پرورش استدلال علمی در فاضلاب بندعباس!

 

خبرگزاری فارس:‌ مدیر عامل شرکت آبفای هرمزگان با بیان اینکه تاکنون نهادهای زیست محیطی به طور کتبی و رسمی به این شرکت در مورد تاثیرات ورود فاضلاب بندرعباس به دریا نامه‌نگاری نکرده‌اند، گفت: هیچ عدله علمی در زمینه تاثیر فاضلاب بر پدیده کشند قرمز وجود ندارد./لینک خبر

حسین خادمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بندرعباس در پاسخ به سئوالی مبنی بر تاثیرات ورود فاضلاب بندرعباس به دریا و تاثیر بر روی شکل‌گیری پدیده‌هایی همانند کشند قرمز اظهار داشت: تاکنون موضع‌های مختلفی در رابطه با ورود فاضلاب بندرعباس به دریا و رابطه آن با تشدید پدیده‌هایی همانند کشند قرمز از طرف دستگاه‌های زیست محیطی در رسانه‌ها، افکار عمومی و ... گرفته شده است.

وی افزود: تاکنون هیچ نهاد و مرجعی به طور کتبی برای آب و فاضلاب ننوشته است که ورود فاضلاب بندرعباس به دریا دلیل اصلی تشکیل پدیده کشند قرمز است.
این مسئول ادامه داد: اگر واقعا دستگاه‌های مربوطه حرفی در این راستا دارند و آبفا را متهم می‌کنند باید به این شرکت کتبا نامه‌نگاری کنند.
به گفته مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شهری هرمزگان هیچ عدله و مستند علمی تاکنون مبنی بر گفته‌های موجود ارائه نشده است.
خادمی ادامه داد: نباید فراموش کرد که روزانه صدها کشتی و شناور نیز در خلیج فارس عبور و مرور می‌کنند که این کشتی‌ها و شناورها نیز فاضلاب قابل توجهی را به دریا وارد می‌کنند.

وی بیان کرد: اگر فاضلاب بندرعباس برای دریا مشکل ساز شده است چرا مشکلات زیست محیطی از سال‌های گذشته برای دریا پیش نیامده است و در راستای رد این نظریه باید گفت که چرا مرگ و میر آبزیان در دریای عمان که اصلا فاضلابی از شهرهای ساحلی ایران به آن وارد نمی‌شود نیز دیده می‌شود.
به گفته خادمی، از فاضلاب در بسیاری از کشورها همانند کشورهای مالزی، چین و ... برای پرورش ماهی استفاده می‌شود.
وی همچنین معتقد است یکی از راه‌های تصفیه فاضلاب (با حجم کم) ورود آن به دریاست.

 ***

 وقتی مدیران دولتی هرمزگان ازمبحث رایج «مامورم ومعذور» استفاده می کنند با آنان سخنی نیست و بر آنان حرجی نمی باشد و همه ی  مخاطبان شرایط مدیریت در ایران را درک می کنند وسرشان را پایین می اندازند  وسکوت می کنند یعنی که: بعله..بعله ..

اما وقتی سخن از مستندات علمی است دیگر نمی توان بی تفاوت بود پس مطالب زیر به حضورمبارک شان ارائه می گرد.

ادعای جناب مدیرآبفای هرمزگان:بین ورود فاضلاب به دریا وشکوفاشدن کشند قرمز رابطه ای علمی وجود ندارد

1دکتر میرکی مدیرکل توسعه ی کشاورزی وزارت جهادکشاورزی (لینک)

2-دکتر محمد باقر نبوی، معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست کشور، (لینک)

 3-دکتر محمد رضا فاطمی مدیر گروه بیولوژی دریا دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات (لینک)

4-دکتر بهروز بهزاد عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی و متخصص اکولوژی دریایی (لینک)

5-دکتر حمید رضایی کارشناس و متخصص پلانکتون شناسی و زیست شناسی دریا و عضو هیات علمی مرکز ملی اقیانوس شناسی، (لینک)

6-دکتر «برهان ریاضی» عضو هیئت علمی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه محیط زیست (لینک)

7- دکتر «مرتضوی» رئیس پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان (لینک)

8-امید صدیقی، مدیر دفتر اکوبیولوژی ورئیس موسسه تحقیقات شیلات ایران (لینک)


  جناب خادمی این نام های ردیف شده دربالا نه خبرنگار خبرگزاری فارس ( که ادله را عدله!!می نویسد) هستند و نه ماهیگیران بی ماهی مانده محلی ونه مردمان ساده دل کرانه های خلیج فارس! اینان چهرهای ممتاز دانشگاهی وعلمی همین کشورند.کسانی که هم چهره هایی علمی هستند وهم شخصیت هایی مدیریتی  وبعضا هر دو با هم. والبته در رابطه با کشند قرمز صاحب نظر و تحقیق وادله علمی.


این اسامی فقط مشتی نمونه ی خروار است  که بر خلاف فرمایش های شما بر اساس یافته های علمی معتقد هستند که بین ریختن فاضلاب و آلودگی دریایی به خصوص کشند قرمز رابطه ای مستقیم برقرار است چرا که معتقداند :

«زمانی که فاضلاب را به دریاها می ریزیم میزان مواد مغذی آب ها،  افزایش وحشتناکی پیدا می کند و جلبک های قرمز که از آنها تغذیه می کنند به طور مرتب رشد می کنند وکشند قرمز فراگیر می شود»

جناب آقای  مدیر کل محترم  آبفای هرمزگان !

محض خاطر حضرت عالی که پیگیر ادله های علمی هستید نمی گویم چرا که احتمالا در تحقیقات علمی تان با این نام های دانشگاهی و نتیجه تحقیقات شان آشنا هستید!! (و گرنه این طور بی محابا وبه راحتی نظرنمی دادید)اما محض خاطر خوانندگان عزیزی که احتمالا مانند شما پیگیر ادله های علمی نیستند یاد آوری می کنم که:

این آقایان دانشگاهی ومدیر، صریحا نه تنها فاضلاب به صورت عام که مشخصا فاضلاب شهر «بندرعباس» را در بروز این مشکل دخیل می دانند نه شهرهای چین ومالزی که به قول شما در فاضلاب هایشان ماهی پرورش می دهند!!

واگر یزد دور است به قول ما هرمزگانی ها گز که دور نیست اگرز به این چهره های نامبرده در بالا دسترسی ندارید ازجناب آقای دکتر «کامرانی» معاون دانشگاه هرمزگان بپرسید که هم به شما نزدیک تر است وهم در همین زمینه صاحب تحقیق که آیا فاضلاب در این زمینه موثر است یا نه؟.

 هرچند بر همگان روشن است که ورود350لیترفاضلاب در هرثانیه به آب های ساحلی بندرعباس یک معضل زیستی است که اگرباعث ایجاد کشندقرمزنشود به خودی خود چنان مضر و خطرناک وآسیب رسان است که نیازی به اعلام کتبی هیچ مسوولی ندارد واین که کشتی های خارجی و شناورهای داخلی نیز در تداوم یک کار زشت فاضلاب های خو را در آب های ساحلی بندرعباس تخلیه می کنند به هیچ وجه از بار مسوولیت کارخانجات واداراتی که به این زنجیره ی آلوده سازی پیوسته اند نمی کاهد.وقتی در دیزی باز باشد یقینا حیای گربه های خارجی را نمی توان توقع داشت.

وقتی شما به عنوان یک مدیر مسوول رسما می گویید که ریختن فاضلاب به دریا چندان هم مشکل ساز نیست دیگر از کشتی های خارجی چه انتظاری می توان داشت؟

اگرجلوگیری از ورود خطرناک فاضلاب در ساحل بندرعباس از وظایف سازمان آب وفاضلاب نیست واگر هست و توان انجام وظیفه را ندارید سکوت کردن بسیار زیبنده تر است از این که به ساحت دانش رفته و استدلال علمی  کنید که ریختن فاضلاب به دریا مشکلی ندارد .!!


توضیح: نوشتن ادله به صورت« عدله» !! هم محض امانت داری ونقل قول مستقیم از خبرگزاری فارس می باشد وگرنه غلط املایی آن دیگر روشن است خودتان ببینید/لینک فارس

 

نظرات 17 + ارسال نظر
منا 1390/04/12 ساعت 22:58

درود بر لاتیدان

این هم از شایسته سالاری مورد نظر اقایایان...!
سپاس از لاتیدان.

منا 1390/04/13 ساعت 11:57 http://radiomona.blogsky.com

لطفا آدرس ایمیلتان را بصورت کامنت در وبلاگ من بنویسید تا فایل گرمایش زمین را برایتان ایمیل کنم.
سپاس فراوان

عالی عالی...

محسن 1390/04/13 ساعت 15:19

کودوم کشند!!! مگه اصلا کشندی هم هست با با ما که ندیدیم..
تتازه داریم با این فاضلاب ها ماهی پروزش می دیم برای عدالت محوری
اینو هم بگم به زودی آبی و سبز و صورتی و زرد هم داریم تولید می کنیم به چه قشنگی
هی جلو پیشرفت ما رو بگیرید

مریم 1390/04/13 ساعت 15:32

ایشان چه دلیل های جالبی آوردن!!!
از کجا واقعا؟
حرف از "عدله" و مستندات شد
کاش ایشان عدله و مستندات در مورد گفته های خودشان را هم ، صرفا جهت ارتقا اطلاعات ناچیز ما ارائه می دادند .
ما فراموش نمی کنیم و نخواهیم کرد که روزانه صدها کشتی ...ولی بی قیدی و بی توجهی را هم نمی توانیم فراموش کنیم
امید است که ایشان لینک ها را از بر کنند و اگر عدله و مستندات کافی بود ، عمل .
درود بر نویسنده وبلاگ

من متاسفانه به صورت کاملا جبری یکبار پای یکی از سخنرانی های ایشان بوده ام . انسان بسیار طنزی هستند .

[ بدون نام ] 1390/04/13 ساعت 17:43

احتمالا به زودی شهرداری علجز از جمع کردن زباله خواهد گفت هیچ ادله ای نیست که زباله را نباید به دریا ریخت
فردا نیروی ..هم عاجز از قاچاق مواد خواهد گفت مواد مخدر چندان هم بد نیست
و...و...

[ بدون نام ] 1390/04/14 ساعت 12:12

عنوان مطلب گویای خیلی ازحرفهاست ا.کثر ادارات دولتی ما اجازه ظهور تفکرات ابتکاری درمیان کارکنان خود را نمیدهد.

رضا 1390/04/14 ساعت 19:42

خوشحالم لااقل یه بلاگ از بچه به روز می بینیم .یه دلوس لااقل کاش ادعا مون کمتر وعملمون بیشتر میشد.

ابراهیم 1390/04/14 ساعت 20:51

جناب آقای ذاکری،
بدون شک حضور شما و نوشته های شما در فضای مجازی در این دوره قحط الرجالی و قحطی اندیشه هرمزگان ( دیدم از قانون همه و یا هیچ استفاده کنم اثرگذاری متن بیشتر می شود و گرنه ...استغفرا...!) ارزشمند و قابل احترام است.
پدیده کشند قرمز و اثر آن بر سلامتی انسان چون در حیطه وظایف شغلی من بود از حدود 2 سال قبل توجه مرا به خود جلب کرده بود. درباره علت های ایجاد چنین پدیده ای موارد محتلفی ذکر شده: از تغییرات آب و هوایی گرفته تا اکوسیستمی. اما بدون شک نقش انسان بسیار مهم و پررنگ است.
غیر از نام هایی که در متن با مستند به آنها اشاره کرده اید من می توانم بیش از 50 مقاله از کره جنوبی و مکزیک و آمریکا و اروپا درباره اثر زباله های انسانی و فاضلاب شهری و صنعتی برای جناب آقای خادمی و شما ذکر کنم.
نکته مهم و جالب اینکه در تمام کشورهای دنیا که با این مشکل روبرو بوده اند، تصفیه صحیح و اصولی فاضلاب و وضع استانداردهای بسیار سخت گیرانه در مورد شاخص های مجاز فاضلابی که به دریا می ریزد مورد توجه قرار گرفته اند.
تنها کشورهایی از زیر این کار شانه خالی کرده اند که دریا و محیط زیست و مردم را بلا نسبت به حساب ... خودشان هم نکرده و فقط به فکر منافع و مضرات مادی زودگذر بوده اند. (به هر حال تصفیه درست و حسابی فاضلاب هزینه می خواهد).
اما ...
برادر گرامی
حالا که یک مدیر در استان ما پیدا شده که گاهی تحقیق نصفه و نیمه کرده و به حرف کارشناسان اداره اش گوش می کند که گفته اند در مالزی با فاصلاب ماهی پرورش می دهند ( احتمالا نمی دانستند که در آمریکا با فاضلاب و حتی فضولات انسانی چه کارهایی که نمی کنند!!!)
چرا من و تو به او گیر می دهیم؟!؟
خوب بود همین یک نفر هم بشود مثل بقیه که راحت بگویند که ما ماموریم و معذور؟! و ما هم ( یعنی مخاطبان پرسشگر و به عبارتی فضول!!!) به قول شما
".... همه ی مخاطبان شرایط مدیریت در ایران را درک می کنند وسرشان را پایین می اندازند وسکوت می کنند یعنی که: بعله..بعله .." ؟؟؟

لطفا به داستان بصورت سیاه و یا سفید نگاه نکنیم. بدون شک نه شما و نه من با فرد خاصی مشکل نداریم. کاری به اسم افراد نداریم. شخصیت آقای خادمی و دیگران را قابل احترام می دانیم. اما مساله روند و سیاست بیماری است که در مدیریت ما وجود دارد: لجاجت و تعصب خشک!
بیگانه بودن با داشتن یک نگاه باز و دید علمی به معنای واقعی!
بی اثر بودن و کم رنگ بودن حضور تیم کارشناسی خبره در بدنه تصمیم گیری های کلان مدیریتی!
تاکید عجیب به سند و مدرک های کاغذی ( آن هم نه مقاله و کتاب ... بلکه فقط نامه و تقاضا و بخشنامه مکتوب) !
و شاید مهمترین معضل، که دامن گیر همه جامعه ما ایرانی ها (به توضیح اول متن رجوع شود) شده ... عدم صداقت و روراستی است.
اگر نتوانی مخاطب و جامعه را به هر راه ممکن بپیچانی (!) و اعتراف به ندانستن و یا نتوانستن کنی پس مدیر توانمندی نیستی!

درود برشما
مشکل این جاست که در چندسال گذشته خبرهایی پیرامون آلودگی های مختلف از ماهی ومیگو گرفته تا سبزی وگوشت ومرغ در سطح هرمزگان پخش شد.که چون تمامی نقاط جهان می شد آن را موردی یا فصلی دانست که پس از اقدامات بهداشتی رفع شده باشند
اما فقط یک مورد فقط یک مورد بیاورید که چنین مواردی حتی به صورت نادر وبرای گرگ بیابان هم که شده تایید شده باشد ودردناک تر دیدن ظرف های بزرگ آب معدنی ومرغ منجمد وگوشت وارداتی و.. از محل کار تا خانه همین حضراتی است که مدام حکم بر سلامتی می دهند
به قول برشت:
آن که حقیقت را نمی داند نادان است اما ان که حقیقت را می داند ولی آن را پنهان می کند یک جنایت کار است.
امید وارم که مشکل از ندانستن ما باشد

سلام وقت به خیر آقای ذاکری

**شما فکر کنید من آن خبرنگارم که فرق ادله و عدله را نمی دانم که در این راستا باید یک توضیح کوچولو بدهم:
۱ به دلیل تایپ غیر مستقیم اخبار توسط خبرنگارانی که خبر ها را تهیه می‌کنند معمولا در اخبار و به ویژه رسانه‌هایی که حجم آخبار بالا دارند اغلاط و اشتباهاتی وجود دارد که این اشکالات تا اندازه‌ای تعریف شده و در تمام خبرگزاری های مطرح دنیا هم وجود دارد به عنوان مثال در همین مطلب شما کلمه اگر با یک ز اضافی اگرز تایپ شده است.
۲ خبرنگاران برخی از رسانه‌ها مجبورند در راستای انجام رسالت خبری خود برخی از گفته‌ های غیر منطقی و باور ناپذیر مسئولان را برای قضاوت مخاطبان و افکار عمومی دقیقا بی عیب و نقص در متن بیاورند (به دلیل شرایط دستوری و رسم الخط خبرگزاری ها علامت تعجب (!) را نمی توان در تیترها قید کرد.
۳ اینکه این خبر توانسته است تحلیل شما را در بر داشته باشد و همچنین تحلیل ها و انتقادات دیگر از آبفا به معنای این است که خبرنگار در نگارش خود موفق بوده است
با تشکر
این کامنت خصوصی برای شما ارسال شده است

تشکر از شما:
باور کنید یکی از دلایل چنین سخنانی خودمخاطبان هستند متاسفانه رفتار برخی از دوستان مطبوعاتی به گونه ای شده که مدیران دولتی همه را به چشم مشتی آگهی بگیر صرف می دانند وفرق مصاحبه با تبلیغات را درک نمی کنند واز خودشان حرف هایی را می زنند که نشان دست کم گرفتن مصاحبه گر است
من با رعایت امانت در نقل قول موافقم واین را اصلی حرفه ای می دانم واگر خودم هم بودم گزارش را به همین صورت منعکس می کردم اما بدون غلط املایی.
هرچند گرفتن آگهی کاری عادی وقابل قبول است وشغلی محترم

اکسیر 1390/04/15 ساعت 01:50

اولا بند عباس نیست و بندر عباس دوما اب و فاضلاب مدیر عامل دارد نه مدیر کل سوما ممنون

مجتبا 1390/04/15 ساعت 01:57

لاتیدان یک بار با نوشتن از مرگ ومیر لاک پشت ها در حوالی لارک فیلتر شد وبساطش برچیده شد حلا باز هم افتاده ای تو خط ماهی ومیگو وفاضلاب شهری و محیط زیست مگر می خواهی باز فیلتر شوی؟ حالا مگه کی از خورن ماهی در بندر عباس مرده؟
سرت درد می کند ها...

درود
البته هرمزگان قحط الرجال نیست فقط برخی دوستان وبلاگ نویس کم کار شده اند ر حالی که قلم هایی بسیار شیوا وتاثیرگذار دارند.
نمی شود که شنا کردن آموخت بدون این که خیس شد
برای رایج شدن رفتارمدنی و عادی شدن گفتمان نقددر فضایی قانونی باید بهایش را هم پرداخت نشنیده ای که گفته اند:
بهشت را به بها بدهند نه به بهانه

حسن 1390/04/15 ساعت 13:11 http://larak.blogsky.com

سلام شورلی شهر میناب منحل گردید. به همین سادگی!!!

حسن 1390/04/15 ساعت 13:15 http://larak.blogsky.com

ببخشید شورا منظور بود

[ بدون نام ] 1390/04/15 ساعت 16:34

http://behshab.blogsky.com/1390/03/04/post-633/

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد