سرزمین من ویژه ی هرمزگان

ماهنامه ی «سرزمین من» را به درست و یانادرست نشنال جغرافی ایران می دانند و می نامند و البته اعلام درستی یا نادرستی این تعبیر از مای بی بصیرت دور افتاده از جهان بیرون ساخته نیست وکار کسانی است که در جهان امروز زندگی می کنند  .
بگذریم.
اگر چه این ماهنامه از ابتدای انتشار، همواره قسمتی به نام خلیج فارسداشته است و معمولا «هرمزگان» نیز پای ثابت گزارش ها و عکس های آن بوده است اما این بار به مناسبت ثبت دانش دریانوردی و صنعت لنچ سازی ایرانیان در یونسکو، به صورت اختصاصی به طبیعت و رسوم و فرهنگ و جغرافیای منطقه ی ساحلی ایران در خلیج فارس پرداخته است.
 البته با وجود گزارش هایی ازاستان هایی چون خوزستان و بوشهر، بیش ترین سهم اما از آن هرمزگان و هرمزگانی ها و جذابیت های سرزمین شان است پس بی راه نخواهد بود اگر این شماره را به نوعی «ویژه نامه ی هرمزگان» بدانیم و خواندن آن را به همه ی دوستان توصیه کنیم چرا که چه بسیارند مردم استان مان که بی خبر از میراث های مادی و معنوی خود آن چه خود دارند را از دیگران تمنا می کرده اند و می کنند ودرباره ی آن کم ترین شنیده و دیده ای ندارند.
عنایت خاص گروه نویسندگان و سردبیر با محبت سرزمین من به هرمزگانی ها را باید اجر نهاد و سپاس گذار بود چرا که فقط این نشریه بود که برای اولین بارگزارش علمی - تصویری درباره ی «برهنه آبشش» های خلیج فارس را منتشر کرد ویا برای آیین «نوروز صیاد» در روستای سلخ پرونده ای زیبا و خواندنی و بیش تر البته دیدنی چاپ کرد.
صید میگو،عروس های دریایی،جنگل هرا( ونه حرا که املایش نادرست است)،روستای لافت،مراسم بادبان کشی و برقع دوزی از دیگر پرونده های این نشریه درباه ی هرمزگان است.
در این شماره نیز از پنج شنبه بازار میناب گرفته تا دیدار با اهل هوا واز چاهکوی قشم گرفته تا کولی های اعماق خلیج فارس و...بر این گزارذش ها افزوده شده اند.
آن چه بیش تر در شماره های حال و گذشته ای ماهنامه به چشم می خورد حضور عکس های زیبا و چشم نواز عکاسان محلی استان است و این شماره نیز عکسی از مراسم شوشی سلخ را از نگاه مجید جمشیدی با خود دارد.
با این حال توجه ویژه به جنبه های بصری و چشم نوازی صفحات مجله، چنان جایگاهی در این نشریه دارد که جایی برای شناخت های عمیق نمی گذارد لذا دیدن برخی کاستی های علمی و یا اطلاعات ناقص و گاهی اشتباه را باید در همین راستا دید واز آن گذشت کرد. چنان که در همین شماره هم هویداست چرا که در قسمت کتاب های خلیج فارس نشریه باوجود معرفی برخی کتاب های سطحی از آثار علمی و گرانسنگ محقق ارجمند تاریخ خلیج فارس جناب دکتر «محمد باقر وثوقی »هیچ نام و نشانی نیست.
با این حال خریدن هرچه زودتر «سرزمین من» را به همه ی شما توصیه می کنم چرا که به قول برخی نویسندگان نشریه ، هرمزگان یکی از بیش ترین فروش های این نشریه را دارد.
با تورق آن خاطر جمع باشید غبار کسالتی که برخی نشریات بر زندگی مردم می پاشند را نخواهید دید.در سرزمین من چهره ای خندان و زیبا و بانشاط و ارجمند از ایران خواهید دید.
 هرچند برخی بد خواهان چنین شکوهی از ایران را نخواهند.

نظرات 10 + ارسال نظر
بهشب 1390/10/22 ساعت 15:28 http://behshab.blogsky.com/

اگر چه به لحاظ حسی از گروه نشریات همشهری خوشم نمی آید.اما این یک مورد را به دلیل تایید شما تهیه کرده و مطالعه می کنیم.

جناح 1390/10/22 ساعت 21:10

آقای ذاکری عزیز ما از کجا میتونیم تهیه کنیم؟

در تهران هم گیر میاد؟

بندر که خیلی خوب و فراوان و به موقع توزیع میشه تهران که دیگر بیش تر برای شما اگر تمام نشده حتما می فرستم محبت کنید به صورت شخصی نشانی تان را بفرستید به روی چشمم

همراه 1390/10/22 ساعت 22:30

سلام استاد عزیز

خبری با تیتر :
نماینده لار : با احمد جباری توافق کردیم تا بیایند جزو استان لارستان بشوند

در لینک :
http://www.janahonline.com/index.php?topic=2083.0

رو ببینید .

بنظر شما چرا سایه ی این جداسازی غرب استان از هرمزگان نمیخواد از سر ما بلند بشه؟ .بخدا ماراضی نیستیم
لطفا نظرتون رو بگید

من شکی ندارم که اهل سنت هرمزگان هوشیارتر از این حرف ها هستند بماند که خود لارستانی ها هم چندان توافقی در این باره ندارند به مشکلات همین مدت قبل لار و گراش ومهر وگله دار توجه بفرمایید با من هم نظر خواهید شد آقای جباری هم زرنگ تر از این حرف هاست که چنین انتحار سیاسی را بکند

جناح 1390/10/23 ساعت 02:06

نه دست شما درد نکنه استاد عزیز
من رفیقم تهران دانشگاهه . خیابون انقلاب اگه گیر میاد راهنمایی کنید من بهش میگم راحت میتونه تهیه کنه دیگه زحمت به شما نمیدیم

با تشکر

یک شماره را بگیرید و عضو بشوید و راحت..

مجتبی 1390/10/23 ساعت 09:35

به روی دیده!

جناح 1390/10/23 ساعت 12:00

گفتم رفیقم بره از تهران بگیره اولا زحمتی به شما ندادیم و دوما خوبیش اینه اونجا اگه بگیره میبره داخل خوابگاشون بچه های دیگه هم میبینن کلی استان هرمزگان شناخته میشه و تبلیغ میشه برامون :دی

کلا از این راهنماییتون خیلی ممنونم .

برا موضوع فرهنگ های بومی یه منطقه ما دو جنبه داریم . یکی حفظ اون فرهنگ و تلاش در این رابطه . و دوم معرفی این فرهنگ و تلاش در این جهت
الان ما داخل هرمزگان یه چنین مجله ایی کم داریم که به صورت محلی کار کنه . چون در مقیاس ملی بیشتر بحث روی معرفی هست و اینکه فرهنگ جنوب به بقیه جاها معرفی بشه . در مقیاس ملی روحیه ی حفظ این آثار و رسوم فرهنگی کمتر هستش
بخاطر همین بنظرم وقتی در خود استان یه مجله در همین موضوع فعالیت کنه , جنبه ی حفظ فرهنگ بومی پررنگ تر میشه که این بسیار ارزنده هست همونطور که معرفی این فرهنگ هم خیلی مهم هستش

سلام بر هم استانی عزیز وبلاگ جالب با مطالب جالبی دارین.هم فرهنگی هم اجتماعی هم هنری..... بارتون آرزوی موفقیت دارم.

تهیه کردم . به امید روزهایی بهتر برای هرمزگان زیبا

منا 1390/10/24 ساعت 12:52

درود بر لاتیدان عزیز

چند روزی در سفر بودم که توی یک کتاب فروشی چشمم به سرزمین من که یکی از نشریه های مورد علاقه ام است افتاد و با دیدن جلد آن آنقدر ذوق زده شدم. قرار گذاشته بودم در راه برگشت به بندر برگ برگ آن را بخوانم اما چشمتان روز بد نبیند از آن همسفر های پر چانه نصیب من شد :(‌ مجبور شدم تا آخر مسیر بخوابم .
الان دارم می خوانمش و لذت می برم.

شریفی 1390/10/24 ساعت 19:44 http://lirdaf.blogfa.com

درود
نگاهی بهم بندازی ممنون میشم
بزوزم
شادباش و دیرزی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد