انجمن دوست داران کتاب


این جمع کوچک باصفا ولی بی صدا وبی حاشیه کاری بزرگ کرده اند.تلاشی سه ساله که اکنون به ثمر نشسته است.در تندباد فراموشی فرهنگ مطالعه تلاش برای گسترش نسیم کتاب خوانی شاید کاری سخت به نظر برسد به خصوص در شهری که جاذبه های فراوانی برای این نسیان دارد.

 اعضای این انجمن ادعایی ندارند لذا در این شلوغی عکس ها و خبرها و چهره ها ،برخی نام ها و تلاش ها کم تر دیده می شود امادیدن این جمع کوچک که گاهی در میان شلوغی اطراف به فکر ودر تلاش نجات کتاب ها از خطر موریانه ها بودند قابل ستایش است.برای ادامه فعالیت کتاب خانه این روزها بحث های فراوانی درگرفته است که بسیاری از آن هاسوال برانگیز است .شاید هیچ کس در این میانه لایق تر از انجمن دوست داران کتاب نباشد که از آن چه در این سال های سخت بر انان وبرکتابخانه ی شهدا گذشته بگوید و برای آینده حرف بزند.


متن زیر را به قلم آقای «محسن زیارتی» از اعضای جوان انجمن دوستداران کتاب که از قضا شاعر نیز هستند در باره این فرایند 3ساله بخوانید./



***

3 سال پیش بود ؛ رئیس وقت اداره کل کتابخانه های استان با استانداری و شهرداری به توافق رسید که کتابخانه ی شهدا بندرعباس سریعن تخلیه و تخریب شود ؛ البته این توافق مواردی داشت که ترجیه می دهیم به زبان نیاوریم ؛ حکم ها صادر شد و در آستانه ی اجرا ... ؛ پس از مطلع شدن ؛ آن زمان اعضای کتابخانه شهدا با پلاکارد و پارچه نویس روبروی استانداری و فرمانداری تجمع کردند ؛ و نماینده ها احضار شدند ؛ و تهدید شدند که فعالیت شما اقدام علیه امنیت ملی محسوب می شود و ... ؛ اما با اصرار و پیگیری متداوم دستوری که قطعی شده بود به نوعی وتو شد ؛ و حکم عدم تخریب از شخص استاندار وقت جناب آقای هاشمی تختی گرفته شده ؛ اما ... ؛ این اماها همیشه مارا نگران می کند ؛ باز هم سودای تخریب این کتابخانه با تغییر استاندار به جان مسئولین محترم افتاد ؛ و این بار مسرانه تر از گذشته . از آن به بعد باز هم فعالییت های اعضای فعال شروع شد ؛ نامه نگاری با استانداری ؛ فرمانداری ؛ شهرداری ؛ شورای شهر ؛ نماینده ولی فقیه حتی با نهادهای مربوطه در مرکزکشور .
و هر بار که تا آستانه ی تخریب پیش رفتند این حکم وتو شد به نحوی و بیان شد که دیگر تخریب نمی شود ؛ تا یک سال نیم پیش حدودن ؛ بعد از ثبت انجمن دوستداران کتاب از سوی اعضای فعال کتابخانه شهدا به صورت غیر انتفاعی برای اهدافی ... معاون پارلمانی اداره کل کتابخانه های کشور که سرپرستی اداره کل کتابخانه های استان هرمزگان را نیز بر عهده داشتند با هدف ترمیم این مکان دستور تخلیه کتاب ها را دادند و به نقل از خودشان مبلغ 300 میلیون برای بازسازی این مکان به شکل مدرن و سنتی همین منطقه ؛ اختصاص داده اند و قول داده شد که کتابها پس از مدت دو ماه و ترمیم اساسی به کتابخانه باز گردند ؛ سپس کتاب ها قرار بود به سرنوشت دو بار کتاب سوزی و نابودی کتاب ها در کتابخانه های همین شهر دچار شود چون تجربه اش از پیش بود . و طعم تلخ ش ... ! که با همت انجمن دوستداران کتاب کتاب ها به شکل مناسبی بسته بندی شد و موارد مختلفی هم مدنظر قرار گرفت عزیزانی که از کار و زندگی و خانواده زدند و از صبح تا شب به مدت دو هفته کتاب هارا بسته بندی کردند و به انبار یکی از کتابخانه های شهر منتقل شد. آن زمان بحث تغییر کاربری هنوز مطرح نشده بود ؛ تا اینکه باز طرح های مختلف داده شد و باز هم تکرار مکررات و زیر قول زدن ها ؛ تا اینکه چند ماه بعد یک سال و اندی پیش قبل از روز خبرنگار بحث تغییر کاربری کتابخانه در صحن شورای شهر به درخواست روزنامه نگاران و خبرنگاران محترم مطرح شد که نامه اش موجود می باشد . تغییرکاربری ای به عنوان فرهنگسرای رسانه ؛ آن زمان هم با اعتراض به شهردار و شورای شهر و کمی گله از دوستان خبرنگار و درخواست مطالبه ی به حق تمامی اعضا ؛ بحث تغییر کاربری منتفی شد ؛ تا همین یک ماه پیش که باز هم زمزمه هایی به گوش رسید البته به صورت متداوم مطالبات با نامه نگاری درخواست می شد ؛ باز هم فعالییت از سر گرفته شد در فضای مجازی هم کمپینی با عنوان "کمپین حفاظت از کتابخانه شهدا بندرعباس" راه اندازی شد و هدفش روشنگری و اطلاع رسانی بود و فعالییتی که در ادامه این روند .
چند وقت پیش هنرمندان بیدار هرمزگانی با صدور بیانیه ای به این تلاش پیوستند و باعث شادی اعضا شدند ( ناگفته نماند هنرمندان عزیز هم در فواصل مختلف زمانی جزئی از اعضا بوده و هستند ) ؛ و پس از 3 سال کسانی را همراه خود می دیدند ؛ از نبودن ها و دیده نشدن ها و همراه نشدن های 3 ساله دیگر جایز نیست گفته شود؛ هنرمندان تاثیر بسزایی بر رویه ی این چند ساله از خود به جا گذاشتند که در ابعاد مختلف مطرح شد؛ و از خاطره ها پاک نخواهد شد این اقدامات را باید قدر دانست ؛ حال که با مشارکت و همدلی بجث تخریب کتابخانه دیگر مطرح نیست ( البته بارها قول داده شده ولی باز هم مطرح شده و چه بسا ... ! ) بر خود واجب دانستیم شرحی را خلاصه وار بدهیم . امید که این همدلی به دور از هر اختلافی و در راستای اهداف مشترک همچنان ادامه داشته باشد .


 

نظرات 4 + ارسال نظر
فرامرزی 1392/06/15 ساعت 16:06

خیلی از این عکس و لین تلاش انرژی گرفتم شهروند فعال یعنی همین بچه های بی ادعا

[ بدون نام ] 1392/06/15 ساعت 17:54

جای تعجبه بعد از مصاحبه معاون شهردار . مدیر کل کتابخانه هم زبان باز کزده

با آرزوی موفقیت برای این عزیزان

مجید 1392/06/18 ساعت 11:01

سلام

با خودم گفتم حداقل یه تشکر خشک و خالی از این عزیزان کرده باشم . از همگی ممنون .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد