی خاک یک منطقه، خود را در معرض این گرد و خاک و یا مواد شیمیایی قرار دهند که میتواند بسیار خطرناک باشد. برخی از خلبانان باید در زمین هایی فرود آیند که فاقد باند پرواز است و یا آنقدر نزدیک به سطح زمین پرواز کنند که توسط رادار های دشمن شناسایی نشوند. در سال گذشته ۱۰۱ خلبان جان خود را از دست دادند.

معرفی ده شغل مرگبار در دنیا

- – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – -

- ماهیگیران | نسب مرگ ۱۴۲ نفر از هر ۱۰۰٫۰۰۰

به طور معمول صنعت ماهیگیری جزء پر تلفات ترین و خطرناک ترین کارها به حساب میآید. استفاده از تجهیزات و ابزار های سنگین، آب و هوای طوفانی دریا، موج های سرکش، و از همه مهم تر کمبود فضا برای جا به جایی، از خطرات آشکار این شغل بشمار میآید.

معرفی ده شغل مرگبار در دنیا

- – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – -

- کارگران برج های تلفن | نسبت مرگ ۱۸۴ نفر از هر ۱۰۰٫۰۰۰

در سال ۲۰۰۶، ۱۸ نفر از کارگران برج های تلفن جان خود را از دست دادند. البته به نسبت شغل های دیگر این تعداد مرگ و میر بنظر کم میرسد. ولی واقعا چرا این شغل اینقدر خطرناک است؟ شرکت های تلفن همراه، همواره در صدد ساخت دکل های مخابراتی بیشتر و بلندتر و در نتیجه با امنیت کمتر هستند. اما این کارگران تحت پوشش شرکت های بیمه قرار ندارند و اگر فردی در این شغل آسیب ببیند از پیمانکار مربوطه مبلغ بسیار کمی را دریافت میکند. به همین دلیل است که این شغل از امنیت بسیار کمی برخوردار است.

معرفی ده شغل مرگبار در دنیا

ادامه نوشته

ایران از نگاه آلمانی‌ها از قصه‌های هزار و یک شب تا ۴۳ سال زندگی با مردی ایرانی

ایران از نگاه آلمانی‌ها

 

از قصه‌های هزار و یک شب تا ۴۳ سال زندگی با

 مردی ایرانی

 

از زمانی که مادرش به جای قصه‌ی سیندرلا و شنل قرمزی، داستان‌های هزار و یک شب را برایش می‌خواند، تصمیم گرفت با مردی شرقی زندگی کند. تصمیمش در ۱۷ سالگی عملی شد و این زندگی دو فرهنگه ۴۳ سال دوام آورده است.

۶۰ سال دارد و ۴۳ سال است که با یک مرد ایرانی "غیرمذهبی" زندگی می‌کند. بر غیرمذهبی بودن همسرش تاکید دارد، چرا که دوستانی را دیده که در زندگی با یک ایرانی مذهبی و معتقد دچار مشکلات زیادی شده‌اند.

"اولریکه لوتگن اسپا‌ انگیزی" ۱۷ ساله بود که تصمیم گرفت با یک دانشجوی ایرانی ازدواج کند. این تصمیم اما در حقیقت از خیلی پیشتر گرفته شده بود؛ زمانی که مادر اولریکه به جای قصه‌های آلمانی برایش "هزار و یک شب" می‌خواند.

اولریکه می‌گوید: «من هیچ وقت قصه‌ی آلمانی دوست نداشتم. بچه که بودم همیشه دوست داشتم قصه‌ی هزار و یکشب برایم بخوانند. فکر می‌کنم از آن موقع ناخودآگاه تصمیم گرفتم یک شوهر از همانجا داشته باشم، از سرزمین هزار و یک شب».

بشنوید: گفت‌وگو با اولریکه اسپا انگیزی

البته این تصمیم آسان عملی نشد. خانواده اولریکه با ازدواج او با مردی "غریبه" مخالف بودند؛ آن هم در دهه ۱۹۷۰ که تعداد مهاجران ایرانی در آلمان و اتریش - محل تحصیل همسر اولریکه - بسیار کم‌ شمارتر از امروز بود و به تبع شناخت از ایرانی‌ها هم کمتر.

خانواده اولریکه به او هشدار می‌دهند که اگر با یک مرد ایرانی ازدواج کند، اولا باید مسلمان شود و دوم اینکه همیشه شوهرش بر وی برتری خواهد داشت، به او امر و نهی می‌کند و جایگاهش در خانه همیشه پایین‌تر از شوهرش خواهد بود.

بته جقه، طرح مورد علاقه اولریکه است که آن را در باغچه خانه‌اش هم طراحی کرده استبته جقه، طرح مورد علاقه اولریکه است که آن را در باغچه خانه‌اش هم طراحی کرده است

اما آیا واقعا چنین وضعیتی رخ داد؟

اولریکه می‌گوید: «به نظر من همه‌اش اشتباه بود. البته باید بگویم که من با یک ایرانی مسلمان [مذهبی] ازدواج نکردم. از این لحاظ ممکن است که راحت‌تر بودم. وقتی مقایسه می‌کنم میان چند دوستی که دارم، یعنی خانم‌های آلمانی که همان موقع با یک ایرانی آشنا شده بودند و همسرانشان از یک خانواده‌ی مذهبی آمده بودند، آنها مشکلات زیادی داشتند که من نداشتم».

اولریکه و کامبیز اسپا انگیزی دو فرزند دارند: کیان- مالته ۳۴ ساله و رایکا- مهرانگیز ۳۱ ساله. ماجرای انتخاب نام دوم دختر این زوج هم داستان جالبی است.

DW.DE

قبل از به دنیا آمدن فرزند دوم این خانواده قرار بود که نام او رایکا- ایزابل باشد. کارت‌های نامگذاری هم چاپ شده بودند، اما: «چند روز قبل از این که دخترم به دنیا بیاید، خواب دیدم که مادر شوهرم حالش خوب نیست. به ایران زنگ زدم و گفتند نه، ما اصلاً نمی‌دانیم شما چه می‌گویید، حالش خوب است. ولی آن روزی که دخترم به دنیا آمد، من به همسرم کامبیز گفتم اسم دوم رایکا نباید ایزابل باشد، می‌خواهم مهرانگیز باشد چون مادر شوهرم اسمش مهرانگیز است. او خیلی تعجب کرد. چون تمام کارت‌ها را حاضر کرده بودیم. خلاصه همه را عوض کردیم و جالب است که همان روز که آن خواب را دیدم، مادرشوهرم مرده بود».

اولریکه با خنده می‌گوید شاید او تنها عروس ایرانی باشد که نام مادرشوهرش را بر دخترش گذاشته است. این کار اولریکه اما آنطور که می‌گوید نتیجه مهربانی‌هایی است که در سفرهای هرساله‌اش به ایران از خانواده همسرش دیده است.

سفر اول؛ تجربه‌ای شیرین که تا امروز باقی مانده

اولریکه از اولین سفرش به ایران می‌گوید که هنوز خیلی خوب فارسی را یاد نگرفته بوده است: «وقتی از هواپیما بیرون آمدم، دیدم تمام خانواده آنجا ایستاده‌اند. ولی این قدر راحت بودند و همه چیز این قدر خودمانی بود که اصلاً هیچ حس نکردم که غریبه هستم. این برای من خیلی جالب بود. چون شوهرم اینجا برعکس‌اش را دیده بود. خیلی سختی دید، حتی در خانواده‌ی خودم هم می‌جنگید. ولی من آنجا نه. همه قبول داشتند که مثلاً از لحاظ زبان مشکل دارم و ممکن است خیلی چیزها را اشتباه بگویم اما قبول کرده بودند که یک خارجی یا فرنگی هستم. یعنی ناراحت نمی‌شدند و مرا همین طوری قبول کردند».

در میان عشایر استان فارسدر میان عشایر استان فارس

او می‌گوید این حس را نه تنها در میان خانواده همسرش بلکه در تمام ایران داشته: «ما با ماشین تمام ایران را گشتیم. هیچ وقت حالت ترس یا چیزی شبیه آن نداشتم و همیشه خیلی راحت بودم».

ذهن اولریکه پر از خاطرات خوب از ایران است تا بدانجا که هیچ "دروغ‌گویی" درباره این کشور را تاب نمی‌آورد و تاب نیز نیاورد.

وقتی در سال ۱۹۸۷ کتاب "بدون دخترم هرگز" منتشر شد، اولریکه نتوانست ساکت بماند. او به همراه سه زن ایرانی­، آلمانی دیگر کتابی را با نام "به دنبال ردپای بتی محمودی؛ پاسخی به کتاب بدون دخترم هرگز" منتشر کردند.

اولریکه در این کتاب و در بخشی که به او مربوط است، توضیح می‌دهد که ایرانی که او از سال ۱۹۷۵ می‌شناسد، چقدر با ایران بتی محمودی فرق دارد.

"فارسی را یاد گرفتم تا تمدن ایرانی را بهتر بشناسم"

اولریکه یادگیری زبان فارسی را خیلی زود شرع می‌کند؛ از همان دوران دوستی با همسر کنونی‌اش. او می‌گوید: «من خیلی آدم کنجکاوی هستم و می‌خواهم همه چیز را خودم بفهمم و کسی نباید برایم ترجمه کند. آن موقع که ما در وین با هم آشنا شدیم، دیدم که شوهرم دوستان ایرانی زیادی دارد و خب عادی‌ست دیگر، با هم هستند و می‌خواهند فارسی حرف بزنند. اول برای من خیلی مشکل بود و همیشه حس می‌کردم که بیرون هستم، چون زبان بلد نیستم. ولی خیلی زود تصمیم گرفتم که فارسی یاد بگیرم. به دانشگاه کلن پیش پروفسور فلاطوری رفتم که البته سالهاست که مرده است. آنجا من شش ترم زبان فارسی خواندم».

البته برای اولریکه، زبان تنها "وسیله‌ای برای گفتار" نیست، بلکه کلیدی است برای فهم تمدنی دیگر و به همین دلیل او برای فهم بهتر همسر شرقی‌اش تصمیم می‌گیرد تا زبان او را نیز بیاموزد.

فرزندان خانواده اسپا انگیزی در خانه با مادر آلمانی و با پدر فارسی صحبت می‌کنند و به همین ترتیب زبان فارسی را بسیار راحت و از کودکی یاد گرفته‌اند. جالب آنکه همسر رایکا و دوست دختر کیان که هر دو آلمانی هستند هم، در حال یادگیری زبان فارسی‌اند.

"مشکلات زناشویی ربطی به ملیت ندارد"

اولریکه مشکلاتی را که با همسرش داشته به ملیت او نسبت نمی‌دهد. او می‌گوید: «ما هم مثل تمام زن و شوهرها با هم مشکل داریم اما من اشکالات کامبیز را به دلیل ایرانی بودن او نمی‌دانم».

اولریکه ادامه می‌دهد: «وقتی با دوستانم صحبت می‌کنم، مثلاً خانم‌های آلمانی که مثل من با مرد ایرانی ازدواج کرده‌اند یا با هم زندگی می‌کنند، هر مشکلی را که در رابطه‌شان هست، به ایرانی بودن یا آلمانی بودن می‌بندند. به نظر من این درست نیست. فکر می‌‌کنم مشکل از خود آدم است و فقط به ملیت مربوط نمی‌شود».

هرچند برخی چیزها هستند که به نظر اولریکه خصوصیات فرهنگی‌اند. مثلا: «آقایان ایرانی گاهی با حرف زدن راجع به یک موضوع خصوصی مشکل دارند. یعنی خیلی توی خودشان هستند و فکر می‌‌کنم ممکن است یک آقای آلمانی در این مورد راحت‌تر باشد. نمی‌دانم شاید هم اشتباه کنم».

در کنار مردی از سنندجدر کنار مردی از سنندج

نکته دیگر در فرهنگ ایرانی که پذیرش آن برای اولریکه در ابتدا سخت بوده، پدیده‌ی "مهمان ناخوانده" است: «اوایل برایم مشکل بود که هر آن می‌تواند یک میهمان بیاید، مثلا شب باشد، روز باشد، آخر هفته باشد. همیشه یک کسی می‌توانست زنگ بزند و بگوید ما داریم می‌آییم. البته بعد یواش یواش به آن عادت کردم.»

در مقابل خصوصیاتی هم هستند که به نظر اولریکه به تمام معنی "ایرانی" هستند و "خوشایند": «من آدمی هستم که خانواده و بچه‌ها برایم خیلی مهم‌اند. یعنی مهم‌ترین چیز در دنیا برایم خانواده‌ام است، مهم‌تر از شغل و این که آدم چه قدر پول داشته باشد. می‌بینم که واقعاً من و شوهرم می‌توانیم با هم زندگی کنیم، مثل هم فکر می‌کنیم. خیلی از خانواده‌های آلمانی که می‌شناسم این طوری نیستند. خب ممکن است حالا که ۶۰ سالم شده، اهمیت خانواده را بیشتر حس می‌کنم و می‌بینم دو تا بچه‌ی بسیار خوب دارم که این قدر مواظبمان هستند و به فکرمان.»

اولریکه معلم انگلیسی و آلمانی است و همسرش نیز معلم ریاضی است و در کنار آن به طور داوطلبانه به کودکان فارسی یاد می‌دهد. این زوج کارمند در مورد کار خانه هم تا کنون مشکلی با هم نداشته‌اند. اولریکه می‌گوید: «ما از اول این حرف‌ها را نداشتیم که این کار مال زن باشد یا مال مرد باشد. یعنی از همان اول باید همه کارها توی خانه انجام می‌شد و هر کسی هم اول می‌رسید آن را انجام می‌داد. شوهر من هم دبیر بود، هر کسی زودتر مدرسه‌اش تمام می‌شد، می‌آمد خانه غذا درست می‌کرد. خوشبختانه شوهرم هم آشپز خیلی خوبی‌ست و هم خیلی آشپزی را دوست دارد.»

"زنان ایرانی رئیس خانه هستند"

اولریکه از سال ۱۹۷۵ تا دو سال پیش یعنی سال ۲۰۱۰، هر سال به ایران سفر کرده و هر بار حدود شش هفته در ایران اقامت داشته است. او و همسرش تقریبا تمام ایران را دیده‌اند و این سفرها هم همه با اتومبیل انجام شده تا اولریکه بیشتر با مردم در تماس باشد.

او می‌گوید در اولین سفری که به ایران داشته به میان عشایر استان فارس می‌رود و آنچه از همه بیشتر در میان این عشایر توجهش را به خود جلب کرده، قدرت زنان بوده است: «ما با زنها به داخل سیاه چادرها رفتیم. هی نشستم و تماشا کردم و برایم جالب بود که این زن‌ها چه قدرتی داشتند. هر چیزی که این‌ها می‌گفتند، مردها مثل موش نشسته بودند و فقط کارشان را انجام می‌دادند. درست یادم نیست چه کار می‌کردند، یک چیزی می‌بافتند یا فرش درست می‌کردند. ولی هر چیزی که می‌خواستی بخری، این خانم‌ها بودند که همیشه جلو می‌‌آمدند. بعداً این را در خیلی از خانواده‌ها هم دیدم که واقعاً خانم‌ها تصمیم می‌گرفتند کجا بروند یا کجا خرید کنند. گاهی فکر می‌کردم که آقایان فقط پول می‌آورند خانه، ولی خانم‌ها تصمیم می‌گرفتند که با این پول چه کار کنند. یعنی به نظر من مثل رئیس توی خانه بودند.»

به همراه زنی از مهابادبه همراه زنی از مهاباد

ایران قبل از انقلاب برای اولریکه عجیب‌تر از ایران پس از انقلاب بود. او که یک دانشجوی سیاسی مخالف با رژیم شاهنشاهی ایران بود، وقتی در سال ۱۹۷۵ (۱۳۵۴) برای اولین بار به ایران می‌رود، چیزها‌یی می‌بیند که اینجا در اروپا هم برایش ناآشنا بوده‌اند: «وقتی شب‌ها بیرون می‌رفتم، می‌دیدم که مثلاً توی این دیسکوها و کاباره‌ها چه خبر است. چه جوری خانم‌ها خودشان را خوشگل می‌کردند. مثلاً خیلی مهم بود که لاک ناخن دست به لاک ناخن پا بخورد. خیلی برایم عجیب و غریب بود، چون هیچ وقت در چنین دنیایی نبودم. بعد چون شوهرم خودش آدم سیاسی بود، روزها به من جاهای دیگری را نشان می‌داد. مثلاً جنوب تهران را دیدم و دیدم که آدم‌ها در جهنم زندگی می‌کردند. واقعاً برایم ناراحت‌کننده بود. یعنی آن موقع حس کردم که (وضع) این طور نمی‌تواند بماند و یک چیزی باید عوض شود. یعنی منتظر یک اتفاقی بودم».

و آن اتفاقی که اولریکه منتظرش بود در سال ۱۳۵۷ اتفاق افتاد.

او می‌گوید یکی، دو سال بعد از انقلاب روزی در ایران شاهد گفتگویی میان خانواده همسرش درباره خبری عجیب بوده: «در روزنامه نوشته بودند که بزودی خانم‌ها باید یک لباس مخصوص بپوشند و روسری سر کنند. یک عکس هم گذاشته بودند توی روزنامه که چه شکلی باشد. ما هم همه نگاه می‌کردیم. هیچ وقت یادم نمی‌رود. همه شیک و پیک آنجا نشسته بودند. به خودم می‌گفتم مگر چنین چیزی می‌شود؟ چه جوری این خانم‌های خوشگل ایرانی زیر چنین چادر و چیزی می‌روند؟ قشنگ یادم هست که مادرشوهرم می‌گفت اگر چنین روزی بیاید، من اصلاً نمی‌خواهم زنده باشم و اصلاً هیچ وقت این جوری از خانه بیرون نمی‌روم. البته او مرد و دیگر نفهمید که بعدش چی شد».

"تعارف بیشتر مهربانی است تا دروغ"

برای غربی‌ها پدیده "تعارف ایرانی" چیز غریبی است، به خصوص برای آلمانی‌ها که شهره‌اند به صداقت و رک‌گویی. بسیاری از آلمانی‌ها تعارف را نوعی "دروغ‌گویی" می‌دانند اما برای اولریکه اینطور نیست.

به گفته او تعارف می‌تواند دروغ هم باشد اما بیشتر از آن نشان‌دهنده مهربانی است.

اولریکه خاطره‌ای از "تعارف" برای ما تعریف می‌کند: «اولین بار که ایران بودم، با فامیل کامبیز آشنا شدم. یک خانمی همسن من بود که انگشتر خیلی خوشگلی داشت. من به فارسی گفتم، وای سیمین چه انگشتر خوشگلی داری! فقط همین را بلد بودم. او هم به من گفت پیشکش. من گفتم یعنی چی پیشکش؟ گفت این مال تو باشد و انگشتر را به من داد. گفتم واقعاً این جوری‌ هست؟ گفت بله دوست داری، مال تو باشد. من هم خیلی خوشحال شدم و آن را گرفتم و به شوهرم نشان دادم. شوهرم گفت نه این نمی‌شود. باید پس بدهی و ممکن است تعارف باشد. دوباره از سیمین خانم پرسیدم، گفت نه مال شما باشد. حالا شما دوست دارید، من هم خوشحال می‌شوم. خلاصه گرفتمش. سالها گذشته و من با سیمین خانم خیلی دوست هستم و تقریباً پنج، شش سال پیش که دوباره ایران رفتم، دیدمش و به او گفتم وای سیمین خیلی بلوزت خوشگله. گفت تو رو خدا نگو، من دیگه به تو پیشکش نمی‌گویم».

"همه شانس نمی‌آورند"

اولریکه اسپا انگیزی هیچ خاطره بدی از ایران و ایرانی‌ها ندارد. او اما معتقد است که آدم خوش‌شانسی بوده و البته خودش هم به این خوش‌شانسی‌اش کمک کرده است: «من مطمئنم شانس آوردم. ولی باید بگویم که همیشه از اول خیلی با ذهن باز طرف همه چیز رفتم. نگفتم این خوب نیست یا این سخت و مشکل است. گفتم زندگی را می‌خواهم این جوری بسازم، می‌خواهم با دید باز همه چیز را بدانم. البته خیلی چیزها هم هست که اینجا خیلی بهتر است، این جوری نیست که همه چیز در ایران خیلی خیلی خوب است. ولی به نظر من چیزی نیست که آدم بترسد یا بگوید نه اصلاً نمی‌شود آنجا زندگی کرد».

از رومیزی تا شیرینی؛ همه چیز در خانه اولریکه ایرانی استاز رومیزی تا شیرینی؛ همه چیز در خانه اولریکه ایرانی است

او در توضیح خوش‌شانسی‌اش ادامه می‌دهد: «ما دوستانی داریم، زن‌های آلمانی که با مردهای ایرانی ازدواج کرده‌اند. اینجا مثل ما زندگی می‌کنند، یعنی هر دو در کار خانه مشارکت می‌کنند، ولی در ایران وقتی ما آنها را می‌دیدیم، برعکس بود. توی ایران خانم‌ها همه‌اش توی آشپزخانه بودند و این برای من عجیب بود. یا مثلاً نشستن ‌زن‌ها با هم و مردها با هم. من همیشه دوست داشتم وسط مردها بنشینم. مخصوصاً هم این کار را می‌کنم و برای‌شان اصلاً عادی بود. ولی همه این کار را نمی‌کنند».

اولریکه به اروپایی‌هایی که قصد زندگی با یک ایرانی را دارند توصیه اکید می‌کند که قبل از شروع زندگی مشترک حتما به ایران سفر کنند و با خانواده‌ی پارتنرشان آشنا شوند. او می‌گوید مقدار زیادی از احساس رضایتی که از زندگی با یک مرد ایرانی دارد، به خاطر خانواده‌ی خوب این مرد است.

اولریکه لوتگن اسپا‌ انگیزی می‌گوید اگر حکومت کنونی ایران تغییر کند، او با اطمینان می‌تواند دوران بازنشستگی‌اش را در ایران سپری کند: «اگر این رژیم این طوری نبود، می‌توانستم راحت ایران زندگی کنم، مطمئنم. به‌خصوص اصفهان را خیلی دوست دارم».

چای سز

چای سبز؛ داروی شفابخش بسیاری از بیماری‌ها

 

معروف است که با چای سبز می‌توان بسیاری از بیماری‌ها را درمان کرد: سرطان روده و غده‌ی پروستات، بیماری قند، آلزایمر، ام اس و نیز چاقی را. دانشمندان آمریکایی در پژوهشی درستی این ادعا را در یک مورد ثابت کرده‌اند.

نتایج بررسی یک گروه پزشکی آمریکایی نشان می‌دهد که نوشیدن دو فنجان چای سبز پس از صرف یک وعده غذای مفصل (با ماکارونی یا سیب‌زمینی و غلات) مانع افزایش قند خون می‌شود. دلیل این امر وجود ماده‌ای ‌است به نام Epigallocatechingallat که در پزشکی به EGCG معروف است. این ماده باعث می‌شود که تجزیه‌ی نشاسته‌ی موجود در مواد خوراکی به کندی صورت گیرد و در نتیجه به گلوکز تبدیل نشود. نتایج آزمایش‌های این گروه پزشکی، به‌ویژه برای مبتلایان به بیماری قند، ‌بسیار امیدوارکننده است.

ماده‌ی ضد عفونت

این که EGCG موجود در چای سبز در درمان بیماری‌های خونی موثر است، نکته‌ای است که در نتیجه‌ی آزمایش‌های یک پزشک آلمانی متخصص بیماری‌های خونی به نام ورنر هونشتاین در سال ۲۰۰۵ مشخص شد. این پزشک که در آن زمان ۷۲ سال داشت و خود از نوع ویژه‌‌ای از بیماری کم‌خونی رنج می‌برد، با مطلع شدن از محتوای سخنرانی‌ای در باره‌ی خواص چای سبز، نوشیدن آن را آغاز کرد و میزان مصرف آن را به دو لیتر در روز رساند.

هونشتاین چنان به تاثیرات شفابخش چای سبز اعتقاد پیدا کرد که در سال ۲۰۰۷ مقاله‌ای جامع در باره‌ی معجزه‌های درمانی این ماده در یک مجله‌ی تخصصی نوشت و در پی انتشار آن، هزینه‌ی انجام چند پروژه‌ی پژوهشی در باره‌ی فواید EGCG را تامین کرد. این پزشک مبتکر که در ۸۳ سالگی از جهان رفت، در آخرین دست‌نوشته‌های خود نوشت که دلیل طول عمرش، نوشیدن چای سبز بوده است.

 

آزمایش‌های عملی

پزشکان دانشگاه هایدلبرگ‌، پس از فوت ورنر هونشتاین، ادعای او را بر ۱۹ بیمار قلبی مورد آزمایش قرار دادند و به این نتیجه رسیدند که مصرف EGCG باعث کندی روند عفونی‌شدن دیواره‌های قلب شده، ولی نتوانسته است از رشد کامل آن جلوگیری کند. به‌نظر آرنت کریستن، پزشک متخصص بیماری‌های خونی و رئیس بخش پژوهش‌های دانشگاه هایدلبرگ‌، "میزان تجویز ناکافی" می‌توانسته بر نتایج آزمایش‌ها تاثیر بگذارد. او معتقد است که با این حال نتیجه‌ی تحقیقات موفقیت‌آمیز بوده است: «دست‌کم این معالجه باعث وخیم‌شدن وضع بیمار نشد.»

آزمایش‌های دیگر

از جمله پژوهش‌هایی که در مورد فواید چای سبز صورت گرفته، آزمایشی است در باره‌ی تاثیر EGCG بر سلول ‌و بازسازی آن. نتایج این بررسی‌ها نشان می‌دهد که EGCG به‌نحو بارزی از عفونی‌شدن سلول‌ها و رشد غیرطبیعی آن‌‌ها جلوگیری می‌کند و بر واکنش‌های غیرعادی سیستم دفاعی بدن تاثیر می‌گذارد.

از آن گذشته این ماده ظاهرا می‌تواند از میزان آسیب‌پذیری ژن سلول‌ها بکاهد و بر ساخت رگ‌های خونی اضافی تاثیر منفی بگذارد که در رشد سلول‌های سرطانی نقش مهمی بازی می‌کنند.

در حال حاضر در بیمارستان شریته (Charité) برلین، در مورد این تحقیق می‌شود که آیا می‌توان پیشرفت بیماری آلزایمر را در اولین مراحل بروز با چای سبز متوقف کرد یا نه.

دو پروژه‌ی تحقیقاتی در مورد تاثیرات EGCG بر اسکلروز چندگانه یا بیماری اِم‌اِس که نوعی اختلال خودایمنی سيستم اعصاب مركزی است، در دو نهاد پژوهشی دیگر در دست انجام است که نتایج آن در چند ماه آینده منتشر می‌شود.

در باره‌ی نقش و ترکیب سایر مواد موجود در چای سبز، در رابطه با چگونگی و درجه‌ی تاثیرگذاری EGCG در جهت درمان بیماری‌ها هنوز تحقیقی صورت نگرفته است.

هیات کمیساریای سازمان ملل با خدمات ایران به پناهندگان درشیرازآشنا شد

 

یک روزنامه پاکستانی با اشاره به مهندسی معکوس و استفاده ایران از فناوری به کار رفته در پهبادهای آمریکا، عنوان داشت که بدین ترتیب دیگر ایالات متحده تنها دارنده فناوری های پیشرفته در مورد هواپیماهای بدون سرنشین نخواهد بود.

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه اکسپرس تریبون در گزارش خود می نویسد : ممکن است جهان حساسیت هایی در مورد توسعه برنامه هسته ای ایران داشته باشد، اما این کشور هم اکنون بر روی برنامه جدیدی کار می کند که ممکن است مورد توجه بیش از حد و یا حتی نگرانی آمریکا واقع شود.

در ادامه این گزارش آمده است: آمریکا تا مدت زمان زیادی نمی تواند به عنوان تنها کشور دارنده فناوری های پیشرفته در مورد هواپیماهای بدون سرنشین مطرح باشد و به عبارت دیگر تا زمانی که ایران به این کار اقدام نکرده بود می شد آمریکا را به عنوان تنها دارنده تکنولوژی پیشرفته در ساخت هواپیماهای بدون سرنشین دانست.

اما در یک سال گذشته ایران دو فروند از این هواپیماهای بدون سرنشین را به تصاحب خود درآورده و با استفاده از مهندسی معکوس در حال پی بردن و استفاده از فناوری به کار رفته در ساخت این هواپیماهاست.

این روزنامه در ادامه به سخنان "علاءالدین بروجرودی" رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران اشاره می کند.

بروجردی اخیرا در گفتگو با رسانه های پاکستانی گفته بود : تهران امیدوار به توسعه فناوری های پیشرفته هواپیماهای بدون سرنشین پس از موفقیت در فرود آوردن یک فروند پهپاد پیشرفته آمریکا در سال گذشته است.

این روزنامه در ادامه به صحبتهای "مشاهد حسین" رئیس کمیته دفاعی سنای پاکستان اشاره کرد و می نویسد : می توان گفت که برای استفاده از پیشرفت های ایران بود که مشاهد حسین خواستار افزایش همکاری های سیاسی، اقتصادی و امنیتی میان اسلام آباد و تهران شد.

مشاهد حسین حتی گام را فراتر گذاشته و اعلام داشت که هند نیز می تواند در همکاری ایران و پاکستان در این موارد سهیم باشد.

یک روزنامه پاکستانی با اشاره به مهندسی معکوس و استفاده ایران از فناوری به کار رفته در پهبادهای آمریکا، عنوان داشت که بدین ترتیب دیگر ایالات متحده تنها دارنده فناوری های پیشرفته در مورد هواپیماهای بدون سرنشین نخواهد بود.

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه اکسپرس تریبون در گزارش خود می نویسد : ممکن است جهان حساسیت هایی در مورد توسعه برنامه هسته ای ایران داشته باشد، اما این کشور هم اکنون بر روی برنامه جدیدی کار می کند که ممکن است مورد توجه بیش از حد و یا حتی نگرانی آمریکا واقع شود.

در ادامه این گزارش آمده است: آمریکا تا مدت زمان زیادی نمی تواند به عنوان تنها کشور دارنده فناوری های پیشرفته در مورد هواپیماهای بدون سرنشین مطرح باشد و به عبارت دیگر تا زمانی که ایران به این کار اقدام نکرده بود می شد آمریکا را به عنوان تنها دارنده تکنولوژی پیشرفته در ساخت هواپیماهای بدون سرنشین دانست.

اما در یک سال گذشته ایران دو فروند از این هواپیماهای بدون سرنشین را به تصاحب خود درآورده و با استفاده از مهندسی معکوس در حال پی بردن و استفاده از فناوری به کار رفته در ساخت این هواپیماهاست.

این روزنامه در ادامه به سخنان "علاءالدین بروجرودی" رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران اشاره می کند.

بروجردی اخیرا در گفتگو با رسانه های پاکستانی گفته بود : تهران امیدوار به توسعه فناوری های پیشرفته هواپیماهای بدون سرنشین پس از موفقیت در فرود آوردن یک فروند پهپاد پیشرفته آمریکا در سال گذشته است.

این روزنامه در ادامه به صحبتهای "مشاهد حسین" رئیس کمیته دفاعی سنای پاکستان اشاره کرد و می نویسد : می توان گفت که برای استفاده از پیشرفت های ایران بود که مشاهد حسین خواستار افزایش همکاری های سیاسی، اقتصادی و امنیتی میان اسلام آباد و تهران شد.

مشاهد حسین حتی گام را فراتر گذاشته و اعلام داشت که هند نیز می تواند در همکاری ایران و پاکستان در این موارد سهیم باشد.

هیات کمیساریای سازمان ملل با خدمات ایران به پناهندگان درشیرازآشنا شد

شیراز- اعضای هیات کمیساریای سازمان ملل ،سفرا و نمایندگان دیپلماتیک کشورهای خارجی مقیم تهران درجریان سفر به استان فارس از نزدیک با خدمات جمهوری اسلامی ایران به اتباع خارجی ازجمله اتباع افغان درحوزه بهداشت و بهزیستی آشنا شدند.

به گزارش ایرنا، این هیات که متشکل از ˈبرنارد دویلˈ، رییس کمیساریای سازمان ملل متحد درامورپناهندگان درایران، سه سفیرودیپلمات های شش کشور کمک کننده به برنامه های این کمیساریاست، روزچهارشنبه باحضوردردرمانگاه شبانه روزی شهید حرریاحی ومرکز توانبخشی فتح المبین شیرازبا فعالیت ها وخدمات درحال عرضه به اتباع خارجی آشنا شدند.

دکترمحمود سروش، رییس اداره مراقبت مرکزمدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دربازدید هیات ازدرمانگاه شهید حر ریاحی گزارشی ازسازوکار ارایه خدمات بهداشتی درمانی به اتباع خارجی درقالب بهداشت سرا، مهمانشهر و پایگاه های بهداشتی ارایه کرد.

عبدالحمید کشاورز، مدیرکل بهزیستی استان فارس نیز در بازدید این هیات ، گزارشی از خدمات این اداره کل درحوزه توانبخشی و مددکاری به معلولان و معتادان پناهنده عرضه کرد.

وی گفت: اگرچه کمیساریای سازمان ملل درامورپناهندگان ، اعتبارات خوبی را در این زمینه دراختیارسازمان بهزیستی قرار داده است اما خدمات مضاعفی ازسوی دولت جمهوری اسلامی ایران به اتباع خارجی ازجمله اتباع افغان ارایه کرده است.

امرالله احمدی، معاون پشتیبانی و منابع انسانی اداره کل بهزیستی فارس نیزدراین بازدید گفت : این اداره کل با تهیه فهرست معلولان افغان، خدماتی در حوزه وسایل توانبخشی، هزینه درمان، خدمات بیمه ای، کمک های موردی و ... به این افراد عرضه کرده است.

برنارد دویل، رییس دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در ایران نیز در سخنانی از جامعه بهزیستی ایران به خاطر ارایه خدمات گسترده به اتباع خارجی از جمله اتباع افغان تقدیر کرد.

رییس و نمایندگان کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان و سفرا و نمایندگان دیپلماتیک 9 کشورمقیم تهران، سه شنبه شب به منظور وضعیت اتباع خارجی به ویژه اتباع افغان وارد شیراز شدند.

ˈتوماس بوچسبامˈ سفیر اتریش در تهران، ˈپیترتیلرˈ سفیر سوئد و ˈلیویالوآگوستیˈ سفیرسوئیس ، سفرای خارجی هستند که به اتفاق این هیات به شیراز سفر کرده اند.

این هیات فردا (پنج شنبه) شیراز را ترک خواهد کرد. ک/2

2026 /679 /

سایت ویژه سارقان هم راه اندازی شد!!

 

اخبار رسیده از هلند حاکی از آن است که اخیرا سایتی در این کشور تأسیس شده که مخصوص دزدان است.

 

سه جوان هلندی اخیرا یک سایت اینترنتی راه اندازی کرده اند که به دزدان خدمات ارائه می دهد.

گفته می شود این سایت اطلاعات کامل افراد ثروتمند و سرشناس و نیز آدرس منازل و املاک آنان را منتشر می کند تا دزدان بتوانند به راحتی مقصد مناسب و مدنظر خود برای دزدی را پیدا کنند.

این سایت اینترنتی عجیب، حتی توانسته به اطلاعات محرمانه و مورد نیاز جهت یافتن راه فرار برای دزدان را منتشر کند. این سایت که همواره به روز می شود، جدید ترین اشیاء قیمتی که به منازل ثروتمندان افزوده می شود را نیز منتشر می کند.

این سایت اینترنتی از دزدان دعوت کرده که برای همکاری خود را معرفی کنند و جدید ترین راه های دزدی را در اختیار این سایت قرار دهند تا بتوان آن را منتشر کرد تا دیگر همکاران آنان نیز از آن استفاده کنند.

سایت دزدان شهرها و مناطق مختلف هلند را تقسیم بندی کرده و مناطق مناسب برای دزدی را اعلام کرده است.

تخت جمشید در حال نابودی است

این بار آلاینده های تولید شده از فعالیت کارخانه پتروشیمی مرودشت باعث ریزش بارانهای اسیدی و سمی بر سر مجموعه تاریخی تخت جمشید و نقش رستم می شود.

در سال هاي اخير، يکي از دلايلي که بارها براي مخالفت با آبگيري سد سيوند بيان شده و از سوي موافقان نيز ناديده انگاشته نشده، افزايش رطوبت ناشي از درياچه سد و تاثير مخرب آن بر آرامگاه کوروش و ديگر بناهاي سنگي پاسارگاد بوده است. اما این بار آلاینده های تولید شده از فعالیت کارخانه پتروشیمی مرودشت باعث ریزش بارانهای اسیدی و سمی بر سر مجموعه تاریخی تخت جمشید و نقش رستم می شود.

خبرنگار سایت زندگی سالم گزارش داد: آلاینده های بد بو و خطرناک خارج شده از دودکشهای کارخانه قدیمی پتروشیمی مرودشت که به فاصله نزدیکی از تخت جمشید قرار دارد نه تنها بلای سلامت و جان مردم این شهر شده بلکه موجبات تخریب آرام و بی صدای مهمترین و معروفترین آثار باستانی کشور را نیز فراهم کرده است. این کارخانه پتروشیمی که حدود 45 سال پیش ساخته شده دودکشهایی دارد که فاقد هرگونه فیلتر است و در چهار فصل سال، ضایعات دودی خود که آغشته به انواع آلاینده ها و سموم مخرب و خطرناک است را به هوای منطقه می فرستد. این دود به کمک جریان طبیعی هوا به سمت شرق می رود و تنها چند کیلومتر آنسوتر بخشی از آن در پای «کوه رحمت» جمع شده تا همراه اولین باران بر سر و روی مجموعه تخت جمشید فرود آید. بارانهای شیمیایی ریخته شده بر سر و روی تخت جمشید اصلیترین اثر مخربی که برای این بنای مهم دارد تخریب سنگهای آن است، بارانهایی که به مرور زمان تاثیرات خود را به شکل پوسته پوسته کردن سنگها نشان می دهد.

اگر چه بارها آسیب به این بنای تاریخی از سوی مسئولان میراث فرهنگی استان فارس و حتی سازمان میراث فرهنگی کشور تکذیب شده اما امروز تحقیق جامعی برای بررسی دقیق اثرات آلاینده های تولید شده به وسیله پتروشیمی مرودشت بر روی بنای تخت جمشید در این زمینه از سوی کارشناسان و پژوهشگران منتشر شده تا نتیجه آن بر این بنا و دیگر آثار تاریخی مشابه در آن محدوده را نشان دهد هر چند که شواهد موجود نیز حکایت دقیقی از این مسئله خطرناک دارد.

محمد مهدی قنبری، استاد گروه شیمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت که رد باران هاي اسيدي را بر روي سنگ‌هاي تخت جمشيد و محيط اطراف آن دیده است در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار سایت خبری تحلیلی زندگی سالم می گوید: عوامل مخرب مصالح تخت جمشید را مي‌توان به عوامل شيميايي، فيزيكي، مكانيكي و زيست محيطي دسته‌بندي نمود. عوامل مذکور گاه به تنهايي و گاه به صورت تركيبي با يكديگر موجب تخريب و فرسايش اين اثر زيبا شده اند. این پژوهشگر میراث فرهنگی می افزاید: از عوامل شيميايي مي‌توان آلاينده‌ها و باران‌هاي اسيدي را نام برد. در دهه‌هاي اخير باران‌هاي اسيدي و آلاينده‌هاي اسيدي هوا در سطوح ملي و بين‌المللي عوامل قابل توجهی شده اند به گونه ای كه آثار مخربي بر روي سلامتي انسان و محيط زيست داشته‌اند و آثار باستاني نيز از اين قاعده مستثني نبوده است. قنبری در رابطه با خطر باران های اسیدی بر بنای تخت جمشید تصریح می کند: با توجه به نمونه‌گيري‌ها و داده‌هاي ما چنین پیش بینی می شود که آلاينده‌هاي متصاعد ‌شده از مجتمع پتروشيمي شيراز و صنايع شهر مرودشت و نیز خودروهای شهرستان توسط بادهاي مذكور به سمت غرب و شمال غرب منطقه حركت‌ كرده و با برخورد به كوه رحمت در دامنه‌ي اين كوه كه منطقه‌ي باستاني تخت‌جمشيد مي‌باشد در آب باران حل شده و باعث ریزش باران اسيدي و متعاقبا تخريب سنگ ها و محيط زيست ناحیه مي‌گردد.

وی در ادامه مهمترین پیامد تخریب تخت جمشید را بر صنعت گردشگری کشور دانسته و می گوید: در شرایطی که از سوی مسئولان میراث فرهنگی استان فارس و کشور هیچ اقدامی در راستای جلوگیری از آسیب های وارده به این بنای ارزشمند تاریخی انجام نشده، در این میان نقش سازمان های مردم نهاد مدافع میراث فرهنگی کشور و حتی سازمان های بین المللی مانند سازمان جهانی گردشگری و به ویژه سازمان یونسکو بسیار مهم می باشد. قنبری درباره این که چه اقداماتی بایستی در خصوص ترمیم آسیب های وارده به این بنا انجام شود می گوید: پيشرفت تكنولوژي روش‌‌هاي جديدي را جهت كنترل آلاينده‌هاي خروجي از صنايع ارايه نموده است كه در صورت وضع قوانين جدي و سخت حفاظت محیط زیست و نظارت بر انجام ‌آن‌ها مي‌توان از خطر نابودي آثار باستاني و محيط زيست به ميزان قابل توجهي کاست.

در مرحله بعد حفاظت اين آثار توسط پوشش‌هاي پليمري يا شيشه‌اي نيز پيشنهاد مي‌شود. هم اکنون هم با نگاهی گذرا بر گوشه گوشه تخت جمشید که معظم ترین بنای باستانی ساخته شده از سنگ در کشورمان است می توان این مسئله را به وضوح مشاهده کرد. البته مردم ساکنان مرودشت نیز از دست اثرات این کارخانه پتروشیمی در امان نمانده اند به گونه ای که بوی بسیار بد و آلودگی هوا که ناشی از فعالیت روزانه این کارخانه است، سلامت جسمی و روانی آنها را به مخاطره دائم انداخته است. بدیهی است برای آلاینده هایی که می تواند هیبت سنگهای جان سخت و 2500 ساله تخت جمشید که از مهلکه های تاریخی فراوانی جان سالم بدر برده اند را به خطر بیاندازد تخریب جسم و جان انسانهایی از جنس گوشت و پوست و استخوان کار چندان سختی نیست.

غول رودس در یونان

غول رودس یکی از عجایب دوران باستان بشمار میآید و در جزیره ای به همین نام در یونان واقع شده است. این مجسمه به عنوان نماد هلیوس، یکی از خدایان یونان، در قرن سوم قبل از میلاد ساخته شد. جزیره رودس بر اساس افسانه ها عمدتا به ماشین های جنگی اش شهرت داشت. غول رودس در ورودی بندرگاه جزیره رودس و روی پایه های ۱۵ متری از جنس سنگ مرمر سفید، قرار گرفته بود. در ابتدا مجسمه را از سنگ تراشیدند و بعد برای زیبا جلوه دادن آن رویش را با ورقه های برنزی پوشاندند. باستان شناسان اندازه مجسمه ی را تقریبا با مجسمه ی آزادی نیویورک (۳۳متر) که توسط آگوست بالتولوچی فرانسوی ساخته شده، برابر میدانند. بنا به گفته ی بالتولوچی الگوی اصلی مجسمه ی آزادی، شگفتی های دوران باستان بوده است. بر اساس گفته ها مجسمه به صورت ایستاده با پاهایی که هرکدام روی یک ستون قرار داشت، ساخته شده بود.

غول رودس در یونان

بعد از مرگ اسکندر، سرزمین های امپراطوری اش بین ژنرال ها تقسیم شد و منطقه رودس بهمراه تجارت مدیترانه ی شرقی به “پتولومی” رسید. اما “آنتیگونس” و “دیمیتریوس” دیگر ژنرال های اسکندر با این تصمیم مخالفت کردند و به دنبال آن با سپاهی متشکل از ۴۰۰۰۰ مرد جنگی و با وسایل و تجهیزات بیشمار ( منجنیق و … ) به منطقه رودس حمله کردند. سرانجام پتولومی تنها با کمک ۷۰۰۰ سرباز شجاع توانست آن منطقه را بازپس گیرد. رودسی ها به برکت این پیروزی و برای یادبود، تصمیم به ساخت مجسمه ی خدای خورشید (هلیوس) گرفتند. سرانجام مجسمه ردوس توسط “چارلز لیندز” که طراح مجسمه های غول پیکر بیشماری بود در سال ۲۸۲ قبل از میلاد ساخته شد.

غول رودس در یونان

بر اثر حادثه ی تلخی که ۵۶ سال بعد و بر اثر زمین لرزه به آن وارد شد ، مجسمه سقوط کرد. پتولومی سوم تصمیم به بازسازی مجسمه گرفته بود اما بر اساس خرافات یونانی ها و ترس از خشونت خدای خورشید، اینکار صورت نگرفت.

غول رودس در یونان

بقایای مجسمه رودس در حدود ۸۰۰ سال پا برجا بود و مردم زیادی در دوره ی باستان از آن دیدن کردند. در سال ۱۹۸۹ اعتقاد باستان شناسان بر این شد که تکه هایی از مجسمه در بستر دریا وجود دارد اما متاسفانه هیچگاه سرمایه و همتی برای کاوش و اثبات این فرضیه فراهم نشد.

http://7ww.ir

برج نانجینگ چین

برج چینی نانجینگ در ساحل جنوبی رودخانه یانگ تسه در نانجینگ چین واقع شده بود. تا اوایل قرن ۱۹، از این ساختمان به عنوان معبد بوداییان استفاده میشد تا اینکه با شورش “Taiping” رو به نابودی نهاد. خوشبختانه در سال های اخیر و با کمک میلیونی “”Wang Jianlin، تاجر مشهور چینی، این مکان در حال باز سازی میباشد. برج نانجینگ در قرن ۱۵ و به فرمان امپراطور “یانگ لی” و به بلندای ۲۶۰ و قطر ۹۷ فوت به شکل هشت گوشه ساخته شد. از زمان ساخت تا زمان نابودی برج دو خسارت شدید به آن وارد شده بود .

برج نانجینگ چین

اولین خسارت رعد و برق عظیمی بود که کمر به نابودی آن گماشت. و خسارت عظیم بعدی نیز توسط Taiping انجام شد. Taiping در اول پلکان برج را خراب کرد تا مانع ورود دیگران به برج شود و در سال ۱۸۵۶ همان قسمت باقی مانده از برج هم بطور کامل نابود شد.

در عصر طلایی خود برج نانجینگ توسط آجرهای بسیار زیبا و درخشان سفید رنگی که در داخلشان سنگ های زینتی قرار داشت، پوشیده شده بود. برج نانجینگ در طول روز نور خورشید را در درون خود منعکس مینمود و در شب تصاویر رنگارنگی که از گل، حیوانات و چشم اندازهای طبیعی زیبا و دیدنی مختلف آذین بسته شده بود به نمایش در میآمد. برای نصب این آذین ها در داخل پلکان برج در هر پاگردی سوراخی را بر روی دیوار ایجاد کرده بودند تا بتوانند مشعل ها را روی برج کار بگذارند. این برج در ابتدا توسط اروپاییان پیدا شد و جزء هفت شگفتی جهان قرار گرفت.

برای کسب اطلاعات بیشتر به ویکی پدیا مراجعه نمایید.

 

http://7ww.ir

ده ویدیوی برتر از مشاهده ی پاگنده ها

یکی از بزرگترین اسرارهای جهان داستان وجود پاگنده ها و ساسکواچ هاست. هر ساله هزاران گزارش از مشاهده ی پاگنده ها منتشر میشود. پاگنده ها در سراسر جهان با نام های متفاوتی از جمله “ساسکواچ، یِتی، یویی، بارمانو، اورانژ پندک” شناخته میشوند. در طی ۲۵ سال گذشته سازمان هاو نهادهای متفاوتی جهت اثبات وجود پاگنده ها بوجود آمدند. نمونه ی دی ان ای موها، ردپاها، تصاویر و فیلم ها، همه و همه برای توسعه مشخصات پاگنده ها جمع آوری شده اند. بسیاری از این فیلم ها با دوربین های دستی و اغلب کوتاه و با تکان های شدید هستند. بنظر پاگنده ها در پنهان کردن خود بسیار ماهر و زبده هستند. در اغلب کلیپ ی موجود، فیلم بردار در همان زمان فیلم برداری از وجود پاگنده بی خبر است و پس از برسی مجدد پی به وجود او در فیلم خود میبرد. ما در این مقاله ده ویدیوی منتخب موجود از مشاهده ی پاگنده ها را برای شما گردآوری کرده ایم. در بسیاری از این ویدیوها مشاهده ی پاگنده تنها چند ثانیه طول میکشد، برای همین سعی کرده ایم تا با آهسته تر کردن زمان دیدن آنها را برایتان آسان تر نماییم.

ده ویدیوی برتر از مشاهده ی پاگنده ها

————————————————————————–

10- در ششمین روز از ماه مه سال گذشته، ویدیویی جالب در یوتیوب با عنوان “پاگنده در آلاسکا” قرار گرفت که توجه ما را به خود جلب نمود. توضیحات داده شده برای این ویدیو به این شرح است : من و رفیقم در حال پیاده روی در جاده ی کیچیکان آلاسکا بودیم که ناگهان آن را دیدم. پسر قلبم داشت از جا کنده میشد ! اون در حدود ۴۰ متری جاده بود. صدای جریان آب باعث شد تا حضور ما را متوجه نشود. او سریع حرکت میکرد. تمام موهای بدنم سیخ سیخ شده بود. شما میتوانید در دست او یک شئ سفید رنگ را مشاهده کنید که به اعتقاد من گـل کلم بـود. بین ما شاخ و برگ زیادی وجود داشت به همین دلیل مطمئن نیستم او از کدام سمت رفت. ما با ترسی همراه باهیجان به دنبال رد پای او رفتـیم اما اثری از او پیدا نکردیم. اگر او یک پاگنده یا ساسکواچ یا هرچیز دیگری بود، قسمت میخورم که او را دیدم”.

————————————————————————–

9- ویلیام ایوانز محقق است که درباره ی وجود پاگنده ها پژوهش میکند. او در فیلم خود سعی کرده است تا یک خانواده از پاگنده ها را به تصویر بــکشد. این فیلم در سال ۲۰۰۷ در منطقه ای واقع در کالیفرنیای شمالی گرفته شده است. او معتقد است پاگنده ها از دوربین های دستی میترسند، بنابراین او دوربین را میان دو پای خود نگه داشت و از بچه پاگنده ای که در تنه درخت مخفی شده بود فیلم برداری کرد.

————————————————————————–

8- در جولـای ۲۰۱۰ دو محقق در جنوب منطقه ی انتاریوی کانادا برای جستجوی پاگنده مشغول فیلم برداری از جنگل های اطراف بودند. در آن لحظه چیزی غیر عادی بنظرشان نرسید. با این وجود پس از بازبینی فیلم سایه هایی به صورت نوسانی در بالای درختان توجهشان را جلب کرد. حرکت آنها بسیار سریع است و در حالت معمولی غیر ممکن است بتوانید بفهمید که این سایه ها به چه چیز شباهت دارند. خوشبختانه این ویدیو با دوربین باکیفیتی فیلم برداری شده بود و توانایی زیاد کردن کیفیت را تا چندین برابر برایمان فراهم نمود. در این ویدیو میتوانید دو پاگنده را با حرکات عجیب و تعجب آور مشاهده نمایید.

————————————————————————–

7- در سال ۱۹۹۴ مردی با نام پل فریمن، فیلمی را از یک موجود انسان نما که ظاهرا یک پاگنده بود ضبت کرد. این ویدیو در ایالـات متحده آمریکا و در جنگل های اطراف شهر واشنگتن فیلم برداری شده است. آن موجود چند ثانیه در فیلم ظاهر شد و سپس در جنگل ناپدید گشت. کمی بعد دومین پاگنده در پشت درختان رویت میشود که بنظر کودک میرسد. این ویدیو با دوربینی بیکیفیت فیلم برداری شده و تصاویر آن به نسبت فیلم های امروزی بشدت تار و محو است.

————————————————————————–

6- جزیره ی پرنس ادوارد واقع در خلیج سنت لارن و در غرب جزیره ی کیپ برتون میباشد. این جزیره صد و چهلمین جزیره بزرگ جهان بشمار میآید. در سال ۲۰۰۵ دانش آموزی به نام ویلی ناتان به همراه دوستانش در جنگل های جزیره پرنس ادوارد مشغول فیلم برداری برای مدرسه خود بودند. ویلی به صحنه ای احتیاج داشت که در آن فردی در حال دویدن، از جنگل بیرون بیآید. در هنگامی که آنها مشغول فیلم برداری بودند، موجودی که شباهت هایی به میمون داشت از سمت دیگر دیده شد. او با سرعتی زیاد از عرض صفحه ی نمایش عبور کرد. لـازم به ذکر است که شخص مورد نظر از دیدن پاگنده فرار نمیکن، بلکه در حال اجرای نمایش است.

————————————————————————–

5- در شمال غربی کالیفرنیا کوه های سنگ مرمر قرار دارد که ارتفاع بالاترین نقطه از آن به ۲۵۳۰ متر میرسد. این مکان ۲۴۲۵۰۰ هکتار پارک جنگلی بهمراه دریاچه ای از ماهی های قزل آلـا را شامل میشود. در این منطقه اکوسیستم بزرگ و فراوانی در جریان است که از جمله گوناهای موجود در آن میتوان به خرس و گوزن اشاره نمود. در ۱۵ جولـای سال ۲۰۰۰ میلـادی عده ای از کوهنوردان برای سفر در دامنه های کوه فورت جونز کالیفرنیا به آنجا آمدند. آنها دوربینی را نیز برای سفر خود بهمراه آورده بودند. یکی از اعضای گروه پس از پیدا کردن سازه های عجیب و غریب در جنگل دوربین خود را روشن نمود. پس از چند دقیقه جستجو و برسی یکی از پسران پاگنده ای را در قله ی یکی از کوهای مجاور که در حدود ۷۵۰ مترشان بود، تماشا کرد و دوربین نیز چند دقیقه از او فیلم برداری نمود.

————————————————————————–

4- رشته کوه تاترا، بلندترین کوه کارپات جهان است و به طور طبیعی به عنوان مرز بین دو کشور اسلواکی و لهستان به حساب میآید. در تابستان ۲۰۰۹ کوهنوردی به نام پیوتر کوالسکی موفق شد از موجودی انسان نما در دامنه های کوه تاترا فیلم برداری کند. پیوتر میگوید: “من حیوانی میمون مانند را دیدم که در پشت یکی از سخره ها پنهان شده است. هنگامی که چشمانم به او افتاد احساس کردم صاعقه ای به من برخورد کرده است !”. فیلم بسیار تکان دهنده است و مهر تاییدی بر اثبات پاگنده ها میباشد. یک کپی از فیلم را همراه با آنلایز از این لینک مشاهده نمایید. متاسفانه این فیلم نیز همانند دیگر فیلم های موجود از پاگنده ها شامل تکان و لرزش های عجیب است، آن هم در بهترین شات ممکن. به هر حال این ویدیو با آنچه از پاگنده ها میدانیم کاملـا سازگار است.

————————————————————————–

3- فیلمی از شرق تگزاس وجود دارد که بهترین گواه برای اثبات وجود پاگنده ها است. کریستوفر نوئل محقق و فردی علاقه مند به پژوهش در زندگی پاگنده ها است. در سال ۲۰۰۸ وقایعی غیر طبیعی توسط بومیان روئیت شد و به همین دلیل نوئل تصمیم به برسی آن منطقه گرفت. او به این امید که موجود موردنظر را جذب کند، در نیمه های شب آتش بزرگی به راه انداخت. شواهد و برسی هایی که از پاگنده ها وجود دارد نشان دهنده ی این واقعیت است که این حیوانات به آتش بازی و فعالیت های پر سر و صدا علاقه بسیار دارند. نوئل با استفاده از دوربین مادون قرمزش به سمت منطقه ی جنگلی اطراف شهر رفت. برای کسانی که با این وسیله آشنایی ندارند باید گفت که دوربین های مادون قرمز تصاویر حرارتی از گوشت و خون موجودات زنده را با رنگی خاص نسبت به اطراف نشان میدهند.

————————————————————————–

2- در سوم ژانویه ۲۰۱۱، ویدیویی در یوتیوب با عنوان “خانواده پاگنده ها در ایالت یوتا” توسط کاربری به نام جانی قرار گرفت. توضیحات این ویدیو به این شرح است : “من بچه هایم را برای تفریح و سورتمه سواری به بالای کوه یوتا آوردم و خودم نیز مشغول فیلم برداری از آنها شدم. چند هفته ی بعد که دوباره ویدیو را دیدم سه موجود ناشنخاته که بنظرم خانواده ای از پاگنده ها بودند توجهم را جلب کرد. در اوایل فیلم پاگنده ای در بین درختان قابل رویت است. دومین پاگنده در حالی که ما را تماشا میکند، ناپدید میشود. سومین پاگنده نیز بنظر در حال فرار از ماست. من برای برسی مجدد به تپه برگشتم اما برف ها ذوب شده بودند”. در این ویدیو ما میتوانیم سه موجود ناشناخته را در پس زمینه مشاهده نماییم.

————————————————————————–

1- معتبرترین فیلم اثبات پاگنده ها در تمام دوران، فیلم پترسون-گیملین میباشد. این ویدیو توسط راجر پترسون و رابرت گیملین در ۲۰ اکتبر ۱۹۶۷ فیلم برداری شده است. روزی مردان محقق گزارشی از مشاهده ی یک پاگنده در نزدیکی پرتگاه کریک در کالیفرنیا دریافت کردند. آنها با اسب خود را با سرعت به محل مورد نظر رساندند. پس از جستجو و برسی، هیکلی بزرگ در کنار کریک توجه آنها را به خود جلب کرد. راجر به سرعت و در بیست ثانیه دوربین خود را از خورجین اسب بیرون آورد و شروع به فیلم برداری از پاگنده کرد. در زمان شروع فیلم فاصله ی پترسون و پاگنده در حدود ۳۷ متر تخمین زده شده.

http://7ww.ir