این آمار طبیعی است


سال گذشته نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بااعلام آمار ۴ میلیون بیننده، از سوی مسوولین داخلی، پربیننده ترین نمایشگاه کتاب جهان لقب گرفت.(لینک)

امسال باز هم بنا به گزارش و آمار رسمی با ۵میلیون دیدارکننده یقینا آمار قبلی خود را شکسته است یعنی روزانه ۵۰۰هزار بیننده.(لینک)

با این حال  علی رغم ارائه این آمار و کسب چنین رکود هایی کم نظیری، باز هم در آمار جهانی  نمایشگاه کتاب آرژانتین با۱/۵میلیون بیننده در رتبه ی اول جهان شناخته می شود که ۳/۵میلیون بیننده نسبت به تهران کم دارد.

سوال:علت این تضاد  در رتبه بندی جهانی چیست؟

آیا آمار ارائه شده وجاهت علمی ندارد و جهانیان آن را قبول ندارند؟ یاعلت های دیگری در کار است؟

با این که چنین آماری از کشوری که سرانه مطالعه درآن بسیار اندک و چند دقیقه ای است وشمارگان چاپ کتاب ها به ۱۰۰۰جلد رسیده که حتی از تعداد کتابخانه هایش نیز کم تر است اما من این آمار را قبول دارم و حتی بیش تر از این را حدس می زدم و می پذیرم.

حقیقت این است که بسیاری از بینندگان چنین نمایشگاه ها و مراسم وحمافلی را نباید بینندگان تخصصی به حساب آورد.

در جامعه ای که تفریح، تعریف نشده است.

وفضای سالم و مطمئنی که بشود دست زن و بچه را گرفت وخانوادگی در آن حضور یافت چندان زیاد نیست.و کم ترین تلاش برای رفع خستگی روزانه ،هزینه بالایی رابر دوش آدمی می گذارد،حضور در چنین نمایشگاه هایی فرصت سالم ومغتنمی است که طبقات شهر نشین آن رابه راحتی از دست نمی دهند.

لذا دیدن خانواده هایی که نهار به دست در گوشه ای  دنج بر تکه ای چمن نشسته و رفت و آمد فرزندان شان به غرفه های مختلف کتاب های خارجی را تماشا می کردند وبعد از ظهرشان را نیزبا تماشای یکدیگر سر می کنند در این مراسم ها و نمایشگاه ها  چندان غریبه نیست. می خواهد نمکایشگاه بین المللی کتاب باشد می خواهد نمایشگاه سنگ و چینی آلات یا خودروهای سنگین!

اگر سال آینده این آمار به ۶میلیون و میزان متوسط مطالعه اما به ۵ دقیقه هم نرسید چندان تعجب نکنید.!


نظرات 3 + ارسال نظر
محمود 1390/02/28 ساعت 01:27

چه خوب می شد تمام این فضای مصلی چمن می شد تا هم مومنین از نمازشان لذت می بردند هم نمایشگاه طبیعی تر جلوه می کرد

روحانی 1390/02/29 ساعت 16:51

در اینکه چرا هنوز در آمار جهانی نمایشگاه کتاب آرژانتین اول محسوب میشه جای بحث زیادی هست ، خوب این مورد رو هم میشه در کنار سایر ضعفهای مدیریتی و سیاسی ما گذاشت، مثلا اینکه چرا آمار گردشگری توی کشور ما اینقد پایینه در مقایسه با کشورهایی که جاذبه گردشگری بسیار ضعیفتری از ایران دارند، چون جایگاه ایران از منظر فرهنگی حتی اونطور که هست، در دنیا نشون داده نشده، دنیا، ایرانو = تروریست میشناسه، فقط همین. اینارو گفتم که بگم به قطع، میشه گفت که درصد بسیار بالایی از افرادی که از نمایشگاه بازدید می کنند چه تهرانی و چه شهرستانی یک بازدید کننده تخصصی هستند غرغه های بسیار شلوغ نمایشگاهها، تموم شدن کتابهای تخصصی و اورجینال در همون روزهای اول و..این رو نشون میده، در واقع اگه یک گزارش بصری از نمایشگاه داشته باشید نتیجه چیزی جز این نیست...چرا که ما هرچند از نظر مکانهای تفریحی در مضیقهباشیم اما مسلما در تهران جاهای بسیار بهتری از نشستن روی چمن مصلی پیدا میشه.....

کمال 1390/02/29 ساعت 19:37

به نظر من مردم ما از دور هم جمع شدن خوش شان می
اید وتماشای جمعیت لذت بخش است
مگر عاشورای این چند سال ندیده اید کا امار تماشاگران کنار خیابان ها از عزاداران بیشتر است!!
در شهرهای بزرگ عزاداری های خیابا نی شده است یک کارناوال ولی از نوع مذهبی اش

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد